Geplaatst op: 12-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild

Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Over het algemeen heeft de vrijetijdssector een redelijk derde kwartaal achter de rug. Dat blijkt uit de conjunctuurenquete van het CBS waaruit NRIT de logiesverstrekking, eet- en drinkgelegenheden, reisorganisatie en sport en recreatie analyseerde. De meeste ondernemers melden een gelijkblijvende of toegenomen omzet. Eenderde van de ondernemers zag de omzet teruglopen. Opvallend is het relatief positieve sentiment over 2021 en de investeringsbereidheid.

Over het derde kwartaal zijn logiesverstrekkers het meest positief. Van het meldt 55% een toegenomen omzet. Opvallend genoeg is dat ook bij de reisbedrijven (53%) maar natuurlijk wel vanuit een absoluut dieptepunt. 

Negatief over omzet in vierde kwartaal

Voor de komende drie maanden zijn de ondernemers een stuk negatiever. Daar verwacht een ruime meerderheid (62% tot 85%) dat de omzet zal afnemen. En dat terwijl de enquete begin oktober is afgenomen, nog voor de strengere maatregelen. Grootste belemmering is onvoldoende vraag. Daarover zijn vooral reisbureau’s negatief. In de logiesverstrekking en sport en recreatie speelt dat in mindere mate. 

Van alle bedrijven meldt de helft een verslechterde winstgevendheid in de afgelopen drie maanden, een kwart ziet een gelijkblijvende winstgevendheid en een kwart zag een hogere winst. Natuurlijk wel steeds vanaf een lage basis in het tweede kwartaal. 

Positief gestemd over 2021

Voor 2021 verwacht een krappe tot ruim meerderheid van de ondernemers (38% tot 84%) dat de omzet zal toenemen, natuurlijk wel vanaf een veel lagere basis. Het meest positief zijn reisbedrijven. Van hen verwacht 84% in 2021 een hogere omzet te kunnen behalen dan in 2019. Gevolgd door sport en recreatie (58%), eet- en drinkgelegenheden (44%) en logiesverstrekking (38%).

Tabel 1: Verwachtingen en sentimenten van ondernemers in de vrijetijdssector, 4e kwartaal 2020, in %
Bron: CBS
NB: Veldwerk begin oktober uitgevoerd 

Bedrijven blijven investeren

Dit jaar zijn de investeringen in de sector sterk teruggevallen. Een ruime meerderheid (50% tot 71%) van de bedrijven meldt in 2020 afnemende investeringen. Opvallend is dat juist in 2021 vrijetijdsbedrijven blijven investeren. Tussen de 40% en 60% van de bedrijven meldt gelijkblijvende investeringen. Een kwart ziet de investeringen juist toenemen. 
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82435NED/table?dl=45280
Trefwoorden: omzet, ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
14/01/21
Check-in Kiosk voor recreatiebedrijven
Stratech heeft in samenwerking met C.A.T. Control Systems op Camping Julianahoeve een Check-in Kiosk ontwikkeld waardoor gasten receptieloos kunnen inchecken. In coronatijd een belangrijk instrument om snel en veilig het incheckproces te laten verlopen.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Eelke Horselenberg nieuwe directeur Stichting De Groene Koepel
Met ingang van 1 januari 2021 is Eelke Horselenberg de nieuwe directeur van Stichting de Groene Koep...
12/01/21
Nieuwe luxe accommodaties op Camping De Lakens
Kennemerduincamping De Lakens introduceert in 2021 drie nieuwe typen luxe accommodaties waarvan er twee een primeur zijn. De accommodaties zijn samen met leveranciers ontwikkeld.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Hoe Oosterhout op een slimme manier kampeerterrein vitaliseert
Veel gemeenten worstelen met vakantieparken waar de toeristische functie grotendeels is verdwenen. Overal in het land wordt daaraan gewerkt rond het begin Vitale Vakantieparken. Ook het ministerie van Binnenlandse Zaken draagt haar steentje bij. De Brabantse gemeente Oosterhout heeft voor recreatiepark De Eekhoorn wel een heel bijzonder concept ontwikkeld. Daarbij is tijdelijke huisvesting van spoedzoekers de motor voor toeristische ontwikkeling.