Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

Routenetwerkers spelen in op toenemende populariteit wandelsport

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit van de wandelsport. Dat vinden de gezamenlijke Overijsselse routebureaus Routenetwerken Twente, Routenetwerken Salland, Routenetwerken MarketingOost en Landschap Overijssel. Ze wijzen op het belang van goed beheer en onderhoud. Ook zien ze de noodzaak voor een verdere doorontwikkeling van de netwerken. Alleen al het beter spreiden van wandelaars zodat het niet te druk wordt in natuurgebieden is daarvan een goed voorbeeld.

 

Maar liefst elf miljoen Nederlanders trekken regelmatig de wandelschoenen aan, zo meldde Stichting Wandelnet deze zomer. Een half miljoen meer dan vier jaar geleden. Veel mensen wandelen in deze coronatijd vaker dan anders of zijn voor het eerst op pad gegaan. Vermoedelijk zitten daar veel thuiswerkers tussen die de wandelsport ontdekken als een aantrekkelijke optie om fit en gezond te blijven. "Juist in deze periode is het essentieel dat gezamenlijke overheden in de routes zelf én in de verdere doorontwikkeling ervan blijven investeren”, zegt Jakob Ponstein van routenetwerken MarketingOost.

 

Druk op de hotspots

De toenemende populariteit van het wandelen is goed waarneembaar in de Overijsselse natuurgebieden, merken de organisaties. Meer mensen dan ooit ontdekken het netwerk. "De keerzijde is dat het regelmatig te druk is, vooral op de bekende hotspots. Met betere monitoringsmogelijkheden kan je dat voorkomen. Dan verwijs je wandelaars op momenten van grote drukte naar andere gebieden. De routenetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen”, aldus Quinten Pellegom van Landschap Overijssel.

 

Van de geijkte paden

De samenwerkende routebureau ’s inspireren wandelaars bijvoorbeeld om eens andere wegen te kiezen. Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente legt uit; "Onze routes voeren langs de mooiste locaties van Overijssel, ook langs de locaties die veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Wij zien veel kansen voor een verdere doorontwikkeling. Denk aan het toevoegen van lokale ommetjes aan de netwerken, meer aan elkaar verbinden van paden en extra beleving langs de routes. Ook het concept klompenpaden, zoals die in Gelderland door het landelijk gebied gaan, zouden onze provincie nog aantrekkelijker maken voor wandelaars. Op die manier bied je bezoekers meer dan de geijkte paden.”

 

Constant in beweging

Wandelaars vinden de mooiste routes in Overijssel via de netwerken van de vier betrokken organisaties. Zij voegen voortdurend nieuwe routes en mogelijkheden toe, zoals de digitale routeportal en de routeplanner. Wandelaars zijn verzekerd van de juiste informatie en gaan goed voorbereid op pad. "Wij werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van de netwerken. Goed en beheer en onderhoud blijft wel cruciaal. De kwaliteit van borden en bewegwijzering moet op orde zijn”, zegt Ponstein tot besluit.

Trefwoorden: Routenetwerken, kwaliteit routenetwerken, wandelsport

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/01/21
Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg
De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Hoe hebben ze dat bereikt?
27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
11/01/21
VVV Midden-Limburg wordt Visit Noord- en Midden-Limburg
Limburg Marketing heeft het consumentenmerk VVV Midden-Limburg vervangen door Visit Noord- en Midden-Limburg. Dit omdat ook de toeristische platforms van Venray en van Peel en Maas zich ook hebben aangesloten bij Limburg Marketing.