Geplaatst op: 02-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2020-4

Bredase evenementenlocatie ontwikkelt eigen indoor speelpark

Kabonk is het allerleukste en allerhoogste speelpark van Europa

Bredase evenementenlocatie ontwikkelt eigen indoor speelpark
Breda is sinds kort een uniek indoor speelpark rijker. Het hoogste speelpark van Europa strekt zich uit over zeven verdiepingen met 3.300m2 speelplezier voor kinderen tot 15 jaar. Ook de ouders mogen mee in de speeltoestellen. Het speelpark biedt een combinatie van play, jump en sports. Kabonk is door Breepark samen met Eli Play ontwikkeld en is niet bij een keten aangesloten. 

Breepark is de nieuwe en grootste evenementenlocatie van Zuid-Nederland aan de oostkant van Breda. Naast een grote evenementenhal en festivalterrein omvat het gebied ook een mega bioscoop, sportretail, verschillende leisurefuncties zoals een bowling, lasergame of escaperoom en een horecaplint met diverse restaurants. Bij het ontwerp van het gebouw was altijd al een indoor speelpark voorzien. "Maar het was nog niet zo eenvoudig om voor deze bijzondere locatie een huurder te vinden”, vertelt commercieel directeur Anneke Stins van Breepark. "We zijn de afgelopen jaren in gesprek geweest met diverse partijen voor verhuur of co-exploitatie. Dat bleek best wel lastig want het is een groot pand en vraagt een behoorlijke investering. Toen hebben we besloten het zelf te gaan doen.” 

Ook leuk voor kinderen

Bij Kabonk zijn ze niet over een nacht ijs gegaan. Ze hebben in heel Europa indoor speelparadijzen bezocht en hebben daar veel van geleerd. "Daar stootten we bijvoorbeeld onze hoofden in de glijbanen en moesten we ons door speeltoestellen wurmen. Dat wilden we niet. We willen dat het ook voor de volwassenen leuk zou zijn. Dat de temperatuur aangenaam is, de koffie van hoge kwaliteit is, het eten een goed niveau heeft, de akoestiek aangenaam  is en ouders en grootouders mee kunnen in het speeltoestel. Onze slogan is dan ook ‘ook leuk voor kinderen’.”  

Kabonk heeft bewust geen aansluiting gezocht bij een bestaande keten omdat ze weg wilden blijven van het standaard concept. "We wilden juist de vrijheid hebben om zelf te ondernemen. Om onze eigen keuzes te maken, onze eigen huisstijl uit te kunnen rollen en zelf verantwoordelijk te zijn voor promotie, kinderfeestjes, keuken, materialen, noem maar op.”  

Speelpark 200.0

Volgens Anneke is Kabonk is heel anders dan een normaal indoor speelpark. "We zijn niet de 2.0 maar de 200.0 van de indoor speelparken. Maar het opzetten van deze locatie vanaf nul was wel een grote uitdaging. Het gebouw is uniek door de 7 verdiepingen waar gespeeld kan worden. De verdiepingen zijn zo opgezet dat hoe hoger je komt, hoe uitdagender de speeltoestellen zijn. Zo zit er ook een free run parcours in, een voetbalveld en een duel parcours.”  

Daardoor hebben ze bij Kabonk de maximale leeftijdsgrens voor indoor spelen opgerekt. Anneke: "Wij zien dat 15-jarigen het hier echt nog vet vinden. Die zitten op de bovenste etages waar de kleintjes ze niet in de weg lopen. Kabonk is bovendien zo groot en veelzijdig dat kinderen na een dag spelen nog niet alles hebben gezien. We willen het beste en meest onderscheidende kinderspeelpark weg zetten. Dat mensen die zijn geweest zeggen: ‘dit heb ik nog nooit gezien in Nederland. Wat leuk. Wat vet.’”

 

De inrichting van Kabonk is puur gericht op spelen met veel sport en spel. Door die focus is er in het park weinig tot geen elektronica. De speeltoestellen zijn samen met Eli Play ontwikkeld. Voor deze fabrikant was het gebouw vanwege de bijzondere vorm een hele klus. "Wij hebben ze ook uitgedaagd”, vertelt Anneke. "Bijvoorbeeld gevraagd om toestellen over twee levels te maken met een bepaalde capaciteit en voor een bepaalde leeftijdsgroep. Het resultaat is veel custom made speeltoestellen die ook uitdagend zijn weggezet. Voor Eli Play staan hier  toestellen die ook voor hen spiksplinternieuw zijn en hier voor het eerst worden vertoond.  

Veilig spelen over 7 verdiepingen

De naam Kabonk is overigens niet zomaar uit de lucht komen vallen. Daar hebben ze een Rotterdams reclamebureau voor in de arm genomen. Anneke legt uit: "Omdat we geen standaard indoor speelpark en net wat anders en gekker zijn, moesten we ook een bijzondere naam hebben. We zijn toen gaan zoeken naar krachtige namen en letters. Kabonk, komt van boink. Je komt uit de glijbaan en boinkt op de mat. En vandaaruit is het Kabonk geworden. Dat zie je ook bij het naastgelegen pannenkoekenrestaurant Pannenkoekwaus, waarbij waus voor een beetje gek staat.” Het is natuurlijk de bedoeling dat ouders met hun kinderen na het spelen daar een pannenkoek gaan eten. Maar het is ook een stand alone restaurant. 

