Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt

Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt

In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat de Slag om Grolle uit de 80-jarige oorlog centraal. Maar ook thema’s als bier, de Grolse Want en de omgeving komen aan de orde. Bezoekers krijgen tips over hoe deze thema’s vandaag de dag kunnen worden beleefd.

 

In het nieuwe inspiratiepunt word je meegenomen in het verhaal van de Slag om Grolle. Een grote veldslag in de 80-jarige oorlog, waarvan de herinneringen in Groenlo nog altijd zichtbaar zijn. Via projecties, foto’s en verhalen krijg je concrete tips om er op uit te gaan en deze herinneringen zelf te gaan bekijken. Via een VR-bril kun je zelf aanwezig zijn bij het tweejaarlijkse evenement Slag om Grolle, waarbij zo’n 1500 re-enactors deze historische slag naspelen.

 

Via luisterfragmenten kun je ‘de slag’ meebeleven vanuit verschillende perspectieven: Prins Frederik Hendrik, een Spaanse soldaat, een inwoner en de kinderen Harmen en Bregje. Bij een grote ronde tafel over de vestingstad kun je hendels bedienen waarmee je meer informatie krijgt over belevenissen in de stad.

 

Maar ook andere thema’s komen aan bod. Zo kun je meer te weten komen over de bierhistorie van Groenlo; de wieg van het biermerk Grolsch. In biervaten vind je informatie over deze biergeschiedenis en waar je lokale brouwers kunt bezoeken. Ook is er aandacht voor de Grolse Want. Het breien van deze wanten stamt al uit de 17e eeuw en is zelfs nationaal immaterieel erfgoed.

 

Via een touchtafel kun je op een interactieve manier informatie krijgen over belevingstips in de omgeving. Er is in het inspiratiepunt ook informatie te vinden over de directe omgeving en de regio Achterhoek. Via een speciale Routemixer kun je je eigen route op maat samenstellen.

 

Stimuleringsprogramma Achterhoek Toerisme

Het inspiratiepunt in Groenlo is de vierde in een rij van vernieuwende VVV’s in de Achterhoek. Eerder dit jaar openden ook Winterswijk, Zutphen en Ulft haar deuren als inspiratiepunt. De vraag naar digitale informatie en inspiratie wordt steeds belangrijker. Om de gast mooie en inspirerende plekken te laten bezoeken is Achterhoek Toerisme in de regio bezig om in samenwerking met onder andere lokale VVV’s het gastheerschap en informatievoorziening bij de VVV’s een impuls te geven.

 

De vernieuwing van VVV Groenlo is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Achterhoek Toerisme, de gemeente Oost Gelre, LEADER/Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en de Werkgroep Promotie Groenlo. Het project maakt onderdeel uit van een stimuleringsprogramma van Achterhoek Toerisme om fysiek gastheerschap een nieuwe impuls te geven.

Trefwoorden: interactief, VVV inspiratiepunt, stimuleringsprogramma

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...