Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

Routenetwerkers spelen in op toenemende populariteit wandelsport

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit van de wandelsport. Dat vinden de gezamenlijke Overijsselse routebureaus Routenetwerken Twente, Routenetwerken Salland, Routenetwerken MarketingOost en Landschap Overijssel. Ze wijzen op het belang van goed beheer en onderhoud. Ook zien ze de noodzaak voor een verdere doorontwikkeling van de netwerken. Alleen al het beter spreiden van wandelaars zodat het niet te druk wordt in natuurgebieden is daarvan een goed voorbeeld.

 

Maar liefst elf miljoen Nederlanders trekken regelmatig de wandelschoenen aan, zo meldde Stichting Wandelnet deze zomer. Een half miljoen meer dan vier jaar geleden. Veel mensen wandelen in deze coronatijd vaker dan anders of zijn voor het eerst op pad gegaan. Vermoedelijk zitten daar veel thuiswerkers tussen die de wandelsport ontdekken als een aantrekkelijke optie om fit en gezond te blijven. "Juist in deze periode is het essentieel dat gezamenlijke overheden in de routes zelf én in de verdere doorontwikkeling ervan blijven investeren”, zegt Jakob Ponstein van routenetwerken MarketingOost.

 

Druk op de hotspots

De toenemende populariteit van het wandelen is goed waarneembaar in de Overijsselse natuurgebieden, merken de organisaties. Meer mensen dan ooit ontdekken het netwerk. "De keerzijde is dat het regelmatig te druk is, vooral op de bekende hotspots. Met betere monitoringsmogelijkheden kan je dat voorkomen. Dan verwijs je wandelaars op momenten van grote drukte naar andere gebieden. De routenetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen”, aldus Quinten Pellegom van Landschap Overijssel.

 

Van de geijkte paden

De samenwerkende routebureau ’s inspireren wandelaars bijvoorbeeld om eens andere wegen te kiezen. Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente legt uit; "Onze routes voeren langs de mooiste locaties van Overijssel, ook langs de locaties die veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Wij zien veel kansen voor een verdere doorontwikkeling. Denk aan het toevoegen van lokale ommetjes aan de netwerken, meer aan elkaar verbinden van paden en extra beleving langs de routes. Ook het concept klompenpaden, zoals die in Gelderland door het landelijk gebied gaan, zouden onze provincie nog aantrekkelijker maken voor wandelaars. Op die manier bied je bezoekers meer dan de geijkte paden.”

 

Constant in beweging

Wandelaars vinden de mooiste routes in Overijssel via de netwerken van de vier betrokken organisaties. Zij voegen voortdurend nieuwe routes en mogelijkheden toe, zoals de digitale routeportal en de routeplanner. Wandelaars zijn verzekerd van de juiste informatie en gaan goed voorbereid op pad. "Wij werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van de netwerken. Goed en beheer en onderhoud blijft wel cruciaal. De kwaliteit van borden en bewegwijzering moet op orde zijn”, zegt Ponstein tot besluit.

Trefwoorden: Routenetwerken, kwaliteit routenetwerken, wandelsport

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de c...
08/01/21
Drinkwaterbedrijf Oasen en Zuid-Holland maken nieuwe natuur
Provincie Zuid-Holland en drinkwaterbedrijf Oasen maken ruimte voor natuurontwikkeling in polder Nieuw-Lekkerland. Dit levert ook meer routes op voor fietsers.
08/01/21
Uitbreiding Hellingbos in Simpelveld
Gemeente Simpelveld heeft een perceel gekocht aan de Rolduckerweg, grenzend aan het hellingbos. De weide van 8.680 m2 wordt door natuurorganisatie IKL gevarieerd ingericht waardoor er een ecologisch interessant gebied ontstaat.
07/01/21
Kerk wordt Kijkdepot voor Stedelijk Museum
Half maart opent in de recent gerestaureerde Havenkerk in Schiedam het Kijkdepot Schiedam. Daar nemen medewerkers van het Stedelijk Museum Schiedam samen met experts en publiek de historische collectie onder de loep. ‘We hopen dat mensen straks – coronaproof – komen kijken en hun verhaal over de voorwerpen vertellen’, zegt conservator stadsgeschiedenis Merel van der Vaart.
05/01/21
Frits van Bruggen vertrekt bij ANWB
De hoofddirecteur van de ANWB, Frits van Bruggen, heeft zijn vertrek aangekondigd. Per 1 april 2021 ...
05/01/21
KHN: overheid moet regie nemen in sneltesten en ventilatieoplossingen
De horeca ziet graag dat bij mogelijke versoepelingen na de lockdown de horecabedrijven weer open mogen. De brancheorganisatie KHN ziet daarin mogelijke oplossingen bij sneltesten op corona en betere ventilatie bij de horecabedrijven.