Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Meer begrip voor mensen met hoortoestel

Meer begrip voor mensen met hoortoestel
Praat duidelijk en herhaal voor betere verstaanbaarheid. Foto Mark Paton via Unsplash

De coronamaatregelen hebben een impact op iedereen, maar zeker ook op mensen met gehoorverlies. Door mondkapjes, plexiglasschermen en de 1,5-meterregel heeft deze groep moeite om anderen goed te verstaan, zelfs als zij een hoortoestel dragen. Als je in de gastvrijheidssector deze mensen ontvangt, is duidelijke communicatie belangrijk. Niet alle gasten durven te erkennen dat je niet gehoord wordt.

43 procent van de Nederlanders met een hoortoestel ervaart namelijk problemen door de maatregelen in combinatie met hun gehoorverlies, blijkt uit onderzoek van Specsavers onder haar klanten. Daarnaast is 70 procent van de hoortoesteldragers wel eens (bijna) een hoortoestel kwijtgeraakt bij het afdoen van een mondkapje. 

Lastig gesprek voeren

> Mondkapjes zijn de normaalste zaak van de wereld geworden wanneer we bijvoorbeeld met het OV reizen en een winkel in gaan. Maar voor mensen met gehoorverlies zijn deze een hinder wanneer zij een gesprek voeren met iemand. Maar liefst drie van de vier (75%) Nederlanders met een hoortoestel geven aan moeite te hebben om anderen te verstaan wanneer zij een mondkapje dragen. 

> Ook plexiglas bij bijvoorbeeld kassa’s maakt het voor 66 procent moeilijk om mensen goed te kunnen horen. 

> De helft (51%) geeft aan meer moeite te hebben om mensen te verstaan door de 1,5 meter afstand die we moeten houden.

Meer onbegrip en eenzaamheid

Bijna een op de drie (31%) Nederlanders met een hoortoestel ervaart momenteel meer onbegrip vanuit hun omgeving wanneer ze iets niet goed verstaan. 19 procent doet dus maar alsof ze mensen verstaan terwijl dat eigenlijk niet zo is. Gelukkig onderneemt een deel van de hoortoesteldragers wel actie om te laten weten dat zij slechthorend zijn (42%). Zo vraagt meer dan de helft (58%) hun gesprekspartners harder te praten en heeft de helft (50%) de instellingen van het hoortoestel aan laten passen. Echter durft 10 procent geen actie te ondernemen uit schaamte voor hun gehoorverlies. Een op de tien (11%) hoortoesteldragers ervaart dan ook eenzaamheid door de coronamaatregelen in combinatie met hun gehoorverlies. Zij hebben minder sociale contacten (15%) en gaan minder de deur uit (8%).

Spoedcursus verstaanbaar maken

Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. "Om jezelf beter verstaanbaar te maken hoef je niet harder te gaan praten, dat werkt vaak juist averechts. Praat langzamer, duidelijker en articuleer goed. En als iets de eerste keer niet verstaan wordt, herhaal dan wat er is gezegd in andere woorden. Vaak wordt verstaan dan makkelijker.” 
Trefwoorden: gehoor, hoortoestel, corona, verstaanbaar, gastvrijheid

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...
26/11/20
Online event ZZP Hospitality: hoe overleef je als zzp'er in de gastvrijheidssector de coronacrisis?
Hoe overleef je als zelfstandige in de gastvrijheidssector tijdens corona? Deze vraag staat centraal...
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
20/11/20
Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector
De Zeeuwse vrijetijdssector wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De sector, bestaande uit verblijf, horeca en vermaak, maakt in een enquête van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme alvast de balans op voor 2020 en de resultaten laten een zorgelijk beeld zien.