Geplaatst op: 16-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wandelen populair in coronatijd

Wandelen populair in coronatijd
Afbeelding van Mabel Amber via Pixabay
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wandelnet die zowel in april als in augustus Nederlanders naar hun wandelgedrag bevroeg. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer. 

Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van het Wandelpanel van Wandelnet en verspreid via sociale media. Dat maakt het niet representatief voor de Nederlandse bevolking maar geeft wel een goed beeld van gedrag en attitude van wandelaars.

Van de respondenten is 66% van de respondenten dit jaar meer gaan wandelen. 43% van de respondenten wandelde voorheen niet of nauwelijks. Een ruime meerderheid (69%) wandelt zowel in eigen omgeving als in andere gebieden. Aan het begin van de coronacrisis was dat vooral vanuit huis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en natuurbeleving. 

Waar wandelen we?
In het voorjaar wandelde meer dan de helft (59%) alleen in de eigen omgeving. Inmiddels wandelt ruim twee derde (69%) zowel in de eigen omgeving als in andere gebieden (voorjaar 37%).

Waarom wandelen we?
De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn: fit en gezond worden/blijven (81%), ontspanning (79%) en natuurbeleving (74%). De groep die aangeeft voor de gezelligheid (als sociale activiteit) te gaan wandelen is gegroeid van 25% in het voorjaar naar 36% in de zomer.



Met wie wandelen we?
Wandelaars gaan vooral met gezinsleden/huisgenoten (62%) of alleen (62%) op pad. 38% van de wandelaars gaat vanaf de zomer (ook) met niet-huisgenoten op pad (voorjaar 22%).

Welke invloed hebben corona-maatregelen op wandelgedrag?
Er wordt meer gewandeld. 66% van de respondenten heeft door de corona-maatregelen meer gewandeld dan in een normaal jaar. 43% is in deze tijd begonnen met wandelen terwijl ze voorheen zelden of nooit wandelden.

Ruim de helft van de wandelaars (53%) ontdekt door het wandelen in tijden van corona veel leuke plekken dichtbij huis. De keerzijde is dat 34% ook wel wat uit gekeken raakt op de eigen omgeving. Sinds het OV weer gebruikt mag worden voor niet noodzakelijke reizen gaat 15% van de respondenten vaker buiten de eigen omgeving wandelen.



Heeft corona effect op vakantieplannen?
Het grootste deel van de respondenten (84%) had afgelopen zomer vakantieplannen. 45% had een wandel vakantie gepland (12% een trektocht en 33% vakantie met dagwandelingen). Voor 71% van de respondenten heeft corona effect gehad op de vakantieplannen. Bijna de helft (47%) gaf aan voor een (wandel)vakantie in Nederland te hebben gekozen in plaats van in het buitenland.

Het onderzoek
Vragen voor de zomerpeiling zijn verspreid via sociale media en aan de respondenten die zich in april hebben aangemeld voor het wandelpanel van Wandelnet. Tussen 3 augustus en 20 september hebben 772 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
16/10/20
Wandelen populair in coronatijd
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer.
15/10/20
Hoge waardering van recreanten voor Zandmotor
De Zandmotor voor de Zuidhollandse kust wordt door recreanten in 2019 met een 8,2 hoog gewaardeerd. Jaarlijks bezoeken een half miljoen mensen het strand.
15/10/20
Groot 1600 km wandelnetwerk in provincie Utrecht open
Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Recreatie Midden Nederland en de samenwerkende gemeenten Bunnik...
14/10/20
Wegens succes extra vouchers voor Zeeuwse ondernemers met plannen
De vouchers die de provincie Zeeland geeft aan toeristische bedrijven die willen innoveren is erg populair. Voor de 10 beschikbare vouchers van 25.000 euro zijn 21 plannen ingediend. De provincie stelt daarom nog eens 100.000 euro voor de regeling beschikbaar.
09/10/20
Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie.Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche.