Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Alleen met Vermeer

Alleen met Vermeer
Foto: Mauritshuis
Je kunt social distancing als een last ervaren maar er ook je kracht van maken. Dat doet het Mauritshuis. Bezoekers kunnen een tijdslot reserveren om alleen het wereldberoemde schilderij 'Gezicht op Delft' van Johannes Vermeer te bekijken. 

Voor de ultieme beleving krijgen bezoekers de kans om alleen in stilte te ervaren wat dit bijzondere kunstwerk met hen doet. In de tentoonstellingszaal wordt een ideale kijkervaring gecreëerd: subtiele vormgeving, perfecte belichting en geen geluiden van buitenaf: alleen met Vermeer. Vermeers Gezicht op Delft staat al sinds de 19de eeuw bekend om zijn bijzondere impact op de toeschouwer. Juist dit schilderij weet één van de meest krachtige en bijzondere effecten van kunst teweeg te brengen: het bieden van rust, een moment van inzicht, ontroering en verdieping.  



Eye-tracking onderzoek

Tot op de dag van vandaag blijft Gezicht op Delft mensen inspireren en ontroeren. Maar wat gebeurt er precies als bezoekers naar dit kunstwerk uit 1660 kijken? Wat valt mensen op in het schilderij? Verschilt dat per persoon of is er een gemiddelde ‘manier van kijken’? Om meer te weten te komen over de fascinatie voor Gezicht op Delft, vond op 25 september een Eye tracking-onderzoek plaats in samenwerking met Motivaction*, waarbij de vraag was ‘hoe kijkt men naar kunst?’. Aan de hand van speciale brillen werden de oogbewegingen van de kijker geregistreerd. Hierdoor was het mogelijk om het ‘kijkgedrag’ van mensen te meten. Niet alleen de kijkrichting werd gemeten (van links naar rechts, en van onder naar boven enz.) maar ook de tijdsduur (hoe lang kijkt een bezoeker naar eenzelfde plek?), details (welke details trekken de aandacht?) en de volgorde waarin dit alles gebeurt. Een bijzondere manier om te ontdekken welke uitwerking ‘het mooiste schilderij ter wereld’ op bezoekers heeft, bij kunstkenners én niet-kunstkenners. De resultaten van dit onderzoek worden momenteel nog verwerkt. 

Praktisch

De tentoonstelling Alleen met Vermeer (26 september tot en met 3 januari) bestaat enkel en alleen uit Vermeers Gezicht op Delft, volgens de beroemde Franse schrijver Marcel Proust ‘het mooiste schilderij ter wereld’. Een ticket kost 15,50 euro. Voor de tentoonstelling hoeft niet extra te worden betaald maar wel vooraf te worden gereserveerd. Dan mag je tien minuten alleen met Vermeer zijn.
Link: https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/bezoek/plan-uw-bezoek/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, tentoonstellingen

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
23/10/20
EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.