Geplaatst op: 12-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca is de oplossing en niet het probleem

Horeca is de oplossing en niet het probleem
Photo by Micheile Henderson on Unsplash
Horeca Nederland MKB-Nederland en VNO-NCW zien in de crisis met oplopende besmettingen de horeca als oplossing en niet als een probleem. De werkgeversorganisaties pleiten voor slimme maatregelen en hebben een toolkit voor ondernemers in de maak die maatwerk moet leveren. De horeca moet volgens hen een safe haven worden in de strijd tegen corona. 

Hoe sympathiek en logisch het plan van de organisaties ook is, veel zal afhangen van de koers die het kabinet in de coronabestrijding gaat varen. Als wordt ingezet op het sterk verminderen van bewegingen en contacten, kan de horeca naast andere sectoren juist strengere maatregelen verwachten. 

Zeer weinig besmettingen in de horeca

Volgens  de nieuwste cijfers van het RIVM is het aantal besmettingen in de horeca met 2,9% zeer gering. De meeste besmettingen vinden nog altijd in de thuissituatie plaats. Daarom roepen KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW het kabinet op om de horeca serieus te nemen en komen ze met een alternatief plan met slimme maatregelen om de horeca in te zetten als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus.

Maatwerk

De werkgeversorganisaties vinden het  jammer dat het kabinet op dit moment kennelijk maar twee knoppen ziet om aan te draaien om het virus onder controle te krijgen: sluitingstijden en groepsgrootte in de horeca. KHN begrijpt niet dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca zijn ingevoerd, zonder daarbij rekening te houden met het type bedrijf en de bijzondere maatregelen die ondernemers nemen. Er wordt namelijk niet of nauwelijks ingegrepen op andere plekken waar mensen kunnen samenkomen. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De horeca heeft als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Juist in onzekere tijden als deze, hebben mensen behoefte aan sociaal contact. En gezien de huidige cijfers en de behoeften in de maatschappij kan de horeca juist een onderdeel van de oplossing zijn. In de horeca kunnen mensen dankzij de strenge protocollen toch op een veilige manier samenkomen.”

Slimme maatregelen

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW werken daarom samen aan een alternatief plan met slimme maatregelen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat het besmettingsrisico beheersbaar en aanvaardbaar moet zijn, maar dat er tegelijkertijd wel mogelijkheden moeten zijn voor een exploitatie van het horecabedrijf.

Hoe zien deze slimme maatregelen er uit:
  1. Stap af van allerlei onwerkbare segmenteringen, maar kijk naar functies/activiteiten per type bedrijf, bijvoorbeeld ‘eten/drinken’, ‘vergaderen’, ‘slapen’, etc.
  2. Laat de ondernemer per bedrijfsactiviteit in een coronamaatregelentool de specificaties van zijn functies/activiteiten invoeren. 
  3. Denk hierbij aan ‘harde specs’ zoals het aantal m2, de regio en ventilatie, maar ook aan variabelen zoals het hanteren van mondkapjes voor personeel en gasten, kuchschermen of ventilatie met grotere luchtverversingscapaciteit.
  4. Het invoeren van deze specificaties per activiteit leidt vervolgens tot een ‘activiteit-gebonden coronamaatregelenpakket’ voor een individueel bedrijf. 
  5. De ondernemers voeren hun gegevens in, de tool geeft de uitkomst voor welke maatregelen er gelden. 
  6. De maatregelen moeten vervolgens ook ‘mee ademen’ met de huidige situatie in het land door bijvoorbeeld een stoplichtsysteem te hanteren. Bij groen is er meer mogelijk, dan bij bijvoorbeeld oranje of rood. Deze kleuren kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de ontwikkeling van het coronadashboard waar het kabinet mee bezig is.
Oproep aan kabinet: Kijk naar wat er wel kan
KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW doen een oproep aan het kabinet om te kijken wat er vooral wel kan en zijn ervan overtuigd dat deze gerichte aanpak een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus. "Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat de economische gevolgen beperkt blijven en we straks ook ruimte hebben voor wederopbouw. Op dit moment worden de contouren van dit plan verder uitgewerkt.” 
Topics:Horeca
Trefwoorden: Horeca, crisis, corona

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/11/20
Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector
De Zeeuwse vrijetijdssector wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De sector, bestaande uit verblijf, horeca en vermaak, maakt in een enquête van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme alvast de balans op voor 2020 en de resultaten laten een zorgelijk beeld zien.
20/11/20
Nieuwe fase Hart van Zuid: definitieve komst Pathé bioscoop en parkeergarage
Naast Rotterdam Ahoy komen definitief een bioscoop, horeca en een parkeergarage. Deze week zijn de c...
20/11/20
Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten  bedrijven
MKB-Nederland vindt dat het 3e steunpakket voor ondernemers drastisch moet worden aangepast. Zeker voor bedrijven die op last van de overheid expliciet en impliciet zijn gesloten. De steun moet juist worden verruimd omdat ondernemers door hun reserves heen zijn.
20/11/20
Verdienmodel vernieuwen:
Met nog eens vijf nieuwe MKB-werkplaatsen voor digitalisering in Zwolle, Flevoland, Gelderland, de Drechtsteden en in Den Haag-Delft-Zoetermeer, bovenop de bestaande zes helpt het kabinet kleinere en middelgrote ondernemers om te groeien.
19/11/20
Zoekgigant ondersteunt getroffen ondernemers met workshops en coaching
Om ondernemers te helpen zich onder deze omstandigheden op de decembermaand voor te bereiden, start Google in samenwerking met MKB-Nederland op 30 november 2020 met speciale trainingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.
19/11/20
76% van mindervalide toiletten is niet schoon
Driekwart van de mindervalide toiletten onderweg is niet schoon en heeft niet (of onvoldoende ) de v...
19/11/20
Vrijetijdssector grootverbruiker van NOW 2
Het UWV heeft het register gepubliceerd van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de NOW-2 regeling. Uit een analyse van NRIT blijkt dat de vrijetijdssector grootverbruiker van de regeling is. Niet zo verwonderlijk omdat onze sector hard wordt geraakt door de coronamaatrdegelen.
18/11/20
Airbnb naar de beurs
Airbnb gaat naar de beurs. Het bedrijf wil in de eerste fase 1 miljard euro ophalen. Het bedrijf heeft een notering aan de Nasdaq aangevraagd en laat zich begeleiden door Morgan Stanly en Goldman Sachs.