Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector

Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector
De Zeeuwse vrijetijdssector wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De sector, bestaande uit verblijf, horeca en vermaak, maakt in een enquête van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme alvast de balans op voor 2020 en de resultaten laten een zorgelijk beeld zien.  

De enquête is de derde in een reeks van onderzoeken naar de impact van de coronacrisis op de Zeeuwse vrijetijdssector. De enquête is uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, op verzoek van Toeristisch Ondernemend Zeeland en Economische Impuls Zeeland, en werd mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland.

Wisselend beeld over de sectoren

De horeca wordt zwaar getroffen door de vele coronamaatregelen. Ruim 60% verwacht het jaar met verlies af te sluiten, omzetten zijn gemiddeld zo’n 20% lager dan in 2019. Veel horeca-ondernemers konden profiteren van de mooie zomermaanden, daardoor is de omzetdaling over het gehele jaar nog beperkt gebleven.  De verblijfsaccommodaties hebben zeer veel overnachtingen en omzet misgelopen in het voorseizoen. Zeeland werd harder geraakt dan andere regio’s, door het verbod op toeristisch overnachten in deze periode. Vervolgens pakte de zomer voor diverse soorten verblijfsaccommodaties totaal verschillend uit. Campings, minicampings en bungalowparken profiteerden optimaal van de toegenomen belangstelling voor vakantie in eigen land en zagen een recordaantal overnachtingen. 93% van de respondenten uit deze verblijfsrecreatie verwacht het jaar positief af te sluiten. 

Daarentegen laten respondenten met hotels, B&B’s en groepaccommodaties een totaal ander beeld zien. Deze groep heeft nauwelijks kunnen profiteren van de toename in overnachtingen in de zomer. Vooral groepsaccommodaties hebben het zeer moeilijk, aangezien de groepsmarkt vanwege de coronamaatregelen volledig stil kwam te liggen. 40% van de respondenten in dit verblijfssegment (hotels, B&B’s, groepsaccommodaties) verwachten het jaar met (fors) verlies af te sluiten.  

Respondenten vanuit het overige vrijetijdsdomein (attracties, zalencentra, rondvaartbedrijven, etc.) schetsen een zo mogelijk nog somberder beeld. Zij konden niet profiteren van de mooie zomer door de voortdurende capaciteitsbeperkingen. Daardoor verwachten zij dat hun jaaromzet ten opzichte van 2019 gemiddeld met ruim 40% zal dalen en is voor een grote meerderheid sprake van een negatief resultaat. 

Figuur 1: Omzet over de eerste drie kwartalen van de Zeeuwse vrijetijdssector, 2020 vs 2019

Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme

Zorgen over liquiditeit

Al met al zullen veel ondernemers in de vrijetijdssector 2020 met een negatief resultaat afsluiten. Respondenten zeggen over het algemeen deze negatieve resultaten nu nog te kunnen opgevangen, maar er zijn grote zorgen over de liquiditeit in de komende periode. Deze bedrijven balanceren op het randje van de afgrond. De late uitbetaling van steunmaatregelen en stagnering in de kredietverstrekking vanuit banken leiden hierbij tot extra zorgen.  

Figuur 1: Resultaat over de eerste drie kwartalen van de Zeeuwse vrijetijdssector, 2020 vs 2019

Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme
Gedeputeerde Dick van der Velde reageert: "Het is bewonderingswaardig dat de ondernemers ook deze keer weer bereid zijn geweest om de enquête in te vullen. De resultaten geven voor een aanzienlijk deel van de bedrijven een zorgelijk beeld. Gezonde, innovatieve bedrijven die er slecht voor staan en als het uitdraait op faillissement zal het effect op de werkgelegenheid en leefbaarheid groot zijn. We moeten naast de bestaande steun zoeken naar slimme oplossingen om deze groep waar mogelijk te steunen.” Uit de enquête blijkt bijvoorbeeld dat veel ondernemers gebaat zouden zijn bij een andere invulling van coronamaatregelen: een maximum aantal personen in relatie tot de vloeroppervlakte, in plaats van een universeel maximum van 30 personen per ruimte.    

