Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Speelconcept De Klimaatboom zoekt een ondernemer

Speelconcept De Klimaatboom zoekt een ondernemer
Het speelconcept De Klimaatboom zoekt een ondernemer. Midpoint Brabant organiseert daartoe op donderdag 26 november een informatiebijeenkomst.

De Klimaatboom is een kruising tussen een kunstobject en een speeltoestel. Het concept is bedacht door Urban Jazz en Kinetic Creative, samen met Een Gezond Leisureklimaat en partners binnen Landschapspark Pauwels. Het is een innovatief en uitgewerkt concept. De klimaatboom is bedoeld voor de inwoners van het gebied en de wijken van Tilburg Noord, voor de recreanten in het gebied en voor de (toeristische) bezoekers die in het gebied verblijven.

De Klimaatboom

De boom komt op een talud in een parkachtig ingericht terrein. Rondom het talud ligt een vijver waarin (regen)water opgevangen wordt om te gebruiken bij de speelactiviteiten zoals een waterspeeltuin, een ondergrondse wortelstelsel (de kruipbuis) met communicatiebuis, een geluidsspiegel in de vorm van een bloem, verlichting met glasfiber en windversterkers en -makers. Verder is er ruimte voor een terras en kunnen kinderen de boom beklimmen. Door spreekbuizen aan de takken van de boom kan met de bodem gecommuniceerd worden en geluidsspiegels staan vanuit de boom gericht op hun wederhelft die op het talud staan. In de top van de boom is het hoogst bereikbare plateau aangebracht die alleen bereikt kan worden door een klimroute af te leggen. Op het plateau staan luchtdrukpistolen opgesteld die zaadjes naar de omgeving kunnen schieten. Bezoekers kunnen boven met een zogenaamde zipcoaster weer naar beneden afdalen.



Warmte, wind en water ervaren

Binnen de ruim 20 meter hoge Klimaatboom maken bezoekers spelenderwijs kennis met vraagstukken als: Wat kun je doen tegen hitte? Hoe kun je water vasthouden? Of juist water sneller weg laten stromen? Zo zorgt de klimaatboom voor bewustwording bij jong en oud over het samenspel tussen water, warmte en wind en wat je kunt doen om hierop in te spelen. Het is een uniek speel- en kunstobject dat veel bezoekers zal trekken. 

Onderdeel van Landschapspark Pauwels

De Klimaatboom gaat een plek krijgen in Landschapspark Pauwels; het gebied tussen de noordelijke stadsrand van Tilburg en de Loonse en Drunense Duinen. Er zijn verschillende geschikte locaties om samen te verkennen en we kunnen ondersteunen bij de zoektocht naar financiering. De ondernemer die we zoeken gaat de Klimaatboom wel zelf laten bouwen én exploiteren.

De oppervlakte van de Klimaatboom is circa 30 x 30 meter en de hoogte is maximaal 30 meter. De constructie bestaat uit staal met duurzame afwerkingsmaterialen, waarbij de toegepaste materialen voldoen aan keurmerken duurzaamheid of de herkomst ervan is aantoonbaar duurzaam (bijvoorbeeld uit lokale bronnen). Het uitgangspunt voor het realisatiebudget is maximaal € 500,000.

Informatiebijeenkomst

Ben je ondernemer en heb je interesse om binnen Landschapspark Pauwels dit unieke concept te gaan realiseren? Op donderdag 26 november organiseert Midpoint Brabant een online informatiebijeenkomst over de Klimaatboom en de kansen die dit concept je zou kunnen bieden. Het concept van De Klimaatboom is uitgewerkt in een bidbook met specificaties. 
Link: https://www.houseofleisure.eu/smart_leisure/informatie-bijeenkomst-klimaatboom/
Trefwoorden: dagrecreatie, attracties, speeltoestellen, spelen, duurzaam toerisme, Noord-Brabant

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/21
Samenwerking Routebureau Veluwe wordt omgezet naar stichting
Op 10 juni jl. heeft de VeluweAlliantie ingestemd met het oprichten van de Stichting RouteBureau Veluwe (RBV). Het bureau gaat vooral met de 7000 km aan meest kenmerkende paden aan de slag.
22/07/21
Maritiem Museum in de zomer langer open
Nu de zomer begonnen is, pakken attractieparken de succesformule op van langere openingstijden. Dit wordt ook door de musea gezien. Het Maritiem Museum is tot en met eind augustus tot 20.00 open en biedt met het nieuwe Leuvepaviljoen een complete buitenprogrammering.
16/07/21
Recreatieve druk Rottemeren verlagen door speciale fietsroute voor wielrenners
Het is heel druk rond de Rottemeren. Daarom is er met en voor de wielrenners nu een alternatieve route ontwikkeld: de WielerRotte. Dit wordt gefinancierd door het recreatieschap.
13/07/21
17 beherende en recreatieve organisaties vragen om betere toegankelijkheid landelijk gebied
17 organisaties* roepen het nieuwe Kabinet op om de landelijke gebieden beter toegankelijk te maken voor recreanten. In het afgelopen coronajaar is gebleken hoe belangrijk het is om erop uit te gaan. De druk op stedelijk groen was dan ook groot en soms moesten delen van beschermde natuurgebieden worden afgesloten. Formateur Hamers heeft recreatie meegenomen in het advies.
13/07/21
Na gemist seizoen richt SnowWorld zicht op zomerskiën
Door de lockdown zag SnowWorld zich afgelopen winter genoodzaakt al haar vestigingen te sluiten. Meer dan een miljoen Nederlandse wintersportfans konden niet op wintersport en dat gemis merkt SnowWorld nu. De vraag naar activiteiten op de sneeuw is groter dan in een normale zomer.
08/07/21
Geluksgevoel centraal in zomercampagne Marketing Groningen
Dit gevoel wordt gevangen in twaalf campagnefoto’s die dat gevoel proberen te vangen. Voor de campagne zijn drie nieuwe routes ontwikkeld langs pareltjes in de provincie Groningen.
08/07/21
Bouwplannen in strijd met UNESCO nominatie Hollandse Waterlinie
Op twee locaties zat de ontwikkeling van woningbouw en industrie te dicht op de waterlinie. Dit is in de planfase tegengehouden en nu is het afwachten of de UNESCO dit als een voldoende oplossing ziet voor de nominatie.
06/07/21
Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken
Utrechtse gemeenten kunnen sinds 1 juli een subsidie aanvragen om de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra te versterken.