Geplaatst op: 16-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wandelen populair in coronatijd

Wandelen populair in coronatijd
Afbeelding van Mabel Amber via Pixabay
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wandelnet die zowel in april als in augustus Nederlanders naar hun wandelgedrag bevroeg. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer. 

Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van het Wandelpanel van Wandelnet en verspreid via sociale media. Dat maakt het niet representatief voor de Nederlandse bevolking maar geeft wel een goed beeld van gedrag en attitude van wandelaars.

Van de respondenten is 66% van de respondenten dit jaar meer gaan wandelen. 43% van de respondenten wandelde voorheen niet of nauwelijks. Een ruime meerderheid (69%) wandelt zowel in eigen omgeving als in andere gebieden. Aan het begin van de coronacrisis was dat vooral vanuit huis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en natuurbeleving. 

Waar wandelen we?
In het voorjaar wandelde meer dan de helft (59%) alleen in de eigen omgeving. Inmiddels wandelt ruim twee derde (69%) zowel in de eigen omgeving als in andere gebieden (voorjaar 37%).

Waarom wandelen we?
De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn: fit en gezond worden/blijven (81%), ontspanning (79%) en natuurbeleving (74%). De groep die aangeeft voor de gezelligheid (als sociale activiteit) te gaan wandelen is gegroeid van 25% in het voorjaar naar 36% in de zomer.



Met wie wandelen we?
Wandelaars gaan vooral met gezinsleden/huisgenoten (62%) of alleen (62%) op pad. 38% van de wandelaars gaat vanaf de zomer (ook) met niet-huisgenoten op pad (voorjaar 22%).

Welke invloed hebben corona-maatregelen op wandelgedrag?
Er wordt meer gewandeld. 66% van de respondenten heeft door de corona-maatregelen meer gewandeld dan in een normaal jaar. 43% is in deze tijd begonnen met wandelen terwijl ze voorheen zelden of nooit wandelden.

Ruim de helft van de wandelaars (53%) ontdekt door het wandelen in tijden van corona veel leuke plekken dichtbij huis. De keerzijde is dat 34% ook wel wat uit gekeken raakt op de eigen omgeving. Sinds het OV weer gebruikt mag worden voor niet noodzakelijke reizen gaat 15% van de respondenten vaker buiten de eigen omgeving wandelen.



Heeft corona effect op vakantieplannen?
Het grootste deel van de respondenten (84%) had afgelopen zomer vakantieplannen. 45% had een wandel vakantie gepland (12% een trektocht en 33% vakantie met dagwandelingen). Voor 71% van de respondenten heeft corona effect gehad op de vakantieplannen. Bijna de helft (47%) gaf aan voor een (wandel)vakantie in Nederland te hebben gekozen in plaats van in het buitenland.

Het onderzoek
Vragen voor de zomerpeiling zijn verspreid via sociale media en aan de respondenten die zich in april hebben aangemeld voor het wandelpanel van Wandelnet. Tussen 3 augustus en 20 september hebben 772 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/20
Exclusief voor leden
Stadspromotie: Rotterdam laat vaker zijn groen-witte kleuren zien
Rotterdam krijgt bij alle 27 toegangswegen een nieuw verkeersbord met daarop de vlag en het wapen van de stad. Het aantal borden wordt snel fors uitgebreid. Ook de vlaggen komen vaker terug in het straatbeeld.
30/11/20
Texel adventskalender op Insta
Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
30/11/20
M-theater komt er toch
"Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
30/11/20
Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt
In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat ...
30/11/20
Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
30/11/20
Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
30/11/20
Druktemeters vergeleken
Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement.
30/11/20
ANWB nomineert campings van het jaar en roept 191 campings uit tot Top Camping
De ANWB heeft 24 campings genomineerd voor Camping van het jaar 2021 en alvast 191 Europese campings uitgeroepen tot ANWB Top Camping.