Geplaatst op: 20-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Verdienmodel vernieuwen: "ga digitaal innoveren"

Dag van de Ondernemer

Verdienmodel vernieuwen:
Door coronacrisis digitaliseert Nederland sneller. Keijzer tegen ondernemers: \

Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien. Zeker tijdens de huidige coronacrisis is het voor het mkb belangrijker dan ooit om processen en de verkoop van producten en diensten te digitaliseren. Dat maakte staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) vandaag bekend op de jaarlijkse Dag van de Ondernemer.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): "Veel mkb-ondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. Ze moeten hun verdienmodel vernieuwen of zich versneld aanpassen. Digitalisering kan helpen om weer te kunnen groeien. De Nederlandse basis hiervoor, zoals onze infrastructuur is uitstekend. Tegen alle mkb’ers zeg ik daarom: ‘blijf of ga digitaal innoveren en maak gebruik van de kabinetsondersteuning’. Denk aan het vergroten van de online klantenbinding van een fysieke winkel die minder klanten ontvangt. Of het slimmer inrichten van een applicatie die de administratie afhandelt na een online bestelling.”

Bedrijfsleven, overheid en onderwijs werken lokaal samen in MKB-werkplaatsen

Om deze bedrijven verder te helpen in de digitale wereld geeft staatssecretaris Keijzer vandaag het startschot voor de uitrol van vijf nieuwe MKB-werkplaatsen bovenop de huidige zes. Dit zijn lokale samenwerkingen van onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Kleinere ondernemers krijgen hier hulp van studenten, docenten en experts met het gebruik van data, online sales & marketing en automatisering van het bedrijfsproces.

De Kamer van Koophandel (KVK) ondersteunt dit met workshops, waar zogeheten local heroes collega’s inspireren met hun succesverhaal. Zoals de fysiotherapeut uit Vught die dankzij de Digitale Werkplaats Noordoost Brabant de klantreis van zijn patiënten kan monitoren en verbeteren. "We denken dat onze zorg nog persoonlijker kan worden, door de data die we hebben beter in te zetten”, aldus de ondernemer.

Coronacrisis versnelt omschakeling naar digitaal

De consument weet de weg naar online inmiddels steeds beter te vinden. Voor de coronacrisis keek 32 procent van de consumenten bij Nederlandse winkels online naar de eventuele aanschaf van een product of dienst. Sinds corona is dit percentage gestegen naar 48 procent. Het aandeel van de consumenten dat de voorkeur geeft aan het daadwerkelijk online kopen van een product in deze branche is gestegen van 16 naar 35 procent.   

Uit onderzoek van de KVK over ondernemen in tijden van corona blijkt dat veel mkb-bedrijven inmiddels daarom verder hebben geïnvesteerd in hun website en digitaal klantcontact. Voor een deel van mkb-ondernemers kan deze omschakeling echter een uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat ze niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken.

Nederland digitaliseert

Met als doel het brede mkb te ondersteunen bij het maken van een digitaliseringsslag, is in 2018 door het ministerie van EZK het programma Versnelling Digitalisering MKB gestart. Met de vijf extra werkplaatsen beoogt EZK in drie jaar tijd 50.000 bedrijven te bereiken via voorlichting en 3.500 bedrijven te helpen bij het maken van een digitaliseringsslag. De nieuwe samenwerkingen starten in Zwolle, Flevoland, Gelderland Foodvalley, de Drechtsteden, en in Den Haag-Delft-Zoetermeer. Van 3 november tot en met 2 december 2020 wordt de subsidieregeling voor MKB-werkplaatsen opnieuw opengesteld om verder toe te werken naar een landelijk dekkend netwerk. Hierbij wordt een bedrag van in totaal 2 miljoen euro beschikbaar gesteld, de regeling kent per werkplaats een bedrag van 450.000 euro toe.   
Trefwoorden: digitaal, innovatie, mkb, ondernemer

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.