Geplaatst op: 02-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING

Sector sterk vertegenwoordigd in negatief lijstje ING
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay

ING verwacht dat in het vierde kwartaal de Nederlandse economie met 2% krimpt. Vooral in de commerciële dienstverlening, waar de vrijetijdssector onder valt, zijn de verwachtingen slecht.

Dat blijkt uit een nieuwe indicator van het ING Economisch Bureau. Elke maand geven bedrijven uit de commerciële dienstverlening, detailhandel industrie en de bouw hun verwachtingen over hun productie, bedrijvigheid, omzet of orderpositie op de korte termijn af. Het ING Economisch Bureau heeft op basis van deze cijfers een indicator ontwikkeld voor de verwachte afzet van het Nederlandse bedrijfsleven. 

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de economie met zo’n 2% krimpt in het vierde kwartaal. In 2021 herstelt de economie zich grotendeels, met een groei van 2,6%.

Verwachtingen minder pessimistisch dan in 1e lockdown

Vooral in de commerciële dienstverlening zijn de verwachtingen recent sterk verslechterd. Sinds juli lieten de afzetverwachtingen van het bedrijfsleven al een dalende lijn zien, maar vooral in oktober en november lagen de verwachtingen als gevolg van de daling bij de commerciële diensten een stuk lager dan in de zomer. Toch zijn de verwachtingen niet zo pessimistisch als tijdens de eerste lockdown in het voorjaar toen veel meer bedrijven waren gesloten.


7 vrijetijdsbedrijven in negatieve top 10

Met name de vrijetijdssector scoort qua afzetverwachting heel erg slecht. In de top 10 van bedrijfstakken met de pessimistische verwachting staan 7 vrijetijdssectoren. Meest pessimistisch zijn kunst en cultuur, cafes en restaurants en sport, amusement en recreatie.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/verwachtingen-bedrijfsleven-wijzen-op-een-duidelijke-dip.html
Trefwoorden: corona, crisis, omzet, verwachtingen, attractieparken, cultuur, dagrecreatie, horeca, reisbranche, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown.
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Exclusief voor leden
Einde voor innovatief coronaproof M-theater
De verlenging van de lockdown betekent het einde voor dit initiatief maar de twee partijen hebben elkaar wel gevonden.