Ondernemers willen personeel houden

Veel ondernemers geven aan hun personeel koste wat kost te willen behouden, mede vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van kwalitatief goed personeel voor de dienstverlening. Keuzes maken ten aanzien van personeel wordt bemoeilijkt door de korte looptijd van maatregelen. Ondernemers missen duidelijkheid over het perspectief: wanneer mogen we weer open en hoe? Personeel wordt vanwege die onduidelijkheid aangehouden, om maar klaar te zijn voor eventuele heropening. Dit drukt zeer zwaar op de exploitatie en moet niet lang meer duren. Duidelijkheid over looptijd van maatregelen biedt handelingsperspectief voor ondernemers.  

Kansen voor 2021

Ondanks de penibele financiële situatie willen veel ondernemers vooruit kijken en hun bedrijf blijven ontwikkelen. Gedurende 2020 werden veel investeringen uitgesteld, maar werd toch ook geïnvesteerd, om te voldoen aan coronamaatregelen én om in te spelen op de kansen van seizoen 2020. Ook is er dit najaar veel interesse voor planvormingsvouchers van Provincie Zeeland en Economische Impuls Zeeland. De sector ziet kansen in 2021, o.a. door een toenemende belangstelling voor vakanties in eigen land van Nederlanders. Het is dan ook van belang dat Nederlandse bestemmingen zich niet uit de markt prijzen ten opzichte van de uitgaande reissector, die in een zoektocht naar herstel zal gaan stunten met prijzen. Een gezond prijsbeleid van ondernemers is van belang, zonder prijsdumping of grote prijsverhogingen. Ook lokale overheden spelen hierin een rol. In de begrotingen van 2021 is een tendens tot lastenverzwaring zichtbaar, waaronder soms forse verhogingen van toeristenbelasting.  

De vrijetijdssector is van groot belang voor Zeeland, zowel economisch als qua leefbaarheid en voorzieningenniveau. Als gevolg van de coronacrisis staat het voortbestaan van een substantieel deel van de sector onder druk. Dit heeft grote impact op de sector, maar ook voor de Zeeuwse economie en leefbaarheid.  

Over het onderzoek

In totaal hebben 357 respondenten de vragenlijst (grotendeels) ingevuld. Dit aantal is weliswaar niet volledig representatief voor de Zeeuwse toerisme- en horecasector, maar door de goede regionale spreiding en spreiding qua type bedrijfsactiviteiten geven de resultaten een goede impressie van de huidige situatie in de sectoren toerisme en horeca in Zeeland.  
Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/images/5/55/Rapport_impact_corona_op_Zeeuwse_vrijetijdssector_-_meting_3_%28DEF%29.pdf
Trefwoorden: toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, horeca, dagattracties, Zeeland, corona, crisis, ondernemen

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog peil te brengen. Bouwmaterialen, inrichting en verlichting van accommodaties, het kan allemaal de cirkel in voor hergebruik. Nederland is goed in het scheiden van afval maar de stap naar een circulaire economie blijkt moeilijk. Daarom verbetert Van Veldhoven het beleid op dit gebied.
21/01/21
Exclusief voor leden
Gelderland geeft duizenden stacaravans huisnummer voor verbetering veiligheid
Provincie Gelderland heeft ruim 9.500 Gelderse stacaravans en chalets een huisnummer gegeven. Zo zijn de bewoners minder anoniem, en worden vakantieparken veiliger. De provincie gaat door met de registratie.
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Eelke Horselenberg nieuwe directeur Stichting De Groene Koepel
Met ingang van 1 januari 2021 is Eelke Horselenberg de nieuwe directeur van Stichting de Groene Koep...