Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief. In de pintransacties zien we actueel de stand van zaken in de vrijetijdsbesteding buitenshuis. Dat geeft voor de sector een gemêleerd beeld.

ING-econoom Marcel Klok: ”We verwachten dat de consumptie in het derde kwartaal nog flink hoger uitkomt dan in het vorige kwartaal. Maar ondanks dit flinke herstel (8%) ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog zo’n 6% onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019. De opleving wordt in vierde kwartaal wel minder uitbundig dan in het derde kwartaal, mede gezien dat de meest recente maatregelen de consumptie in oktober afremmen.”

Sterk herstel voor consumptie van goederen

Het omzetvolume van de detailhandel is normaalgesproken (ook) een goede indicator voor consumptie van huishoudens. Dit laat volgens de meest recente CBS-cijfers in augustus groei zien van 1,2% ten opzichte van juli en kwam zo uit op 5,9% boven het pre-coronaniveau van februari. Daarmee lijkt dus sprake van verder herstel van de consumptie, maar ook een afzwakking van de groei in vergelijking met voorgaande maanden. 

Ten opzichte van juli zagen postorderbedrijven en webwinkels (6,1%) en supermarkten (2,3%) de sterkste afzetopleving. Vooral de afzet van postorderbedrijven en webwinkels (26%) en recreatieartikelen (13%) ligt hoger dan in februari, terwijl de afzet van drogisterijen (-3%) en schoen- en kledingwinkels (-2%) nog niet volledig zijn hersteld.

Diensten hard geraakt

Normaal gaat de consumptie van goederen (in 2019 goed voor 44% van de totale consumptie) hand in hand met de dienstenconsumptie. Tijdens de huidige crisis is dat minder het geval: dienstverlening zoals horeca, persoonlijke verzorging en recreatie heeft aanzienlijk meer te lijden onder de contactbeperkingen dan goederenverkoop. Dat zien we ook terug in de consumptiecijfers tot en met juli. Het totaal aan diensten kwam in juli nog 17% lager (tegenover 3% hoger voor goederen) uit dan het pre-coronaniveau van februari en zelfs iets lager dan in juni.

Pintransacties voor vrijetijdsbesteding negatief, omzet klein plusje

Dat beeld zien we ook in de pintransacties in de periode 8 tot en met 14 september. Overall zien we 6% minder transacties maar 4% meer omzet. Daarbij doen food (+11% omzet), vrijetijdsspullen (+7%) en wonen (+19%) het prima. Met vrijetijdsbesteding buitenshuis zien we een negatieve ontwikkeling. Met 18% minder transacties die overigens wel meer waard zijn aangezien de omzet met slechts 1% terugloopt. Binnen de vrijetijdsbesteding buitenshuis doet de horeca (cafés en restaurants) het wel beter (-18% transacties / +2% meer omzet) dan recreatie en cultuur (-17% transacties / -9% omzet.)

Tabel 1: Pinbetalingen in de periode 8-14 september, afwijking van normaal*, gecorrigeerd voor trend

Link: NRIT
Trefwoorden: economie, consumptie, vrijetijdsbesteding, bestedingen, horeca, cultuur, recreatie

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.