Anneke vertelt dat er bij aanvang wel zorgen waren over het overzicht voor de ouders over de 7 verdiepingen. Maar dat bleek al snel erg mee te vallen. "We hebben nog dozen polsbandjes in voorraad waar ouders hun telefoonnummer kunnen opschrijven want we dachten dat ouders dergelijke opties wilden. Maar dat bleek helemaal niet nodig.” Ouders ervaren Kabonk juist als heel veilig en overzichtelijk: "Dat komt omdat we een gesloten ingang en uitgang hebben. Kinderen kunnen niet alleen naar buiten. Daarnaast hebben we de verdiepingen ‘dicht’ gemaakt met doorzichtig doek. We merken dat ouders helemaal niet bezig zijn met steeds te kijken waar hun kinderen precies zijn. Bovendien zijn de toestellen zo gemaakt dat de volwassenen mee kunnen spelen. We zien heel veel pappa’s, mamma’s, opa’s en oma’s overal dwars doorheen klimmen.”  



Naast de vele uitdagingen van de bijzondere locatie hadden ze vanwege de nieuwbouw natuurlijk ook mooie meevallers. Anneke: "Deze locatie is speciaal voor een indoor speelpark gebouwd. Veel concurrenten zitten in omgebouwde locaties die oorspronkelijk een andere functie hadden. We koelen vanuit de vloer en zuigen de lucht af. Daardoor hebben we altijd een prettig binnenklimaat, ook in warme zomers.”  

Na tegenslag een vliegende start

Tegenslag was dat Kabonk vanwege de coronacrisis vrij snel na de opening moest sluiten. Inmiddels zijn ze weer open en werken met drie speelblokken per dag. "Alles is hier aangepast aan de coronaprotocollen”, vertelt Anneke. "Er liggen folders met huisregels, informatie op de tv schermen en we hebben handwas protocollen, ook voor de kindjes. Alles met een knipoog en op een lerende manier. We laten bovendien de hele dag zichtbaar schoonmaken. Deurklinken, tafeltjes, toiletgroepen. Echt om ervoor te zorgen dat het schoon is. Natuurlijk zijn alle zitplaatsen op 1,5 meter gezet. Dat heeft wel gevolgen voor de capaciteit. We kunnen op dit moment minder volwassenen ontvangen dan we eigenlijk zouden kunnen.”  

Kabonk heeft na de versoepelingen van de maatregelen een vliegende start gehad. Op de dagen waarop het normaal gesproken in een dergelijke voorziening ‘druk’ is, zit Kabonk vol. "De woensdag, vrijdag, zaterdag, zondag, zitten helemaal vol”, stelt een tevreden Anneke. "De kinderfeestjes lopen als een trein. Het lijkt of iedereen zijn kinderfeestje aan het inhalen is. Vandaag hebben we er al 22!” 

De eerste weken hebben ze met speelblokken van 3 uur gewerkt, maar die zijn er in de zomervakantie vanaf gegaan. Het reserveren blijft, maar er is geen aanvangstijd meer dat bepalend is voor de speelduur. "We willen in die periode kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe ouders reageren. Bij de start van de scholen kijken we of we de speelblokken eraf houden of twee blokken introduceren. Elke dag ziet de wereld er weer anders uit en daar spelen we op in.” 

Marketing met een glimlach

Een nieuw speelpark in de markt zetten zonder de naamsbekendheid van een bestaande keten vraag heel wat marketing en daar zetten ze bij Kabonk ook sterk op in. Marketingmedewerker Margot Simons: "We hebben een volwassen toon in de communicatie met een kinderlijke knipoog. We richten ons in de marketing op de jonge ouders en scholen. Zoals Anneke al vertelde is onze slogan dan ook niet voor niets ‘Ook leuk voor kinderen’. We zijn heel actief en zien overal kansen. Is het koel dan zien we kansen, vallen de mussen van het dak, dan zien we ook kansen. Want dan kunnen we communiceren dat het hier juist koel is.” Het is natuurlijk veel social media wat de klok slaat: "We zien daar een enorme groei en vanaf de opening een piek. We zijn begonnen met communiceren op Facebook en Instagram om te kijken of we er reacties op terug kregen. En dat werkt. Facebook doet het heel goed, daar gingen we van 200 naar 6.000 volgers, allemaal natuurlijke groei. In de zomer gaan we ons ook richten op campings en bungalowparken in de regio.”  

