Geplaatst op: 12-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca is de oplossing en niet het probleem

Horeca is de oplossing en niet het probleem
Photo by Micheile Henderson on Unsplash
Horeca Nederland MKB-Nederland en VNO-NCW zien in de crisis met oplopende besmettingen de horeca als oplossing en niet als een probleem. De werkgeversorganisaties pleiten voor slimme maatregelen en hebben een toolkit voor ondernemers in de maak die maatwerk moet leveren. De horeca moet volgens hen een safe haven worden in de strijd tegen corona. 

Hoe sympathiek en logisch het plan van de organisaties ook is, veel zal afhangen van de koers die het kabinet in de coronabestrijding gaat varen. Als wordt ingezet op het sterk verminderen van bewegingen en contacten, kan de horeca naast andere sectoren juist strengere maatregelen verwachten. 

Zeer weinig besmettingen in de horeca

Volgens  de nieuwste cijfers van het RIVM is het aantal besmettingen in de horeca met 2,9% zeer gering. De meeste besmettingen vinden nog altijd in de thuissituatie plaats. Daarom roepen KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW het kabinet op om de horeca serieus te nemen en komen ze met een alternatief plan met slimme maatregelen om de horeca in te zetten als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus.

Maatwerk

De werkgeversorganisaties vinden het  jammer dat het kabinet op dit moment kennelijk maar twee knoppen ziet om aan te draaien om het virus onder controle te krijgen: sluitingstijden en groepsgrootte in de horeca. KHN begrijpt niet dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca zijn ingevoerd, zonder daarbij rekening te houden met het type bedrijf en de bijzondere maatregelen die ondernemers nemen. Er wordt namelijk niet of nauwelijks ingegrepen op andere plekken waar mensen kunnen samenkomen. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De horeca heeft als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Juist in onzekere tijden als deze, hebben mensen behoefte aan sociaal contact. En gezien de huidige cijfers en de behoeften in de maatschappij kan de horeca juist een onderdeel van de oplossing zijn. In de horeca kunnen mensen dankzij de strenge protocollen toch op een veilige manier samenkomen.”

Slimme maatregelen

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW werken daarom samen aan een alternatief plan met slimme maatregelen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat het besmettingsrisico beheersbaar en aanvaardbaar moet zijn, maar dat er tegelijkertijd wel mogelijkheden moeten zijn voor een exploitatie van het horecabedrijf.

Hoe zien deze slimme maatregelen er uit:
  1. Stap af van allerlei onwerkbare segmenteringen, maar kijk naar functies/activiteiten per type bedrijf, bijvoorbeeld ‘eten/drinken’, ‘vergaderen’, ‘slapen’, etc.
  2. Laat de ondernemer per bedrijfsactiviteit in een coronamaatregelentool de specificaties van zijn functies/activiteiten invoeren. 
  3. Denk hierbij aan ‘harde specs’ zoals het aantal m2, de regio en ventilatie, maar ook aan variabelen zoals het hanteren van mondkapjes voor personeel en gasten, kuchschermen of ventilatie met grotere luchtverversingscapaciteit.
  4. Het invoeren van deze specificaties per activiteit leidt vervolgens tot een ‘activiteit-gebonden coronamaatregelenpakket’ voor een individueel bedrijf. 
  5. De ondernemers voeren hun gegevens in, de tool geeft de uitkomst voor welke maatregelen er gelden. 
  6. De maatregelen moeten vervolgens ook ‘mee ademen’ met de huidige situatie in het land door bijvoorbeeld een stoplichtsysteem te hanteren. Bij groen is er meer mogelijk, dan bij bijvoorbeeld oranje of rood. Deze kleuren kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de ontwikkeling van het coronadashboard waar het kabinet mee bezig is.
Oproep aan kabinet: Kijk naar wat er wel kan
KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW doen een oproep aan het kabinet om te kijken wat er vooral wel kan en zijn ervan overtuigd dat deze gerichte aanpak een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus. "Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat de economische gevolgen beperkt blijven en we straks ook ruimte hebben voor wederopbouw. Op dit moment worden de contouren van dit plan verder uitgewerkt.” 
Topics:Horeca
Trefwoorden: Horeca, crisis, corona

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/03/21
Ongekende krimp voor de horeca
Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde.
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
23/02/21
Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.
22/02/21
KHN sleept de staat voor de rechter
KHN is het kabinetsbeleid rond corona helemaal beu. Te lage vergoedingen voor gedwongen gesloten bedrijven en het gebrek aan perspectief zorgen voor disproportionele problemen voor horeca-ondernemers. De brancheorganisatie start daarom zowel een bodem- als een spoedprocedure.
22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.
17/02/21
Amsterdam meest favoriete stad in de Benelux voor hotelexploitanten
Nederland meest aantrekkelijke hotelmarkt in de Benelux met zes steden in de top 10 en Amsterdam, D...