Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

ACM publiceert vuistregels voor online platformen

ACM publiceert vuistregels voor online platformen

De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platformen. Dat biedt kansen voor consumenten, maar ook risico’s. De consument kan profiteren van voordelen, zoals nieuwe diensten, een ruimer aanbod en lagere prijzen. Tegelijkertijd spelen er veel vragen, zoals over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen het platform en de verkoper. Grenzen kunnen vervagen tussen verkoper en platform, tussen consument en verkoper en tussen consument en platform.

 

Als een consument iets via een platform koopt is het soms onduidelijk wie precies de verkoper is. Koopt hij van de aanbieder van het platform, van een professionele gebruiker of van een consument die via een platform iets aanbiedt? Ook is soms onduidelijk bij wie hij terecht kan met klachten over de aankoop. De consument wordt hierdoor onzeker over zijn rechten en kan deze minder goed uitoefenen. De onduidelijkheden leiden bovendien bij de betrokken handelaren tot onzekerheid over hun verplichtingen volgens het consumentenrecht. Ook kunnen zij soms niet aan hun verplichtingen voldoen omdat de inrichting van het platform die mogelijkheid niet biedt. Met deze vuistregels geeft de ACM duidelijkheid aan platformen en handelaren die via platformen hun producten en diensten aanbieden. Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de digitale economie.

 

Platformen en online beïnvloedingstechnieken

Over de inzet van online beïnvloedingstactieken bracht de ACM begin 2020 een leidraad uit: ‘Bescherming van de online consument. Grenzen aan online beïnvloeding’. De leidraad gaat in op tactieken die verkopers online inzetten om het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Platformaanbieders spelen een cruciale rol bij het waarborgen van de rechten van consumenten en het naleven van toepasselijke verplichtingen voor professionele partijen. Dit supplement bij de leidraad biedt aan de hand van vuistregels duidelijkheid over de rol en de verantwoordelijkheden van platformaanbieders. Het biedt een kader waaraan platformaanbieders moeten voldoen. Deze verplichtingen vloeien voort uit het consumentenrecht

Link: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/vuistregels-online-platformen.pdf
Trefwoorden: Online kopen, vuistregels, online platform

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
07/01/21
Rli werkt aan advies natuurbeleid
Hoe kan de zorgelijke afname van natuurkwaliteit en biodiversiteit in Nederland op tijd worden omgebogen naar herstel van een veerkrachtige natuur? De kwaliteit van de natuur raakt ook de mogelijkheden voor recreatie.
07/01/21
Kerk wordt Kijkdepot voor Stedelijk Museum
Half maart opent in de recent gerestaureerde Havenkerk in Schiedam het Kijkdepot Schiedam. Daar nemen medewerkers van het Stedelijk Museum Schiedam samen met experts en publiek de historische collectie onder de loep. ‘We hopen dat mensen straks – coronaproof – komen kijken en hun verhaal over de voorwerpen vertellen’, zegt conservator stadsgeschiedenis Merel van der Vaart.
06/01/21
Exclusief voor leden
Professionaliseringsslag register mobiel erfgoed
De Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN), de koepelorganisatie van en voor al het mobiel erfgoed in Nederland, begint in 2021 met een grote professionaliseringsslag. De bestaande database met mobiel erfgoed wordt gemoderniseerd naar versie 2.0 zodat zowel particulieren, als overheden en tal van organisaties makkelijk gebruik kunnen maken van dat register.
06/01/21
Slechts 17% van de geprognotiseerde festivals gehouden in 2020
Op basis van festivalcijfers 2019 en de geprognotiseerde groei van de sector was de verwachting dat 2020 zou uitkomen op bijna 1200 kunst- en cultuurfestivals die gezamenlijk 27,4 miljoen bezoeken zouden generen.
28/12/20
Trend: combineer stad en strand
Weet je als ondernemer of regio bezoek aan stad en strand mogelijk te maken? Dit zijn de favoriete locaties voor toeristen blijkt uit een van de trends uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
17/12/20
Reissector leert veel bij
Net als in de horeca blijkt dat de vakgenoten in de reissector massaal bijleren sinds de start van d...