Geplaatst op: 12-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca is de oplossing en niet het probleem

Horeca is de oplossing en niet het probleem
Photo by Micheile Henderson on Unsplash
Horeca Nederland MKB-Nederland en VNO-NCW zien in de crisis met oplopende besmettingen de horeca als oplossing en niet als een probleem. De werkgeversorganisaties pleiten voor slimme maatregelen en hebben een toolkit voor ondernemers in de maak die maatwerk moet leveren. De horeca moet volgens hen een safe haven worden in de strijd tegen corona. 

Hoe sympathiek en logisch het plan van de organisaties ook is, veel zal afhangen van de koers die het kabinet in de coronabestrijding gaat varen. Als wordt ingezet op het sterk verminderen van bewegingen en contacten, kan de horeca naast andere sectoren juist strengere maatregelen verwachten. 

Zeer weinig besmettingen in de horeca

Volgens  de nieuwste cijfers van het RIVM is het aantal besmettingen in de horeca met 2,9% zeer gering. De meeste besmettingen vinden nog altijd in de thuissituatie plaats. Daarom roepen KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW het kabinet op om de horeca serieus te nemen en komen ze met een alternatief plan met slimme maatregelen om de horeca in te zetten als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus.

Maatwerk

De werkgeversorganisaties vinden het  jammer dat het kabinet op dit moment kennelijk maar twee knoppen ziet om aan te draaien om het virus onder controle te krijgen: sluitingstijden en groepsgrootte in de horeca. KHN begrijpt niet dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca zijn ingevoerd, zonder daarbij rekening te houden met het type bedrijf en de bijzondere maatregelen die ondernemers nemen. Er wordt namelijk niet of nauwelijks ingegrepen op andere plekken waar mensen kunnen samenkomen. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De horeca heeft als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Juist in onzekere tijden als deze, hebben mensen behoefte aan sociaal contact. En gezien de huidige cijfers en de behoeften in de maatschappij kan de horeca juist een onderdeel van de oplossing zijn. In de horeca kunnen mensen dankzij de strenge protocollen toch op een veilige manier samenkomen.”

Slimme maatregelen

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW werken daarom samen aan een alternatief plan met slimme maatregelen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat het besmettingsrisico beheersbaar en aanvaardbaar moet zijn, maar dat er tegelijkertijd wel mogelijkheden moeten zijn voor een exploitatie van het horecabedrijf.

Hoe zien deze slimme maatregelen er uit:
  1. Stap af van allerlei onwerkbare segmenteringen, maar kijk naar functies/activiteiten per type bedrijf, bijvoorbeeld ‘eten/drinken’, ‘vergaderen’, ‘slapen’, etc.
  2. Laat de ondernemer per bedrijfsactiviteit in een coronamaatregelentool de specificaties van zijn functies/activiteiten invoeren. 
  3. Denk hierbij aan ‘harde specs’ zoals het aantal m2, de regio en ventilatie, maar ook aan variabelen zoals het hanteren van mondkapjes voor personeel en gasten, kuchschermen of ventilatie met grotere luchtverversingscapaciteit.
  4. Het invoeren van deze specificaties per activiteit leidt vervolgens tot een ‘activiteit-gebonden coronamaatregelenpakket’ voor een individueel bedrijf. 
  5. De ondernemers voeren hun gegevens in, de tool geeft de uitkomst voor welke maatregelen er gelden. 
  6. De maatregelen moeten vervolgens ook ‘mee ademen’ met de huidige situatie in het land door bijvoorbeeld een stoplichtsysteem te hanteren. Bij groen is er meer mogelijk, dan bij bijvoorbeeld oranje of rood. Deze kleuren kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de ontwikkeling van het coronadashboard waar het kabinet mee bezig is.
Oproep aan kabinet: Kijk naar wat er wel kan
KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW doen een oproep aan het kabinet om te kijken wat er vooral wel kan en zijn ervan overtuigd dat deze gerichte aanpak een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus. "Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat de economische gevolgen beperkt blijven en we straks ook ruimte hebben voor wederopbouw. Op dit moment worden de contouren van dit plan verder uitgewerkt.” 
Topics:Horeca
Trefwoorden: Horeca, crisis, corona

CELTH
 






||| Nieuws |||

18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.
23/10/23
Forumdiscussie: Ensut Screw Up - Leisure in Stedelijke Gebiedsontwikkeling
Het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT), Sweco en J2Leisure organiseerden met ondersteuning van CELTH en ABN AMRO een interessante paneldiscussie over leisure en stedelijke gebiedsontwikkeling.
09/10/23
NRIT interviews experts arbeidsmarkt en vakantieparken
Dinsdag 14 november 11.00 uur, Dubbelinterview NRIT Media met Jeffrey Belt (adjunct-directeur HISWA-RECRON) en Simone Romijn (Kenniscentrum CELTH) over de arbeidsmarkt en human capital. Woensdag 15 november 11.00 Dubbelinterview NRIT met Klaas van Erp en Jappe Eggink (Maas recreatie bedrijfsmakelaardij) over vakantieparken, trends en de kracht van vastgoed.
30/06/23
Sector tekent Hospitality Pact
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
23/03/23
Trendcongres 2023: Tourism Futures
Na de pandemie gaan we eindelijk weer live met het Trendcongres. Het team van NRIT heeft samen met de hogescholen een mooi programma gemaakt rond het thema Tourism Futures.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...