Geplaatst op: 20-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
Een museumtafel. Foto: Limburgs Museum
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond. In vier weken is er 39.551 euro opgehaald, bijna 40% boven het doelbedrag van 29.000 euro. Dat is genoeg voor de aanschaf en inzet van drie nieuwe digitale aanraakschermen. Met die schermen in de vorm van mobiele tafels kunnen mensen met geheugenproblematiek, zoals dementie, in Limburgse zorginstellingen toch een duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum, en daarmee in hun eigen verleden.

"We zijn verguld met de steun van zoveel Limburgers,” zegt museumdirecteur Bert Mennings. "Elk steentje heeft bijgedragen, van donaties van 5 euro tot giften van meer dan 1000 euro. We kunnen nu niet alleen extra exemplaren van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel aanschaffen, we hebben ook de mogelijkheid om ze nog vaker dan gehoopt in verzorgingshuizen in heel de provincie in te zetten. Mét speciaal opgeleide rondleiders.”

Rondleiding

De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel biedt een rondleiding door het Limburgs Museum, zonder het museum te bezoeken. Dat is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen. Dankzij de Onvergetelijk Limburgs Museumtafels kunnen de bewoners van Limburgse verzorgingshuizen toch genieten van museumstukken zoals een oude schoolfoto of een ouderwets fornuis. Met ondersteunende vragen, muziek- en beeldfragmenten en zintuiglijke prikkels roepen tafel en rondleider herinneringen op. Zo ontstaan waardevolle gesprekken. Op deze wijze biedt het Limburgs Museum bewoners op afstand plezier, herkenning én verbinding.

Lieve reacties

Veelzeggend is dat de 151 crowdfunders niet alleen donaties maar ook hartverwarmende berichtjes achterlieten op https://limburgsmuseum.creativefunding.nl/campagne/geluksmoment. Zo schreef iemand: "Hoe fijn kan het zijn om beelden te zien die herkenning oproepen, wanneer je in het dagelijks leven te kampen hebt met geheugenproblemen.” Nog een reactie: "Iedere stap om de onbereikbare wereld van mensen met dementie te verlichten verdient steun. Een mooi initiatief!”
En natuurlijk schreven veel donateurs ook over hun eigen ervaring met naasten: "Ter herinnering aan mijn moeder en vader die hiervan genoten zouden hebben.”
Topics:Cultuur
Trefwoorden: Museum, crowdfunding, ouderen, cultuur, management

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...