Geplaatst op: 23-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit een analyse van ING.

De totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in Nederland (7 daags-gemiddelde) lag maandag 19 oktober 10% lager dan normaal van de tijd van het jaar. Dat is 5 procentpunt lager dan een week eerder. 

Meer Nederlanders in eigen land

Volgens ING geeft dat nog een vertekend positief beeld omdat normaal gesproken vanwege de herfstvakantie minder Nederlanders in Nederland zijn. Dat ziet ING ook aan het aantal pintransacties van Nederlanders in het buitenland, die liggen 3 procentpunt lager dan normaal. Doorgaans wordt zo’n 7% van de totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in deze periode in het buitenland gerealiseerd, afgelopen week was dat 4%. Kortom nu zijn er dus meer Nederlandse consumenten in Nederland dan normaal.

Horeca weet zich gedeeltelijk aan lockdown aan te passen
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te  kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop. 

Ook veel minder pinomzet in cultuur & recreatie

'Recreatie & cultuur' is een andere categorie waar de pin-omzet vorige week flink is afgenomen, met ongeveer 44% onder normaal. Deze categorie omvat onder andere sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven, pretparken, casino’s, concerthallen en theaters. Veel van deze plekken zullen de gevolgen van een beperktere groepsgrootte merken. 


Trefwoorden: horeca, vakanties, dagrecreatie, attractieparken, cultuur, ondernemen, omzet, corona, crisis

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.
18/01/21
Nederlandse hotelmarkt volgend jaar hersteld, omzetten nog langer onder druk
De Nederlandse hotelmarkt zal in 2022 weer hersteld zijn en op het niveau van 2019 liggen. Alleen voor Amsterdam zal het herstel een jaar later komen. De omzet is dan evenwel nog niet op niveau.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Bezorgmarkt maaltijden groeit met 37%
In 2020 groeide de omzet van bezorging van maaltijden met maar liefst 37% naar ruim 2,7 miljard euro. Dat maakt het FoodService Instituut Nederland vandaag bekend.
07/01/21
BUNK Hotels wint prestigieuze award
BUNK Hotels is verkozen tot winnaar van de Travel & Hospitality Awards 2021 in de categorie European Travel Awards. Hierdoor mag BUNK zich een jaar lang het meest unieke hotel van Nederland noemen. Het hotelconcept met vestigingen in Utrecht en Amsterdam onderscheidde zich van maar liefst 4.000 inzendingen.