Geplaatst op: 05-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Toeristische regio's in trek bij verhuizende zestigers

Toeristisch merk van invloed op verhuizingen?

Toeristische regio's in trek bij verhuizende zestigers
Drenthe is in trek bij verhuizende zestigers.

Heeft een toeristisch merk van een regio een grotere waarde dan alleen voor bezoekers? Daar lijkt het wel op bij de cijfers van welvarende zestigers die verhuizen. Weinig zestigers verhuizen naar een andere regio, maar vlak nadat zij stoppen met werken wat meer. Drenthe, Gelderland en Zeeland krijgen er door verhuizingen de meeste zestigers bij. Uit de Randstad vertrekken zij juist. Dit blijkt uit nieuw CBS-onderzoek.

In 2019 verhuisden ruim 36 duizend mensen tussen 60 en 70 jaar naar een andere gemeente. Deze mensen laten met hun verhuispatronen een voorkeur zien voor meer landelijke omgevingen. In Drenthe kwamen er door verhuizingen per saldo bijna 500 zestigers bij. Dat zijn 7 per duizend zestigers in de bevolking. Ook in de Achterhoek, de Veluwe en Zeeland vestigden zich relatief veel zestigers. De Randstad daarentegen raakt zestigers kwijt door verhuizen. Uit Amsterdam en omgeving vertrokken in 2019 per saldo de meeste, 7 per duizend.

Welvarende zestigers

De zestigers die over langere afstand verhuizen zijn gemiddeld welvarender dan de zittende bevolking. Van de zestigers die in 2016 over een afstand van 25 kilometer of meer verhuisden behoorde 24 procent tot de meest welvarende 20 procent, 17 procent tot de 20 procent minst welvarende. Minder welvarende zestigers verhuizen vaker over korte afstand.
Van de drie provincies die per saldo de meeste zestigers aantrekken heeft Drenthe de minst welvarende instroom. Van de nieuwkomers in Drenthe behoort 21 procent tot het hoogste inkomenskwintiel. In Gelderland en Zeeland is dat 28 procent. 

Ook in Limburg en Overijssel valt op dat de nieuwkomers aanzienlijk vaker tot de meest welvarende groep behoren dan de mensen die al in die provincies wonen. Flevoland trekt naar verhouding weinig zestigers aan en het doorsnee welvaartsniveau van de zestigers die ernaartoe verhuizen ligt relatief laag.
Trefwoorden: toerisme, merk, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Zeeland, Limburg

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...