Geplaatst op: 25-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

NRIT 50 jaar!

NRIT 50 jaar!
Vandaag bestaat NRIT precies 50 jaar. Op 25 november 1970 werd in Breda het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme opgericht. Vanuit de studiedienst van het toenmalige NWIT (nu BUas) startten Wim Sliepen en Jac Zom met onderzoek naar wat toen nog het ‘verschijnsel toerisme’ werd genoemd. In 50 jaar tijd is de branche geëvolueerd naar volwassenheid en enorm gegroeid. In 1970 werden door Nederlanders in totaal 8 miljoen lange vakanties genoten, nu zijn dat er meer dan driemaal zoveel, 26 miljoen. Korte vakanties, die nu zo populair zijn, waren nog helemaal niet in het vizier. Laat staan de brede waaier aan vrijetijdsactiviteiten waar we nu uit kunnen kiezen.  

Klopt de afkorting wel?

Met de afkoring NRIT is overigens iets vreemds aan de hand want deze volgt niet de volledige naam. Dat komt omdat de eerste naam Nederlandse Research Instituut voor Toerisme was, wat de afkorting NRIT verklaart. Al snel werd daar recreatie aan toegevoegd maar de afkorting NRIT bleef. 

Hofleverancier van EZ

Toeristisch onderzoek stond in de jaren zeventig nog in de kinderschoenen en NRIT mocht in Nederland het pad bereiden. NRIT was het eerste in toerisme en recreatie gespecialiseerde onderzoeksbureau van ons land. Ze vond daartoe al snel een medestander in het ministerie van Economische Zaken en zo werd NRIT ruim 20 jaar hofleverancier voor toeristisch onderzoek voor de rijksoverheid.  

In de beginjaren stond fundamenteel onderzoek naar toerisme en recreatie hoog op de agenda maar werden ook de eerste enquêtes onder recreanten op het strand afgenomen en onderzochten we voorkeuren van consumenten die in Nederland vakantie vierden op de camping of in een vakantiehuisje. Een analyse van het uitgaand reisverkeer en de behoefte aan toeristisch-recreatief onderwijs stonden ook op het programma. Voor het verwerken van al die data moesten de onderzoekers met een bak ponskaarten onder de arm nog naar de universiteit om door grote mainframes de resultaten te laten doorrekenen. Met de komst van de personal computer kwam daar een eind aan.   

De cijferboeren van het NRIT

En daar raken we gelijk een essentieel punt uit de geschiedenis van NRIT. Data, cijfers en feiten waren een belangrijk fundament waarop de onderzoekers en adviseurs hun conclusies stoelden. Dat gaf ons de geuzennaam ‘De cijferboeren van het NRIT’. Verwijzend naar de Brabantse oorsprong en de focus op cijfers. Dat gaf aan de andere kant van het spectrum andere advies- en onderzoeksbureaus de gelegenheid in het meer creatieve aspect van de advisering te stappen. Concurrentie die vanuit Breda met lede ogen werd aangezien maar het werkveld natuurlijk verrijkte.  

24.000 boeken in eigen bibliotheek

In het pré-internettijdperk was een eigen gespecialiseerde vakbibliotheek essentieel en op het hoogtepunt bevatte deze bibliotheek meer dan 24.000 titels die met een eigen classificatiesysteem werden ontsloten. Samen met de bibliotheken van NHTV en Stichting Recreatie beschikte NRIT over een van de beste toeristische vakbibliotheken van ons land.  

ContinuVakantieOnderzoek en Trendrapport gestart

In de jaren tachtig stond NRIT samen met het toenmalige NBT en marktonderzoeker AGB Interact aan de wieg van het ContinuVakantieOnderzoek. Ironisch is dat in het jaar dat NRIT 50 jaar bestaat en het CVO 40 jaar, huidige eigenaar NBTC NIPO Reseach de stekker uit het CVO moet trekken. Gelukkig neemt het CBS het stokje over zodat we niet verstoken blijven van relevante data rond het vakantiegedrag van de Nederlander. 

Vanuit het CVO ontstond het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit jaar voor het 39ste jaar verschijnt. Eerst alleen een NRIT-productie met een omvang van zo’n 40 pagina’s, nu een boekwerk van 520 pagina’s dat we samen met onze partners NBTC, CBS en CELTH maken.  

Van Stichting naar BV

In de jaren negentig trad NRIT een periode van nieuwe zakelijkheid in. Stichtingen waren uit en NRIT werd een BV met aandeelhouders. Het historische pand aan de statige Baronielaan werd ingeruild voor een zakelijk kantoorpand aan de rand van Breda. Ook de relatie met het ministerie van Economische Zaken veranderde van huisleverancier waarmee jaarlijks de onderzoeksagenda werd besproken naar opdrachtnemer in concurrentie met andere bureaus.  

