Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren. In het tweede kwartaal waren er 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden. Nederland telt nu in totaal 12,5 miljoen e-shoppers. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Waarborg.
De online bestedingen aan diensten zoals reizen en tickets daalden in het tweede kwartaal scherp (-45%) maar werden ruimschoots gecompenseerd door een groei in uitgaven aan producten (+52%). Verleggen we de focus naar aantallen aankopen dan zien we dat het aantal online aankopen groeide met 36%. De aankopen van diensten daalden met 35% en die van producten groeide met 52%.
De opgelegde restricties tegen de verspreiding van het coronavirus zorgden voor een lager aantal online kopers voor bijvoorbeeld vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen. Zo daalden de online uitgaven aan pakketreizen met 81% en die aan losse vliegtickets en accommodaties met 24% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019.