Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is. Dat blijkt uit een presentatie die de reisorganisatie onlangs hield voor investeerders met onthutsende cijfers.

Zomer 2020: -83% boekingen
TUI heeft slechts 15% van het oorspronkelijke zomerprogramma 2020 verkocht. Dat leverde in totaal 2,4 miljoen boekingen op. In de zomer van 2019 realiseerde TUI nog 14 miljoen boekingen. Van het aangepaste en sterk ingekrompen zomerprogramma (-75%) verkocht TUI 82%. Voor de zomer 2020 liepen de boekingen 83% achter op vorig jaar. 

Winter 2020: slechts 30% verkocht
Voor het winterseizoen biedt TUI 40% van de reguliere capaciteit aan. Daarvan heeft het bedrijf inmiddels 642.000 boekingen binnen waarvan 285.000 sinds juni. De winterboekingen lopen nog 59% achter. Van het aangepaste programma is slechts 30% verkocht. 

Zomer 2021: boekingen lopen voor
Voor de zomer 2021 zet TUI 80% van de capaciteit in. Daar lopen de boekingen zelfs voor op vorig jaar, mede vanwege voucherboekingen. Voor de zomer van 2021 heeft TUI 1,7 miljoen boekingen binnen, vorig jaar waren dat er 980.000. Sinds juni heeft TUI 605.000 nieuwe boekingen voor de zomer binnengehaald. Dat zijn er 140.000 minder dan vorig jaar rond deze periode. 

Kas loopt snel leeg
TUI heeft nog 2 miljard euro in kas, dankzij diverse door de Duitse staat gegarandeerde leningen. Desondanks deze leningen en inkomsten uit boekingen, was de kaspositie tussen 12 augustus en 20 september 400 miljoen euro lager. Voor het vierde kwartaal van 2020 verwacht het bedrijf in de lagere honderden miljoen aan werkkapitaal te verliezen. TUI wil nog de komende jaren 300 miljoen euro aan kosten besparen. 
Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/202009_TUI_Group_Investor_Presentation_Handout.pdf-5abd44b8f53f27cdef35f5fab61c98d7.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, corona

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.
19/10/20
Exclusief voor leden
Steden zijn onderschatte factor in herstel biodiversiteit
Steden kunnen met haar afwisselende landschap en dynamiek een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van biodiversiteit.
18/10/20
Tweede lockdown nekslag voor groepenmarkt
De Nederlandse watersport- en recreatiesector loopt door de tweede lockdown 158 miljoen euro aan omzet mis. Dat gevoegd bij de schade van het voorjaar van 700 miljoen euro en de totale schade loopt bijna naar een miljard euro. Vooral de groepsaccommodaties en buitensportbedrijven worden hard geraakt.
18/10/20
Efteling bouwt speelbos
De Efteling ruilt de passieve bootjesmolen Polka Marina voor de kleintjes in voor een speelbos waar ze actief aan de slag kunnen.
18/10/20
TopParken nieuwe eigenaar camping de Hertshoorn
Camping de Hertshoorn in Garderen wordt overgenomen door TopParken en zal begin volgend jaar verder gaan onder de naam TopParken Resort Veluwe.
18/10/20
Voor 600 miljoen aan SGR-vouchers uitgegeven.
ANVR-reisbedrijven hebben tot nu toe voor zo’n 600 miljoen euro aan vouchers uitgegeven.
16/10/20
Landal in exploitatie futuristisch vakantiepark bij Bergeijk Forest Village
In Luyksgestel, bij Bergeijk, komt een hoogwaardig vakantiepark met 340 recreatiewoningen met centrumvoorzieningen.
16/10/20
Door fonds kan Limburgs Museum open blijven tijdens gedeeltelijke lockdown
Het fonds stelt 73.000 euro beschikbaar die het museum zal gebruiken om extra gastvrouwen en -heren in te zetten en de openingstijden te verruimen.