Geplaatst op: 09-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ABN-AMRO: ook in 2021 nog omzetverliezen voor grote delen vrijetijdssector

ABN-AMRO: ook in 2021 nog omzetverliezen voor grote delen vrijetijdssector
Afbeelding van Trang Le via Pixabay
De sector Leisure wordt hard geraakt door de nieuwe lockdown en keert volgend jaar nog niet terug naar het niveau van voor de pandemie. Fastfood, vakantieparken en campings komen redelijk door de crisis. Voor reisondernemers, cafés, restaurants, musea, attractieparken, dierentuinen en bioscopen geldt dit niet. In sommige branches is verdere consolidatie onvermijdelijk, zoals in het hotelwezen. Dat schrijft ABN-AMRO in haar nieuwste Sectorprognose Leisure.

Deskundigen van de bank voorzien geen snelle oplossing van de pandemie. Het herstel zal geleidelijk verlopen en in 2021 niet volledig zijn. Bovenop de met het virus samenhangende beperkingen en de terughoudendheid van consumenten en ondernemers, zullen volgend jaar de tweede-ronde-effecten zwaarder gaan wegen. Onder meer de hogere werkloosheid en de bedrijfsfaillissementen zullen de herstelperiode verlengen.  Bovendien moeten we rekening houden met een derde golf aan het begin van 2021.

De bank ziet dat het water inmiddels bij tienduizenden ondernemers aan de lippen staat. De mogelijkheden om de vaste lasten te beperken verschillen per branche en soms zelfs per onderneming.  Voor heel 2020 verwacht de bank dat met uitzondering van de vakantieparken alle sectoren flinke omzetverliezen leiden. Campings (-10%) en fastfood (-13%) doen het nog redelijk goed maar daarna gaat het snel bergafwaarts. Restaurants (-43%), kantines en catering (-49%), hotels (-69%), attractieparken en dierentuinen (-65%), bioscopen (-70%), musea (-76%) en travel (-85%). 



Voor 2021 voorziet de bank voor travel, musea, bioscopen en attractieparken en dierentuinen nog forse omzetverliezen ten opzichte van 2019. Vakantieparken, campings en fastfood zullen de omzet zien toenemen.

Hotels: Verdere consolidatie verwacht

De hotels die zijn gevestigd in de grote steden doen het sinds het uitbreken van de crisis ronduit slecht. De redenen liggen voor de hand; minder buitenlandse toeristen en internationaal zakenverkeer en het wegvallen van congressen en evenementen. Voorheen had 40 procent van alle hotelgasten een zakelijk motief. Vooral in de grote steden is deze groep sterk teruggevallen. Met de hotels in de periferie gaat het dit jaar redelijk. Zij zijn minder afhankelijk van zakelijke gasten en internationale toeristen. Naar verwachting leidt de coronacrisis tot een verdere consolidatie in de branche. Al veel langer sluiten zelfstandige hotels zich bij een keten aan. Gemiddeld zijn hotels 22 procent van hun omzet kwijt aan overheadkosten. Dit betreft onder meer de huur of afschrijving op een eigen hotelpand en de kosten van het management, de verzekeringen en de marketing. Hotels binnen een keten zijn vanwege hun grotere omvang beter in staat om die kosten per overnachting te drukken en daarmee hun winstgevendheid te verhogen. Daarnaast worden in de hotellerie veel vaste contracten opgezegd. 

Vakantieparken & campings: 2021 wordt een goed jaar

Hoewel campings en veel vakantieparken dicht waren tijdens Pasen, Pinksteren en de meivakantie, hebben zij de schade kunnen beperken in de zomermaanden. Afgelopen zomervakantie zijn voor kampeerplekken gemiddeld 21,2 procent meer reserveringen gemaakt dan een jaar eerder. Vakantieparken presteerden in de zomer nog beter met een toename van 24,7 procent. Dat laat onverlet dat de uitbaters van groepsaccommodaties deze luxe niet hadden. Een groot aantal van hen verkeert inmiddels in zwaar weer. Net als bij de hotels kunnen zij op het moment niet veel meer doen dan te zorgen voor goede hygiëne en annuleringsvoorwaarden om bezoekers alsnog over de streep te trekken. Naar verwachting wordt 2021 een goed jaar voor de vakantieparken en campings. Nederlanders boeken hun vakanties voorlopig dichtbij huis en lijken graag op pad te willen.

