Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

76% van mindervalide toiletten is niet schoon

Oproep tot meer bewustwording in sector leisure

76% van mindervalide toiletten is niet schoon
De onderzoeksresultaten.
Driekwart van de mindervalide toiletten onderweg is niet schoon en heeft niet (of onvoldoende ) de voorzieningen die de gebruiker nodig heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv onder mindervalide gebruikers van openbare toiletten. Voor dit probleem willen de stichting en het bedrijf meer bewustwording bij onder meer hotels, restaurants en andere locaties in leisure.

Vandaag, op Wereld Toiletdag, wordt zichtbaar hoe groot het probleem is. Het is een taboe, maar het ontbreken van een openbaar, toegankelijk toilet is voor bijvoorbeeld veel ouderen een reden om thuis te blijven. Terwijl het ondernemen van activiteiten buitenshuis belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Juist voor deze groep moet er dus een toegankelijk en schoon toilet komen in de openbare ruimte zoals hotels, restaurants, winkelcentra en benzinepompen, zodat toiletbezoek geen reden meer is om thuis te blijven.

Onderzoeksresultaten

Zo geeft 69% van de gebruikers (mensen met een mobiliteitsbeperking) aan een mindervalide toilet niet te kunnen vinden op een openbare locatie als ze onderweg zijn, blijken toegankelijke toiletten soms tot nooit schoon (76%) en vinden gebruikers er niet de hulpmiddelen die ze nodig hebben (74%). 

Een douche-wc en sta-op-functie zijn de twee functies die gebruikers het meest zouden waarderen bij een dergelijk toilet (resp. 45% en 38%). Dat en meer blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv, vanuit hun deelname aan het Europese project Toilet For Me. 



Toilet For Me

Het Europese project Toilet For Me wil bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Daarom wordt een modern mindervalide toilet voor de openbare ruimte ontwikkeld, geschikt voor iedereen met een beperking dat toegankelijk, gebruiksvriendelijk en schoon is. Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv zijn beide consortiumpartner van Toilet For Me. Stichting Gouden Dagen is een organisatie die zich inzet tegen eenzaamheid onder ouderen in Nederland, onder andere door hun mobiliteit te vergroten waardoor zij eropuit kunnen en leuke dingen kunnen ondernemen. Sanmedi is marktexpert in het verzorgen van aangepast sanitair voor ouderen en mensen met een beperking.
Trefwoorden: mindervalide, toilet, reizen, accommodatie, horeca

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.