Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Verdienmodel vernieuwen: "ga digitaal innoveren"

Dag van de Ondernemer

Verdienmodel vernieuwen:
Door coronacrisis digitaliseert Nederland sneller. Keijzer tegen ondernemers: \

Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien. Zeker tijdens de huidige coronacrisis is het voor het mkb belangrijker dan ooit om processen en de verkoop van producten en diensten te digitaliseren. Dat maakte staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) vandaag bekend op de jaarlijkse Dag van de Ondernemer.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): "Veel mkb-ondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. Ze moeten hun verdienmodel vernieuwen of zich versneld aanpassen. Digitalisering kan helpen om weer te kunnen groeien. De Nederlandse basis hiervoor, zoals onze infrastructuur is uitstekend. Tegen alle mkb’ers zeg ik daarom: ‘blijf of ga digitaal innoveren en maak gebruik van de kabinetsondersteuning’. Denk aan het vergroten van de online klantenbinding van een fysieke winkel die minder klanten ontvangt. Of het slimmer inrichten van een applicatie die de administratie afhandelt na een online bestelling.”

Bedrijfsleven, overheid en onderwijs werken lokaal samen in MKB-werkplaatsen

Om deze bedrijven verder te helpen in de digitale wereld geeft staatssecretaris Keijzer vandaag het startschot voor de uitrol van vijf nieuwe MKB-werkplaatsen bovenop de huidige zes. Dit zijn lokale samenwerkingen van onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Kleinere ondernemers krijgen hier hulp van studenten, docenten en experts met het gebruik van data, online sales & marketing en automatisering van het bedrijfsproces.

De Kamer van Koophandel (KVK) ondersteunt dit met workshops, waar zogeheten local heroes collega’s inspireren met hun succesverhaal. Zoals de fysiotherapeut uit Vught die dankzij de Digitale Werkplaats Noordoost Brabant de klantreis van zijn patiënten kan monitoren en verbeteren. "We denken dat onze zorg nog persoonlijker kan worden, door de data die we hebben beter in te zetten”, aldus de ondernemer.

Coronacrisis versnelt omschakeling naar digitaal

De consument weet de weg naar online inmiddels steeds beter te vinden. Voor de coronacrisis keek 32 procent van de consumenten bij Nederlandse winkels online naar de eventuele aanschaf van een product of dienst. Sinds corona is dit percentage gestegen naar 48 procent. Het aandeel van de consumenten dat de voorkeur geeft aan het daadwerkelijk online kopen van een product in deze branche is gestegen van 16 naar 35 procent.   

Uit onderzoek van de KVK over ondernemen in tijden van corona blijkt dat veel mkb-bedrijven inmiddels daarom verder hebben geïnvesteerd in hun website en digitaal klantcontact. Voor een deel van mkb-ondernemers kan deze omschakeling echter een uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat ze niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken.

Nederland digitaliseert

Met als doel het brede mkb te ondersteunen bij het maken van een digitaliseringsslag, is in 2018 door het ministerie van EZK het programma Versnelling Digitalisering MKB gestart. Met de vijf extra werkplaatsen beoogt EZK in drie jaar tijd 50.000 bedrijven te bereiken via voorlichting en 3.500 bedrijven te helpen bij het maken van een digitaliseringsslag. De nieuwe samenwerkingen starten in Zwolle, Flevoland, Gelderland Foodvalley, de Drechtsteden, en in Den Haag-Delft-Zoetermeer. Van 3 november tot en met 2 december 2020 wordt de subsidieregeling voor MKB-werkplaatsen opnieuw opengesteld om verder toe te werken naar een landelijk dekkend netwerk. Hierbij wordt een bedrag van in totaal 2 miljoen euro beschikbaar gesteld, de regeling kent per werkplaats een bedrag van 450.000 euro toe.   
Trefwoorden: digitaal, innovatie, mkb, ondernemer

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog peil te brengen. Bouwmaterialen, inrichting en verlichting van accommodaties, het kan allemaal de cirkel in voor hergebruik. Nederland is goed in het scheiden van afval maar de stap naar een circulaire economie blijkt moeilijk. Daarom verbetert Van Veldhoven het beleid op dit gebied.
21/01/21
Exclusief voor leden
Gelderland geeft duizenden stacaravans huisnummer voor verbetering veiligheid
Provincie Gelderland heeft ruim 9.500 Gelderse stacaravans en chalets een huisnummer gegeven. Zo zijn de bewoners minder anoniem, en worden vakantieparken veiliger. De provincie gaat door met de registratie.
19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Eelke Horselenberg nieuwe directeur Stichting De Groene Koepel
Met ingang van 1 januari 2021 is Eelke Horselenberg de nieuwe directeur van Stichting de Groene Koep...