Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 7 dagen terugbetalen

Luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 7 dagen terugbetalen
Afbeelding van cor gaasbeek via Pixabay
Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen 7 dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat is de termijn die de Europese Verordening ook voorschrijft. Dat is het resultaat van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) binnen de luchtvaartsector en interventiegesprekken die de ILT aansluitend heeft gevoerd met een vijftal maatschappijen: KLM, Transavia, Vueling, Corendon en TUI.

Aanleiding voor het ILT onderzoek zijn veelvuldige meldingen en klachten van passagiers die vinden dat hun rechten zijn geschonden. Van maart tot september dienen ruim 1.300 reizigers een klacht in bij de ILT. Veelal klagen ze over het krijgen van een voucher zonder de mogelijkheid om geld terug te vragen en over de lange terugbetalingstermijn. Ook de Europese Commissie vindt dat luchtvaartmaatschappijen weer aan de Europese regels moeten voldoen.

Duidelijke passagiersrechten

Passagiers krijgen bij annulering van hun ticket de keuze voorgelegd om een voucher te accepteren, geld terug te vragen of om het ticket om te boeken. Deze keuzemogelijkheid blijft overeind;KLM, Transavia, TUI en Corendon krijgen tot uiterlijk 1 oktober de gelegenheid hun systeem zodanig op orde te hebben dat ze aan de wettelijke eisen kunnen voldoen: 
  • Voor vluchten die voor 1 oktober zijn of worden geannuleerd stelt de ILT de eis dat er een maximale terugbetalingstermijn van 60 dagen geldt. 
  • Voorwaarde is dat de luchtvaartmaatschappijen van tevoren een voldoende onderbouwd plan van aanpak kunnen overleggen. Transavia, TUI en Corendon hebben aangegeven deze 60 dagen niet nodig te hebben, KLM wel. 
  • Voor vluchten die na 1 oktober geannuleerd worden, geldt de gebruikelijke terugbetalingstermijn van 7 dagen.
ILT houdt vinger aan de pols
Ook voor andere dan bovengenoemde luchtvaartmaatschappijen blijft de ILT vinger aan de pols houden voor wat betreft de terugbetalingstermijn. Luchtvaartmaatschappijen die bovenstaande afspraken onvoldoende naleven, kunnen door de ILT onder verscherpt toezicht worden gesteld of een last onder dwangsom of boete krijgen.
Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, passagiersrechten, annulering, wetten, regels, terugbetaling

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.
19/10/20
Exclusief voor leden
Steden zijn onderschatte factor in herstel biodiversiteit
Steden kunnen met haar afwisselende landschap en dynamiek een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van biodiversiteit.
18/10/20
Tweede lockdown nekslag voor groepenmarkt
De Nederlandse watersport- en recreatiesector loopt door de tweede lockdown 158 miljoen euro aan omzet mis. Dat gevoegd bij de schade van het voorjaar van 700 miljoen euro en de totale schade loopt bijna naar een miljard euro. Vooral de groepsaccommodaties en buitensportbedrijven worden hard geraakt.
18/10/20
Efteling bouwt speelbos
De Efteling ruilt de passieve bootjesmolen Polka Marina voor de kleintjes in voor een speelbos waar ze actief aan de slag kunnen.
18/10/20
TopParken nieuwe eigenaar camping de Hertshoorn
Camping de Hertshoorn in Garderen wordt overgenomen door TopParken en zal begin volgend jaar verder gaan onder de naam TopParken Resort Veluwe.
18/10/20
Voor 600 miljoen aan SGR-vouchers uitgegeven.
ANVR-reisbedrijven hebben tot nu toe voor zo’n 600 miljoen euro aan vouchers uitgegeven.
16/10/20
Landal in exploitatie futuristisch vakantiepark bij Bergeijk Forest Village
In Luyksgestel, bij Bergeijk, komt een hoogwaardig vakantiepark met 340 recreatiewoningen met centrumvoorzieningen.
16/10/20
Door fonds kan Limburgs Museum open blijven tijdens gedeeltelijke lockdown
Het fonds stelt 73.000 euro beschikbaar die het museum zal gebruiken om extra gastvrouwen en -heren in te zetten en de openingstijden te verruimen.