Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Musea afhankelijker van publieksinkomsten

Musea afhankelijker van publieksinkomsten
Photo by Ståle Grut on Unsplash
Voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie draaiden Nederlandse musea als een tierelier. Tussen 2015 en 2019 trokken musea 12% meer bezoek en groeiden de publieksinkomsten met 17%. Minpuntje was wel dat alleen de belangstelling voor grote musea groeide en de toenemende afhankelijkheid van publieksinkomsten. Die bleken in coronatijd de achilleshiel. Dat blijkt uit nieuwe jaarcijfers van het CBS over 2019. 

Bezoek nog nooit zo hoog

Nederlandse musea werden in 2019 zo’n 34 miljoen keer bezocht. Niet eerder lag het aantal bezoeken zo hoog. Ten opzichte van 2015 is het aantal bezoeken met 3,6 miljoen (+12%) gestegen. Net als in veel andere sectoren zat de groei uitsluitend bij de grote musea met meer dan 100.000 bezoekers, zij zagen 19% meer bezoek. De kleine en middelgrote musea trokken vorig jaar vergeleken met 2015 juist iets minder bezoeken (respectievelijk 7% en 2%).



Publieksinkomsten 2019 hoger dan ooit

In totaal ontvingen musea vorig jaar ongeveer 1,1 miljard euro aan inkomsten, 9% meer dan in 2015. De inkomsten die musea uit entreegelden binnenkregen waren vorig jaar hoger dan ooit. De 616 musea ontvingen samen 250 miljoen euro uit entreegelden, 16% meer dan vier jaar eerder. Toen kwam er 214 miljoen euro binnen aan entreegelden. Musea zijn daardoor afhankelijker geworden van publieksinkomsten, iets wat in deze tijd niet echt een voordeel is. 

Vooral grote musea afhankelijk van entreegelden

De 80 grote musea waren samen in 2019 goed voor 82% van de totale inkomsten uit entreegelden (205 miljoen euro). Ook waren deze musea, meer dan kleine en middelgrote musea, afhankelijk van deze bron van inkomsten. Voor de grote musea bedroeg het aandeel publieksinkomsten in 2019 een kwart van de totale inkomsten. Voor de 408 kleine musea was dit 12 procent en voor de 128 middelgrote musea 18 procent.

Naast publieksinkomsten zijn ook de opbrengsten van een museumshop of café een steeds belangrijker inkomstenbron. Deze overige inkomsten zijn vorig jaar met 19% gestegen vergeleken met 2015 en vormen ruim 8% van de totale opbrengsten. Verder nemen ook de inkomsten uit private en publieke middelen en sponsoring toe.



Stijging overheidssubsidies in 2019

Musea zijn echter vooral afhankelijk van overheidssubsidies. In 2019 ontvingen Nederlandse musea in totaal 525 miljoen euro aan overheidssubsidies, bijna 48% van de totale inkomsten en 1 procent meer dan in 2015.

Bij grote musea was 63% van het totaal ontvangen subsidiebedrag (386 miljoen) afkomstig van de Rijksoverheid, middelgrote en kleine musea moesten het vooral hebben van de gemeentelijke subsidies (respectievelijk 65% en 83% van de ontvangsten).

Personeel grootste kostenpost

De personeelskosten zijn van de lasten de grootste kostenpost. In 2019 bedroegen deze kosten voor alle musea samen 465 miljoen euro, 42% van alle kosten en 64 miljoen euro (16%) meer dan in 2015. In 2019 lag de werkgelegenheid bij musea 375 vte hoger (+5%) dan vier jaar eerder. Bij de grote musea waren de personeelskosten het hoogst. Grote musea zijn vaak afhankelijk van vaste krachten, terwijl kleine musea vooral op vrijwilligers draaien.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, bezoek, kosten, opbrengsten

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.