Geplaatst op: 16-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Doe mee aan onderzoek naar het maatschappelijk belang van de vrijetijdssector

Doe mee aan onderzoek naar het maatschappelijk belang van de vrijetijdssector
Afbeelding van Susan Cipriano via Pixabay
In opdracht van Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches onderzoekt het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) de maatschappelijke waarde van onze sector. Hoe groot is deze waarde, hoe komt deze tot stand en hoe kunnen we de waarde verder vergroten? 

CELTH heeft op dit moment een vragenlijst open staan gericht op alle ondernemers en organisaties actief binnen de domeinen toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid. Doet u mee? Klik dan hier om de vragenlijst te openen.

Aanleiding
Directe aanleiding zijn de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Voor de werkzaamheden richting die Tweede Kamerverkiezingen is het voor Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches, van belang om politieke partijen en de publieke opinie te kunnen voeden met goed onderbouwde inzichten over het belang van toerisme en recreatie voor Nederland.

Doel
Met het onderzoek willen de onderzoekers bepalen wat de maatschappelijke waarde is van onze ‘sector’, hoe deze tot stand komt en hoe we deze verder kunnen vergroten. Ze willen helder krijgen WAT het maatschappelijk belang is van toerisme en recreatie, HOE dit te vergroten is en WIE daardoor de verantwoordelijkheid draagt. Naast de vragenlijst doen ze dat ook op basis van een uitgebreid literatuuronderzoek, het vaststellen van de relatie toerisme-voorzieningenniveau en diverse case studies.  Kort samengevat willen we antwoord krijgen op de volgende vragen:
  • Wat is de maatschappelijke waarde van toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid?
  • Hoe komt deze maatschappelijke waarde tot stand?
  • Hoe kunnen we de maatschappelijke waarde vergroten?
  • Welke barrières en potentiële oplossingen zijn er voor het vergroten van maatschappelijke waarde, en wie draagt welke verantwoordelijkheid?
Meedoen
De vragenlijst is gericht op alle Nederlandse organisaties en ondernemers actief binnen de gastvrijheids- en vrijetijdssector, inclusief uitgaand toerisme. De vragenlijst staat tot en met 30 november open. 
Link: https://qfreeaccountssjc1.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_6msASJP09eKeQxT
Trefwoorden: onderzoek, waarde, maatschappelijke waarde, toerisme, recreatie, vrije tijd

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...