Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

76% van mindervalide toiletten is niet schoon

Oproep tot meer bewustwording in sector leisure

76% van mindervalide toiletten is niet schoon
De onderzoeksresultaten.
Driekwart van de mindervalide toiletten onderweg is niet schoon en heeft niet (of onvoldoende ) de voorzieningen die de gebruiker nodig heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv onder mindervalide gebruikers van openbare toiletten. Voor dit probleem willen de stichting en het bedrijf meer bewustwording bij onder meer hotels, restaurants en andere locaties in leisure.

Vandaag, op Wereld Toiletdag, wordt zichtbaar hoe groot het probleem is. Het is een taboe, maar het ontbreken van een openbaar, toegankelijk toilet is voor bijvoorbeeld veel ouderen een reden om thuis te blijven. Terwijl het ondernemen van activiteiten buitenshuis belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Juist voor deze groep moet er dus een toegankelijk en schoon toilet komen in de openbare ruimte zoals hotels, restaurants, winkelcentra en benzinepompen, zodat toiletbezoek geen reden meer is om thuis te blijven.

Onderzoeksresultaten

Zo geeft 69% van de gebruikers (mensen met een mobiliteitsbeperking) aan een mindervalide toilet niet te kunnen vinden op een openbare locatie als ze onderweg zijn, blijken toegankelijke toiletten soms tot nooit schoon (76%) en vinden gebruikers er niet de hulpmiddelen die ze nodig hebben (74%). 

Een douche-wc en sta-op-functie zijn de twee functies die gebruikers het meest zouden waarderen bij een dergelijk toilet (resp. 45% en 38%). Dat en meer blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv, vanuit hun deelname aan het Europese project Toilet For Me. 



Toilet For Me

Het Europese project Toilet For Me wil bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Daarom wordt een modern mindervalide toilet voor de openbare ruimte ontwikkeld, geschikt voor iedereen met een beperking dat toegankelijk, gebruiksvriendelijk en schoon is. Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv zijn beide consortiumpartner van Toilet For Me. Stichting Gouden Dagen is een organisatie die zich inzet tegen eenzaamheid onder ouderen in Nederland, onder andere door hun mobiliteit te vergroten waardoor zij eropuit kunnen en leuke dingen kunnen ondernemen. Sanmedi is marktexpert in het verzorgen van aangepast sanitair voor ouderen en mensen met een beperking.
Trefwoorden: mindervalide, toilet, reizen, accommodatie, horeca

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.