Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Trend: meer consumenten oriënteren en kopen online.
Het is het momenteel nog niet duidelijk of de horeca tijdens de feestdagen de deuren zal mogen openen. De non-food retail heeft in deze traditioneel drukke tijd te kampen met het nog altijd geldende advies om zo weinig mogelijk op pad te gaan, waardoor consumenten steeds meer online hun inkopen doen. Om ondernemers in beide branches te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. 

De samenwerking van Google en MKB-Nederland volgt op ?de aankondiging? die Google heeft gedaan om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten. Het versterkt de positie van Google omdat het veelal om producten en diensten van de zoekgigant gaat.

Productfuncties en trainingen voor ondernemers

Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Om ondernemers die zwaar getroffen zijn door de corona crisis te helpen, hebben we dit jaar al vele nieuwe productfuncties geïntroduceerd. Daar voegen we nu in samenwerking met MKB-Nederland trainingen aan toe specifiek gericht op de sectoren voor wie de feestdagen vaak de belangrijkste tijd van het jaar zijn. De verwachting is dat ecommerce dit jaar met zo’n 18,8% zal groeien en we zien dat een deel van de Nederlandse ondernemers vanwege de corona crisis al aanzienlijke stappen heeft gezet online. Zo tonen meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers nu informatie over afhalen en bezorgen in Google Zoeken en Maps en zien we dat binnen Google Maps in 2020 211% meer restaurantreserveringen zijn gedaan.’

Workshops en coaching

In een serie van webinars leren ondernemers hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren met onder meer een contentstrategie en contentkalender. De trainingen worden dagelijks aangeboden vanaf 30 november. Aanmelden voor de trainingen kan hier voor retail ondernemers en hier voor horeca ondernemers.

De speciale Focus op de Feestdagen editie van de Google Digitale Werkplaats richt zich op de horecasector en de retailsector (specifiek gericht op ondernemers in de mode- en schoenenbranche). Het aanbod bestaat uit:

Workshop ‘Focus op de Feestdagen’; een 1,5-uur durend webinar die dagelijks wordt gegeven waarin ondernemers aan de slag gaan met hun doel(groep)en, contentstrategie en -kalender. 

Een checklist (retail, horeca) met tips en producten; waarmee ondernemers snel en makkelijk aan de slag kunnen. 

Coachingsessies; 1 op 1 sessies met een Digitale Werkplaats-coach voor tips en advies

De reguliere Digitale Werkplaats webinars; voor alle Nederlandse ondernemers

Voor de horeca: een online food fotografie workshop; een 1,5 uur durende workshop over foodstyling en fotografie (o.a. compositie kleurgebruik, licht en backdrops).

Trend: consument shopt vaker vanaf de bank

MKB Nederland en brancheorganisaties InRetail en Koninklijke Horeca Nederland onderschrijven het belang van een goede online zichtbaarheid voor bedrijven in hun sector tijdens de huidige coronacrisis. 

Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland: ‘Online is in deze moeilijke tijd niet dé oplossing, maar ondernemers doen er goed aan waar mogelijk de online mogelijkheden wel optimaal te benutten.’

Koninklijke Horeca Nederland: ‘Nu eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn en sommige ondernemers veel inzetten op afhalen en bezorgen, is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit om de relatie met de gast te behouden. Fijn dat er nu een serie van (gratis) webinars beschikbaar komt, waarin ondernemers leren hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren door middel van onder meer een goede contentstrategie en planning.’

Aafke Melgers van INretail: ‘De consument shopt tegenwoordig steeds vaker vanaf de bank. Vooral in tijden als deze is een online aankoop in de ogen van de consument makkelijker, sneller en veiliger dan een bezoekje aan de winkelstraat. Dus moeten retailers die voorheen enkel een fysieke winkel hadden nu ook focussen op online. Aan het begin van de corona crisis hielpen we retail ondernemers met de eerste stappen online in S.O.S. 1; Samen Online Sterk en inmiddels richten we ons met S.O.S. 2 ook op ondernemers die al een webshop hebben. De nieuwe workshops die Google in samenwerking met MKB Nederland gaat aanbieden vormen hier een goede aanvulling op en maken voor retail ondernemers het (online) ondernemen nog een stukje makkelijker.’
Trefwoorden: online, marketing, coaching, ondernemen, checklist

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/07/24
Hellendoorn vernieuwt langste rapid river van Nederland
De langste ‘rapid river’ van Nederland (480 meter) is niet alleen één van de populairste attracties van Avonturenpark Hellendoorn kreeg een opknapbeurt.
12/07/24
Exclusief voor leden
7 ton voor extra brandveiligheid in Gelderse natuur
Provincie Gelderland stelt €700.000 extra beschikbaar om de aanpak van natuurbrandveiligheid sneller te verbeteren. Dat ia ook nodig om risicovolle locatie zoals vakantieparken te beschermen.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Efteling Danse Macabre opent op 31 oktober
De Efteling heeft de naam van de nieuwe grote attractie bekend gemaakt. Het wordt: Danse Macabre. Deze attractie vervangt het oude spookslot en open op 31 oktober. Deze spectaculaire attractie is een combinatie van een zogenaamde thrill ride en immersieve showtechniek, die nog nergens ter wereld bestaat.
11/07/24
Exclusief voor leden
Robert Simons “Horeca is hét visitekaartje van Rotterdam
Met de vaststelling van de nieuwe horecagebiedsplannen zet Rotterdam een stap richting een nog bruisendere stad. Op 2 juli jl. heeft het college van B&W de nieuwe horecagebiedsplannen voor Centrum, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord en de Centraal Aangestuurde Gebieden vastgesteld.
11/07/24
HISWA-RECRON start petitie tegen BTW-verhoging
HISWA-RECON is een petitie gestart om het nieuwe kabinet te bewegen de aanstaande btw-verhoging op de verblijfsrecreatie terug te draaien. Die petitie is inmiddels al 1.200 keer ondertekend. Er staat voor ondernemers in de verblijfsrecreatie heel wat op het spel. Uit onderzoek blijkt dat een als gevolg van de btw-verhoging verwachtte prijsstijging kan leiden tot een 10% lagere bezetting.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...