Dat dwong NRIT op de markt naar nieuwe opdrachtgevers te zoeken. Een omslag die met heel wat financiële uitdagingen gepaard ging. Toch waren er in die tijd ook hoogtepunten. Zo ontwikkelden we een aantal econometrische modellen om onder andere de toekomst van toerisme te voorspellen en richtten we samen met RECRON de Stichting DART op om gastonderzoek en benchmarks in de verblijfsrecreatie uit te voeren. Ook werd het eerste grote onderzoek naar de economische betekenis van toerisme en recreatie in Nederland opgezet.  

Uitgeverij krijgt meer vorm

In die tijd kreeg ook de uitgeverij van NRIT steeds meer body; er werd een wekelijkse nieuwsbrief opgezet, de verkoop van het Trendrapport werd geprofessionaliseerd en diverse multi-clientonderzoeken werden geïnitieerd. Daarmee sprong NRIT in het gat dat het CBS had achtergelaten toen het diverse structuuronderzoeken naar de sector moest staken.  

Brede waaier aan onderzoek

Aan de commerciële kant kregen we steeds meer opdrachten voor recreatie-onderzoeken, ondernemers om hun uitbreidingsplannen door te rekenen en van banken voor second opinions op initiatieven van nieuwkomers in de sector. Voor overheden werden diverse beleids- en actieplannen ontwikkeld. Ook consumentenonderzoeken die we onder het CVO-panel uitzetten, namen een grote vlucht.  

Onderzoekers van NRIT lieten de cijfers altijd spreken. Dat werd ons niet altijd in dank afgenomen. We zijn opdrachten van evenementen verloren omdat we weigerden bezoekcijfers aan te passen en niet alle initiatiefnemers van nieuwe toeristische attracties konden onze kritiek op hun matige plannen waarderen. Maar cijfers en feiten hebben we altijd laten spreken. Toen we voor het nieuwe Chassé Theater in Breda op basis van consumentenonderzoek 400.000 bezoekers voorspelden, werden we weggehoond, maar ze werden vijf jaar na opening wel behaald.  

NRIT opgesplitst

Enige jaren na de eeuwwisseling braken lastige tijden aan. De eigenaren wilden NRIT verkopen en besloten dat in drie verschillende entiteiten te doen: NRIT Onderzoek, NRIT Advies en NRIT Media. Op zich was het labelen van de verschillende activiteiten een goed idee maar het verkopen daarvan aan verschillende eigenaren niet. Gelukkig kwamen de diverse onderdelen na enige omzwervingen weer bij elkaar. Helaas kwam de toenmalige eigenaar van NRIT, een verkeerskundig onderzoeksbureau in Apeldoorn, in de nasleep van de financiële crisis in de problemen en nam ook NRIT daarin mee.  

Een nieuwe start

Met de overname door Arko Uitgeverij kon NRIT in een dynamische uitgeverij verder werken aan een mooi portfolio in toerisme, recreatie en vrije tijd. NRIT Magazine werd opgenomen in Recreatie & Toerisme. Samen konden de redacties een forse kwaliteitsslag maken en dagelijks op een online kennisplatform de actualiteit vormgeven. Het portfolio werd verder versterkt met het wetenschappelijke tijdschrift Vrijetijdstudies. Ook het aantal fysieke bijeenkomsten groeide met diverse congressen, seminars en vakdagen. Met topkennisinstellingen en brancheorganisaties zijn samenwerkingen opgezet. NRIT is daarmee in de brede vrijetijdssector de belangrijkste mediapartner die relevante vakinformatie ontwikkelt en naar het werkveld brengt.  

Geen feestje

We vieren het 50-jarig bestaan in het centrum van deze pandemie natuurlijk niet. Onze branche waarmee we zijn vergroeid, verkeert in zwaar weer. Een feestje zou heel erg leuk zijn, maar totaal niet gepast. En met de coronamaatregelen niet eens mogelijk. Samen moeten we de weg weer omhoog vinden en een mooie toekomst voor toerisme en recreatie maken. Pas dan is er plaats voor een feestje. We hopen u op een van onze bijeenkomsten in 2021 te ontmoeten en het glas te heffen op 50 jaar NRIT. Op naar de volgende 50 jaar!
Trefwoorden: nrit, geschiedenis

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Eelke Horselenberg nieuwe directeur Stichting De Groene Koepel
Met ingang van 1 januari 2021 is Eelke Horselenberg de nieuwe directeur van Stichting de Groene Koep...
12/01/21
Nieuwe luxe accommodaties op Camping De Lakens
Kennemerduincamping De Lakens introduceert in 2021 drie nieuwe typen luxe accommodaties waarvan er twee een primeur zijn. De accommodaties zijn samen met leveranciers ontwikkeld.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.