Geplaatst op: 22-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart

Koopbereidheid vrijwel gelijk wel zorgen over werk

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
Gedeeltelijke lockdown vergroot pessimisme.

De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -30, tegen -28 in september. Consumenten waren pessimistischer over het economisch klimaat. De koopbereidheid veranderde niet en dat is gunstig voor sectoren recreatie en toerisme.

Met -30 lag het consumentenvertrouwen in oktober ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). 

Het behoud van werk ligt gevoelig. De consumenten waren in oktober pessimistischer over de toekomstige werkloosheid dan in september. In oktober verwachtte 92 procent van de respondenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen, 5 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee uit op -87. Sinds het begin van de tijdreeks in 1986 waren de consumenten alleen in maart 1993 met -88 nog somberder over de toekomstige werkloosheid.
Trefwoorden: CBS, koopbereidheid, stemming, werkloosheid

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense arch...
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...
25/11/20
ACM publiceert vuistregels voor online platformen
De platformeconomie groeit. Consumenten kopen en handelaren verkopen steeds meer via online platform...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
25/11/20
KLM heeft met Elbers weer stem in IATA
Pieter Elbers, president-directeur van KLM, is weer benoemd als lid van de Board of Governors tijdens de Annual General Meeting (AGM) van de International Air Transport Association (IATA) op 24 november 2020.
25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.