Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector

Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren. In het tweede kwartaal waren er 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden. Nederland telt nu in totaal 12,5 miljoen e-shoppers. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Waarborg.

De online bestedingen aan diensten zoals reizen en tickets daalden in het tweede kwartaal scherp (-45%) maar werden ruimschoots gecompenseerd door een groei in uitgaven aan producten (+52%). Verleggen we de focus naar aantallen aankopen dan zien we dat het aantal online aankopen groeide  met 36%. De aankopen van diensten daalden met 35% en die van producten groeide met 52%. 

De opgelegde restricties tegen de verspreiding van het coronavirus zorgden voor een lager aantal online kopers voor bijvoorbeeld vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen. Zo daalden de online uitgaven aan pakketreizen met 81% en die aan losse vliegtickets en accommodaties met 24% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019.


Trefwoorden: online winkelen, attractieparken, evenementen, vakanties, pakketreizen, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.