Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdssector grootverbruiker van NOW 2

Vrijetijdssector grootverbruiker van NOW 2
Het UWV heeft het register gepubliceerd van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de NOW-2 regeling. Uit een analyse van NRIT blijkt dat de vrijetijdssector grootverbruiker van de regeling is. Niet zo verwonderlijk omdat onze sector hard wordt geraakt door de coronamaatrdegelen. 

In totaal hebben ruim 63 duizend bedrijven gebruik gemaakt van de regeling. De voorschotten lopen uiteen van 285 miljoen euro voor KLM tot 32 euro voor vof Benedensas in Breda. In totaal is voor 3 miljard euro aan NOW-voorschotten aan bedrijven uitgekeerd. 

541 miljoen euro voor vrijetijdssector

De analyse van NRIT beperkt zich tot de 390 bedrijven die meer dan 1 miljoen euro steun kregen. Daarvan vallen er 85 in de vrijetijdssector. Zij kregen samen 541 miljoen euro overgemaakt. KLM is daarbij veruit het grootste bedrijf en ontving 285 miljoen euro. Schiphol (31 miljoen euro) en Transavia (26 miljoen euro) completeren de top 3 van vrijetijdsbedrijven met de meeste ondersteuning in de loonkosten. 

Vrijetijdsbedrijven souperen van alle bedrijven die meer dan 1 miljoen euro aan steun kregen 43% van het aan die bedrijven uitgekeerde bedrag op. Laten we KLM buiten beschouwing dan is dat nog altijd 26%. Dat is heel veel aangezien de vrijetijdssector maar ruim 4% van de Nederlandse economie uitmaakt. Een duidelijk signaal dat de vrijetijdssector hard wordt getroffen.

Luchtvaart grootverbruiker

Naar deelsector van de vrije tijd bezien, is de luchtvaart grootverbruiker met een aandeel 70% in de ondersteuning van bedrijven die meer dan 1 miljoen euro ontvangen. Gevolgd door de horeca (14%), reisbranche (9%) en cultuur en evenementen met elk 1%. 


Link: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/openbaar-register-tweede-aanvraagperiode-now.pdf
Trefwoorden: horeca, reisbranche, luchtvaart, cultuur, corona, crisis, steunmaatregelen

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.