Geplaatst op: 02-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay

ING verwacht dat in het vierde kwartaal de Nederlandse economie met 2% krimpt. Vooral in de commerciële dienstverlening, waar de vrijetijdssector onder valt, zijn de verwachtingen slecht.

Dat blijkt uit een nieuwe indicator van het ING Economisch Bureau. Elke maand geven bedrijven uit de commerciële dienstverlening, detailhandel industrie en de bouw hun verwachtingen over hun productie, bedrijvigheid, omzet of orderpositie op de korte termijn af. Het ING Economisch Bureau heeft op basis van deze cijfers een indicator ontwikkeld voor de verwachte afzet van het Nederlandse bedrijfsleven. 

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de economie met zo’n 2% krimpt in het vierde kwartaal. In 2021 herstelt de economie zich grotendeels, met een groei van 2,6%.

Verwachtingen minder pessimistisch dan in 1e lockdown

Vooral in de commerciële dienstverlening zijn de verwachtingen recent sterk verslechterd. Sinds juli lieten de afzetverwachtingen van het bedrijfsleven al een dalende lijn zien, maar vooral in oktober en november lagen de verwachtingen als gevolg van de daling bij de commerciële diensten een stuk lager dan in de zomer. Toch zijn de verwachtingen niet zo pessimistisch als tijdens de eerste lockdown in het voorjaar toen veel meer bedrijven waren gesloten.


7 vrijetijdsbedrijven in negatieve top 10

Met name de vrijetijdssector scoort qua afzetverwachting heel erg slecht. In de top 10 van bedrijfstakken met de pessimistische verwachting staan 7 vrijetijdssectoren. Meest pessimistisch zijn kunst en cultuur, cafes en restaurants en sport, amusement en recreatie.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/verwachtingen-bedrijfsleven-wijzen-op-een-duidelijke-dip.html
Trefwoorden: corona, crisis, omzet, verwachtingen, attractieparken, cultuur, dagrecreatie, horeca, reisbranche, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.