Dat het park anders dan anders is, zien ze ook op Facebook en in de kaartverkoop. Margot: "Op Facebook zagen we dat de ongesponsorde content veel verder reikte dan de 30 kilometer die we hadden verwacht. We hebben ons bereik nu op 50 kilometer gezet met België erbij. Voor dit park willen mensen best 3 kwartier tot een uur in de auto zitten. Zeker omdat je na afloop hier lekker een pannenkoek in ons aparte pannenkoekenrestaurant Pannenkoekwaus kunt eten. Door het concept dat hier is weggezet, zie je dat je een bredere doelgroep trekt. Met een super brede leeftijd en een groot aantrekkingsgebied.” Maar ze zijn het concept van Pannenkoekwaus nog volop aan het ontwikkelen waar, net als bij Kabonk, ook het ultragekke en creatieve de ervaring bijzonder maakt. Anneke: "Dan moet je denken aan een ober die een pannenkoek uitserveert en er dan glitters met en waterpistooltje voor de kinderen op schiet. Net even anders”  



Op de marketingafdeling heeft Margot Simons bijna de vrije hand: "Niks is te gek. Als we iets geks voorleggen is 9 van de 10 keer het antwoord, leuk, probeer het maar. We dagen elkaar daarin ook heel erg uit.” Anneke vult aan: "Onze toon is anders omdat we vinden dat we anders zijn dan anders. Mensen die onze berichtjes lezen moeten een glimlach krijgen.” 

Kinderevenementen voor meer combinaties

Met zo’n grote evenementenhal in hetzelfde gebouw is het natuurlijk de wens om ook kinderevenementen te organiseren. "In de zomer hadden we de eerste drive-in theatershow van Juf Roos.”, vertelt Anneke die al naar 2021 vooruitkijkt: "En in november 2021 willen we een groot Sinterklaasfeest in de hal organiseren. De wens is om meer met die combinatie te doen. We kunnen vanuit Kabonk een grote kinderdoelgroep bereiken. Het is zonde dat te laten liggen.”  Maar de focus ligt eerst op open gaan, draaien en finetunen. Dat finetunen is nu al begonnen bij de kinderfeestjes. Anneke is met haar team druk bezig daar nog meer beleving in te krijgen: "Hoe kunnen we die nog leuker en gekker maken. We willen niet teveel prijs geven, maar ons doel is dat iedereen die hier vertrekt zegt: ‘Dat was supervet , daar mochten we zulke gave en gekke dingen doen’."
Link: https://kabonk.nl
Trefwoorden: attractieparke, dagrecreatie, family entertainment centers, speelparadijzen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/05/21
Kabinet zet stap 2 van openingsplan met noodknop
Het kabinet heeft de knoop doorgehakt. Stap twee van het openingsplan gaat op woensdag 19 mei in. Er is nog wel een noodknop als de nieuwe ic- en ziekenhuisopnames niet verder dalen. Die wordt dan op maandag 17 mei ingedrukt. Dan gaan de versoepelingen niet door. Stap 2 betekent dat er ruimere openingstijden komen voor terrassen, doorstroomlocaties buiten weer open mogen en buiten van kunst en cultuur kan worden genoten.
07/05/21
Kamer steunt testen voor toegang
De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd over de regeling om mensen via testen toegang te geven tot diverse recreatieve activiteiten. In principe is de wet drie maanden geldig. Vanmorgen stond in diverse dagbladen een paginagrote advertentie van Libémadirecteur Dirk Lips die de regering opriep dierentuinen te openen juist zonder testen voor toegang. V
03/05/21
Weinig animo voor Testen voor Toegang
De experimenten rond Testen voor Toegang zijn afgerond. In april werden ruim 450 locaties in de vrijetijdssector opengesteld. Er was op 230.000 bezoekers gerekend, het werden er uiteindelijk 140.000. De reacties uit de branche waren wisselend.
03/05/21
Dagrecreatiesector moet nog wachten op openstelling
De voorgenomen versoepelingen van 11 mei gaan vooralsnog niet door. Dat betekent dat doorstroomlocaties buiten niet open kunnen.
30/04/21
Studenten BUas innoveren de sector
BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd.
26/04/21
Slechtste jaar ooit voor de Efteling
Vorig jaar was voor attractiepark de Efteling het slechtste jaar ooit. Dat stelt algemeen directeur Fons Jurgens naar aanleiding van de jaarcijfers over 2020. Door verplichte sluitingen, capaciteitsbeperkingen en hogere kosten vanwege corona liep de omzet fors terug en dook het park in de rode cijfers. Toch is het park niet in gevaar en spreekt Jurgens van een solide financiële basis.
22/04/21
Te weinig belangstelling voor pilot bij Efteling, wel veel aanmeldingen testvakantie
De testopening van attractiepark de Efteling op zaterdag 24 april gaat niet door. Er hebben zich te weinig mensen aangemeld voor de proef. Met andere fieldlabs in de vrijetijdssector gaat het een stuk beter. De tweede testvakantie is met 68.000 aanmeldingen zwaar overtekend. Het aantal mensen dat zich voor een uitstapje liet testen en positief was, bleek heel erg laag te zijn
20/04/21
Baltus Communications organiseert online persdag voor dagattracties
Het toeristisch PR-bureau Baltus Communications organiseert op 20 mei een thematische persdag speciaal voor binnen- en buitenlandse attractieparken en overige dagattracties, waaronder dierentuinen en musea. Op deze dag kunnen de deelnemende attracties zich promoten aan Nederlandse media en bloggers.