Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

Routenetwerkers spelen in op toenemende populariteit wandelsport

Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken

De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit van de wandelsport. Dat vinden de gezamenlijke Overijsselse routebureaus Routenetwerken Twente, Routenetwerken Salland, Routenetwerken MarketingOost en Landschap Overijssel. Ze wijzen op het belang van goed beheer en onderhoud. Ook zien ze de noodzaak voor een verdere doorontwikkeling van de netwerken. Alleen al het beter spreiden van wandelaars zodat het niet te druk wordt in natuurgebieden is daarvan een goed voorbeeld.

 

Maar liefst elf miljoen Nederlanders trekken regelmatig de wandelschoenen aan, zo meldde Stichting Wandelnet deze zomer. Een half miljoen meer dan vier jaar geleden. Veel mensen wandelen in deze coronatijd vaker dan anders of zijn voor het eerst op pad gegaan. Vermoedelijk zitten daar veel thuiswerkers tussen die de wandelsport ontdekken als een aantrekkelijke optie om fit en gezond te blijven. "Juist in deze periode is het essentieel dat gezamenlijke overheden in de routes zelf én in de verdere doorontwikkeling ervan blijven investeren”, zegt Jakob Ponstein van routenetwerken MarketingOost.

 

Druk op de hotspots

De toenemende populariteit van het wandelen is goed waarneembaar in de Overijsselse natuurgebieden, merken de organisaties. Meer mensen dan ooit ontdekken het netwerk. "De keerzijde is dat het regelmatig te druk is, vooral op de bekende hotspots. Met betere monitoringsmogelijkheden kan je dat voorkomen. Dan verwijs je wandelaars op momenten van grote drukte naar andere gebieden. De routenetwerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen”, aldus Quinten Pellegom van Landschap Overijssel.

 

Van de geijkte paden

De samenwerkende routebureau ’s inspireren wandelaars bijvoorbeeld om eens andere wegen te kiezen. Han van den Heuvel van Routenetwerken Twente legt uit; "Onze routes voeren langs de mooiste locaties van Overijssel, ook langs de locaties die veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Wij zien veel kansen voor een verdere doorontwikkeling. Denk aan het toevoegen van lokale ommetjes aan de netwerken, meer aan elkaar verbinden van paden en extra beleving langs de routes. Ook het concept klompenpaden, zoals die in Gelderland door het landelijk gebied gaan, zouden onze provincie nog aantrekkelijker maken voor wandelaars. Op die manier bied je bezoekers meer dan de geijkte paden.”

 

Constant in beweging

Wandelaars vinden de mooiste routes in Overijssel via de netwerken van de vier betrokken organisaties. Zij voegen voortdurend nieuwe routes en mogelijkheden toe, zoals de digitale routeportal en de routeplanner. Wandelaars zijn verzekerd van de juiste informatie en gaan goed voorbereid op pad. "Wij werken continue aan het verbeteren van de kwaliteit van de netwerken. Goed en beheer en onderhoud blijft wel cruciaal. De kwaliteit van borden en bewegwijzering moet op orde zijn”, zegt Ponstein tot besluit.

Trefwoorden: Routenetwerken, kwaliteit routenetwerken, wandelsport

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...