Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching

Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Trend: meer consumenten oriënteren en kopen online.
Het is het momenteel nog niet duidelijk of de horeca tijdens de feestdagen de deuren zal mogen openen. De non-food retail heeft in deze traditioneel drukke tijd te kampen met het nog altijd geldende advies om zo weinig mogelijk op pad te gaan, waardoor consumenten steeds meer online hun inkopen doen. Om ondernemers in beide branches te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. 

De samenwerking van Google en MKB-Nederland volgt op ?de aankondiging? die Google heeft gedaan om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten. Het versterkt de positie van Google omdat het veelal om producten en diensten van de zoekgigant gaat.

Productfuncties en trainingen voor ondernemers

Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Om ondernemers die zwaar getroffen zijn door de corona crisis te helpen, hebben we dit jaar al vele nieuwe productfuncties geïntroduceerd. Daar voegen we nu in samenwerking met MKB-Nederland trainingen aan toe specifiek gericht op de sectoren voor wie de feestdagen vaak de belangrijkste tijd van het jaar zijn. De verwachting is dat ecommerce dit jaar met zo’n 18,8% zal groeien en we zien dat een deel van de Nederlandse ondernemers vanwege de corona crisis al aanzienlijke stappen heeft gezet online. Zo tonen meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers nu informatie over afhalen en bezorgen in Google Zoeken en Maps en zien we dat binnen Google Maps in 2020 211% meer restaurantreserveringen zijn gedaan.’

Workshops en coaching

In een serie van webinars leren ondernemers hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren met onder meer een contentstrategie en contentkalender. De trainingen worden dagelijks aangeboden vanaf 30 november. Aanmelden voor de trainingen kan hier voor retail ondernemers en hier voor horeca ondernemers.

De speciale Focus op de Feestdagen editie van de Google Digitale Werkplaats richt zich op de horecasector en de retailsector (specifiek gericht op ondernemers in de mode- en schoenenbranche). Het aanbod bestaat uit:

Workshop ‘Focus op de Feestdagen’; een 1,5-uur durend webinar die dagelijks wordt gegeven waarin ondernemers aan de slag gaan met hun doel(groep)en, contentstrategie en -kalender. 

Een checklist (retail, horeca) met tips en producten; waarmee ondernemers snel en makkelijk aan de slag kunnen. 

Coachingsessies; 1 op 1 sessies met een Digitale Werkplaats-coach voor tips en advies

De reguliere Digitale Werkplaats webinars; voor alle Nederlandse ondernemers

Voor de horeca: een online food fotografie workshop; een 1,5 uur durende workshop over foodstyling en fotografie (o.a. compositie kleurgebruik, licht en backdrops).

Trend: consument shopt vaker vanaf de bank

MKB Nederland en brancheorganisaties InRetail en Koninklijke Horeca Nederland onderschrijven het belang van een goede online zichtbaarheid voor bedrijven in hun sector tijdens de huidige coronacrisis. 

Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland: ‘Online is in deze moeilijke tijd niet dé oplossing, maar ondernemers doen er goed aan waar mogelijk de online mogelijkheden wel optimaal te benutten.’

Koninklijke Horeca Nederland: ‘Nu eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn en sommige ondernemers veel inzetten op afhalen en bezorgen, is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit om de relatie met de gast te behouden. Fijn dat er nu een serie van (gratis) webinars beschikbaar komt, waarin ondernemers leren hoe ze hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren door middel van onder meer een goede contentstrategie en planning.’

Aafke Melgers van INretail: ‘De consument shopt tegenwoordig steeds vaker vanaf de bank. Vooral in tijden als deze is een online aankoop in de ogen van de consument makkelijker, sneller en veiliger dan een bezoekje aan de winkelstraat. Dus moeten retailers die voorheen enkel een fysieke winkel hadden nu ook focussen op online. Aan het begin van de corona crisis hielpen we retail ondernemers met de eerste stappen online in S.O.S. 1; Samen Online Sterk en inmiddels richten we ons met S.O.S. 2 ook op ondernemers die al een webshop hebben. De nieuwe workshops die Google in samenwerking met MKB Nederland gaat aanbieden vormen hier een goede aanvulling op en maken voor retail ondernemers het (online) ondernemen nog een stukje makkelijker.’
Trefwoorden: online, marketing, coaching, ondernemen, checklist

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.