Geplaatst op: 27-10-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Sunweb mag Corendon overnemen

Sunweb mag Corendon overnemen
Reisorganisatie Sunweb mag reisorganisatie Corendon overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De ACM heeft gekeken naar de concurrentie op zonvakanties rondom de Middellandse Zee, vooral de zogenaamde pakketreizen. Beide organisaties bieden die namelijk aan. 

De ACM concludeert dat er na de overname voldoende concurrentie overblijft, hoewel het aantal grote touroperators teruggaat van drie naar twee. Naast Sunweb en Corendon is reisorganisatie TUI een grote concurrent en zijn er meerdere kleinere spelers die pakketreizen aanbieden.

Voorgenomen fusie zorgvuldig beoordelen

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: "Consumenten die op vakantie naar de zon willen, hebben de laatste jaren veel keuze, ook door het groeiende aanbod via internet. Pakketreizen blijven onverminderd populair vanwege de lage prijs en het gemak van het ‘alles-in-één’ boeken. Sunweb en Corendon zijn de nummers 2 en 3 en worden na de overname ongeveer even groot als de grootste speler TUI. Daarom wilden we uitgebreid onderzoeken of door deze overname de concurrentie wordt beperkt waardoor prijzen stijgen of de kwaliteit daalt. Dat is niet het geval.”

Consumenten kijken vooral naar de prijs van zonbestemmingen

Er zullen na de voorgenomen overname twee grote reisorganisaties overblijven die pakketreizen aanbieden: TUI en de combinatie Sunweb/Corendon. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten die ‘de zon opzoeken’ verschillende landen overwegen, en dat de prijs vaak bepalend is. Voor consumenten zijn de pakketreizen van TUI een belangrijk alternatief voor Sunweb en Corendon. Daarbij zijn Sunweb en Corendon niet elkaars grootste concurrent. Ook zijn er kleinere spelers en nieuwe toetreders, zoals Transavia Holidays, die voor concurrentiedruk zorgen. 

Voldoende concurrentie na overname

Tot slot kijkt een belangrijk deel van de consumenten, als ze een reis boeken, ook naar de mogelijkheid om zelf zo’n reis samen te stellen door middel van losse onderdelen (vliegtickets en hotelboekingen). Alles bij elkaar concludeert de ACM, mede op basis van uitgebreid economisch onderzoek, dat er voldoende concurrentie overblijft.

Coronacrisis niet in beoordeling meegenomen

Tijdens de beoordeling van deze voorgenomen overname brak de coronacrisis uit. Deze crisis heeft veel invloed op de reissector. Het is moeilijk te voorspellen wat de gevolgen zijn en of ze blijvend zijn. Daarom is de ACM uitgegaan van de situatie op de markt vlak voor de coronacrisis.
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, overnames, fusies

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.