Geplaatst op: 14-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Goed maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt van invloed op waarde van bedrijven

Goed maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt van invloed op waarde van bedrijven
Maatschappelijk verantwoord ondernemen roept vragen over kosten op maar kan ook meerwaarde bieden.
Krijgen bedrijven hogere marktwaarderingen wanneer deze beter presteren in duurzaamheidsthema’s zoals uitstootvermindering, minder gebruikmaken van grondstoffen, het verbeteren van werknemersrelaties, beleid rondom mensenrechten en diversiteit en uitgaven aan lokale ontwikkelingsprojecten. Empirisch onderzoek laat zien dat ondernemingen die het hoogst scoren op duurzaamheidsthema’s een hogere waardering genieten in de kapitaalmarkt. Dat blijkt uit het proefschrift van Edem Emerald Sabah.

De interesse in duurzaamheidsprestatie is de afgelopen jaren sterk toegenomen, net als de interesse in externe verslaglegging omtrent maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Een dergelijke verslaglegging is voor veel ondernemingen op internationale schaal een verplichting geworden.  

Het verband met governance mechanismen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat ondernemingen die zich richten op materiële duurzaamheidsfactoren worden gekenmerkt door specifieke governance structuren. Een belangrijke rol daarin spelen: een goed functionerende en onafhankelijke raad van commissarissen, een beloningsschema dat voldoende afhangt van de marktwaarde van de onderneming en de bescherming tegen de dreiging van overnames. Tevens blijkt dat het koppelen van beloningen aan duurzaamheidsdoelstellingen gepaard gaat met een verhoogde kans dat de onderneming hoog scoort in materiële duurzaamheidsperformance. 

Edem Emerald Sabah (1972, Greater Accra, Ghana) schreef haar proefschrift als buitenpromovendus bij de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit. 
Trefwoorden: duurzaamheid, economie, waarde, creatie, beleid, management

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
20/11/20
Coronacampagnes MarketingOost leveren Lovie Award op
Liesje22 en de Familie Flamingo zijn beloond met prestigieuze Lovie Awards. Dat zijn Europese onders...
20/11/20
Campingplatform JetCamp haalt investering op bij Falkensteiner Ventures
JetCamp, een innovatieve website voor het zoeken en boeken van campings, krijgt een early-stage inve...
20/11/20
Verdienmodel vernieuwen:
Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien.
19/11/20
Corendon geeft geen vouchers meer maar gewoon geld terug
Om verdere financiële drempels bij klanten weg te nemen, introduceert de touroperator vandaag 'vouc...
19/11/20
Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Om ondernemers te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.
12/11/20
Vier Groningse smaken in chocoladeletters
Nu Sinterklaas bijna in het land is, zijn er vier wel heel opvallende smaken.