Geplaatst op: 20-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
Een museumtafel. Foto: Limburgs Museum
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond. In vier weken is er 39.551 euro opgehaald, bijna 40% boven het doelbedrag van 29.000 euro. Dat is genoeg voor de aanschaf en inzet van drie nieuwe digitale aanraakschermen. Met die schermen in de vorm van mobiele tafels kunnen mensen met geheugenproblematiek, zoals dementie, in Limburgse zorginstellingen toch een duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum, en daarmee in hun eigen verleden.

"We zijn verguld met de steun van zoveel Limburgers,” zegt museumdirecteur Bert Mennings. "Elk steentje heeft bijgedragen, van donaties van 5 euro tot giften van meer dan 1000 euro. We kunnen nu niet alleen extra exemplaren van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel aanschaffen, we hebben ook de mogelijkheid om ze nog vaker dan gehoopt in verzorgingshuizen in heel de provincie in te zetten. Mét speciaal opgeleide rondleiders.”

Rondleiding

De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel biedt een rondleiding door het Limburgs Museum, zonder het museum te bezoeken. Dat is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen. Dankzij de Onvergetelijk Limburgs Museumtafels kunnen de bewoners van Limburgse verzorgingshuizen toch genieten van museumstukken zoals een oude schoolfoto of een ouderwets fornuis. Met ondersteunende vragen, muziek- en beeldfragmenten en zintuiglijke prikkels roepen tafel en rondleider herinneringen op. Zo ontstaan waardevolle gesprekken. Op deze wijze biedt het Limburgs Museum bewoners op afstand plezier, herkenning én verbinding.

Lieve reacties

Veelzeggend is dat de 151 crowdfunders niet alleen donaties maar ook hartverwarmende berichtjes achterlieten op https://limburgsmuseum.creativefunding.nl/campagne/geluksmoment. Zo schreef iemand: "Hoe fijn kan het zijn om beelden te zien die herkenning oproepen, wanneer je in het dagelijks leven te kampen hebt met geheugenproblemen.” Nog een reactie: "Iedere stap om de onbereikbare wereld van mensen met dementie te verlichten verdient steun. Een mooi initiatief!”
En natuurlijk schreven veel donateurs ook over hun eigen ervaring met naasten: "Ter herinnering aan mijn moeder en vader die hiervan genoten zouden hebben.”
Topics:Cultuur
Trefwoorden: Museum, crowdfunding, ouderen, cultuur, management

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.
23/11/20
Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen.
23/11/20
Commissie kiest vijf Nationale Parken Nieuwe Stijl
Vijf gebieden in Nederland worden voorgedragen voor Nationaal Park Nieuwe Stijl. Dat schrijft een commissie onder voorzitterschap van of. mr. Pieter van Vollenhoven in haar advies. Deze gebieden hebben internationaal unieke natuur-, landschaps- én cultureel erfgoedwaarden.
23/11/20
Nederlanders willen minder luchtvaart en zelf ook minder vliegen
Hoe kijken Nederlanders tegen de luchtvaart aan na de coronapandemie. Groei of juist krimp? Wat vinden ze van een vliegtax? En passen ze hun eigen gedrag aan? Motivaction onderzoek het en komt met antwoorden.
23/11/20
En hoe doet het toerisme het bij onze zuiderburen?
Hoe heeft toeristisch Nederland het ten opzichte van Vlaanderen gedaan? Die vraag pakken we op met data van het Nederlandse CBS en Toerisme Vlaanderen.
23/11/20
Hiswa te Water vangt bot bij verzekeraar
Verzekeraars NN en Vivat hoeven de organisator van de Hiswa te Water geen vergoeding te betalen voor het afgelasten van de editie 2020 van de watersportbeurs. Dat bijkt uit een gerechtelijke uitspraak.
23/11/20
Multatuli Studentenprijs voortrekkershutten zonder drempels
BUas-studente Nienke Steenbergen heeft met haar scriptie ‘Trekkershutten zonder drempels de Multatuli Studentenprijs 2020 gewonnen.
23/11/20
Actieagenda Trein en Luchtvaart
NS, ProRail, Schiphol en KLM hebben samen met IenW een Actieagenda Trein en Luchtvaart opgesteld. Met die agenda in de hand willen deze partijen de internationale trein op zes bestemmingen aantrekkelijker maken.