Geplaatst op: 02-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay

ING verwacht dat in het vierde kwartaal de Nederlandse economie met 2% krimpt. Vooral in de commerciële dienstverlening, waar de vrijetijdssector onder valt, zijn de verwachtingen slecht.

Dat blijkt uit een nieuwe indicator van het ING Economisch Bureau. Elke maand geven bedrijven uit de commerciële dienstverlening, detailhandel industrie en de bouw hun verwachtingen over hun productie, bedrijvigheid, omzet of orderpositie op de korte termijn af. Het ING Economisch Bureau heeft op basis van deze cijfers een indicator ontwikkeld voor de verwachte afzet van het Nederlandse bedrijfsleven. 

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de economie met zo’n 2% krimpt in het vierde kwartaal. In 2021 herstelt de economie zich grotendeels, met een groei van 2,6%.

Verwachtingen minder pessimistisch dan in 1e lockdown

Vooral in de commerciële dienstverlening zijn de verwachtingen recent sterk verslechterd. Sinds juli lieten de afzetverwachtingen van het bedrijfsleven al een dalende lijn zien, maar vooral in oktober en november lagen de verwachtingen als gevolg van de daling bij de commerciële diensten een stuk lager dan in de zomer. Toch zijn de verwachtingen niet zo pessimistisch als tijdens de eerste lockdown in het voorjaar toen veel meer bedrijven waren gesloten.


7 vrijetijdsbedrijven in negatieve top 10

Met name de vrijetijdssector scoort qua afzetverwachting heel erg slecht. In de top 10 van bedrijfstakken met de pessimistische verwachting staan 7 vrijetijdssectoren. Meest pessimistisch zijn kunst en cultuur, cafes en restaurants en sport, amusement en recreatie.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/verwachtingen-bedrijfsleven-wijzen-op-een-duidelijke-dip.html
Trefwoorden: corona, crisis, omzet, verwachtingen, attractieparken, cultuur, dagrecreatie, horeca, reisbranche, verblijfsrecreatie

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...