Travel: grimmige omstandigheden

De omstandigheden in de reisbranche zijn bijzonder grimmig. Reisondernemers worden dit jaar geconfronteerd met een omzetuitval van 85 procent. Daarnaast maken ze hoge kosten als gevolg van de annuleringen en repatriëring. Geen andere branche binnen de sector Leisure heeft het zo zwaar voor de kiezen gekregen. Voor volgend jaar wordt weliswaar sterk herstel verwacht, maar het niveau van voor de crisis blijft nog ver uit zicht. Voor veel ondernemers is het dit jaar erop of eronder. Zij doen er goed aan om te bepalen tot hoe ver zij willen gaan bij het in leven houden van hun onderneming. Nu stoppen kan restschulden helpen voorkomen. In veel gevallen staat Stichting Garantiefonds Reisgelden garant en kunnen trouwe klanten hun aanbetaalde reis vergoed krijgen.

Musea: bezoek valt enorm terug

Musea krijgen dit jaar naar verwachting slechts 8,7 miljoen bezoekers over de vloer. Dat zijn er 24 miljoen minder dan de 32,7 miljoen van vorig jaar. Een belangrijke oorzaak van deze terugval is de afname van buitenlandse toeristen die in 2019 nog goed waren voor 29 procent van het totale museumbezoek. Ook ouderen blijven weg. Een kwart van de bezoekers is ouder dan 65 jaar. De terugval in inkomsten loopt echter niet parallel aan die van het bezoek. Van de ruim 1 miljard euro aan inkomsten kwam in 2019 iets minder dan de helft uit subsidies of andere giften. Musea hebben zich de afgelopen jaren met succes ingespannen om hun eigen inkomsten te verhogen. Van die inspanningen zien zij voorlopig weinig terug. Musea hebben overigens slechts beperkte mogelijkheden om snel hun kosten te verlagen.

Attractieparken & dierentuinen: omzet stevig teruggelopen

Ook de attractieparken en dierentuinen zien hun omzet stevig teruglopen door de lockdown en de capaciteitsbeperkende maatregelen. De personeelskosten nemen toe doordat er meer mensen nodig zijn die moeten waarborgen dat bezoekers afstand van elkaar houden. De omzet bedraagt dit jaar naar verwachting een derde van het vorig jaar. Volgend jaar wordt herstel verwacht, maar oude niveaus blijven nog ver uit zicht. Veel attractieparken en dierentuinen bevinden zich buiten de randstad. Dat had als voordeel dat zij goed hebben kunnen inspelen op de behoefte van Nederlanders die in de zomer veelal in eigen land vakantie vierden.

De crisis heeft als positief punt dat attractieparken en dierentuinen worden gedwongen tot een ander en wellicht meer bestendig bedrijfsmodel. Voor corona richten de parken zich vooral op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers. Zo werd één op de drie tickets tegen hoge kortingen verkocht via een supermarkt of drogisterij. In de toekomst zal naar verwachting meer gekeken worden naar het type bezoeker en worden getracht een meer persoonlijke relatie aan te gaan. Bezoekers kiezen in toenemende mate een tijdsslot. Dat stelt de parken in staat om het bezoek te spreiden. Zeker als gevolg van de crisis is dit een interessante ontwikkeling. Bezoekers hebben door het vele thuiswerken meer ruimte om zomaar even overdag een bezoekje een park of dierentuin te brengen.
Link: https://insights.abnamro.nl/2020/11/keiharde-klappen-voor-de-vrijetijdsindustrien/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, bioscopen, attractieparken, dierentuinen, omzet, crisis, corona

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/03/21
Proefvakanties naar het buitenland en terrassen open
Nu de vaccinaties op stoom raken, komen ook de wensen om versoepelingen weer in grote kracht terug. Zeker vanuit getroffen sectoren. Horecaondernemers voeren actie om in iedere geval de terrassen weer te openen en daar vinden ze een gewillig oor bij de meerderheid van de Nederlanders. En goed voorbeeld doet volgen want ook de reisbranche wil net als de evenementenbranche fieldlabs organiseren voor vakanties naar het buitenland.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gedeeltelijke kwijtschelding huur panden gemeente Rotterdam
Omdat de coronapandemie en de strenge coronamaatregelen voortduren, heeft het College besloten de verschuldigde huur van gemeentelijk vastgoed gedeeltelijk kwijt te schelden. Met een concrete regeling kan een huurder van gemeentelijk vastgoed per 1 april kwijtschelding aanvragen over de huurachterstand van het afgelopen jaar. Voorwaarde is dat de huurder door de coronacrisis geen of substantieel minder inkomsten heeft.
02/03/21
 Horecamedewerkers veel meer besmet
Een forse tegenvaller voor de horeca. Juist op de dag dat ze actievoeren voor het openen van de terrassen komt de GGD West-Brabant met verontrustend nieuws.
01/03/21
Ongekende krimp voor de horeca
Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde.
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
23/02/21
Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.