Geplaatst op: 20-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen. De geholpen naamsbekendheid binnen Nederland steeg van 76% naar 86%, in Duitsland van 40% naar 55% en in België van 28% naar 38%. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het samenwerkingsverband Hanzesteden is uitgevoerd. 

In Duitsland is de bekendheid van de Nederlandse Hanzesteden sterk gestegen. In 2016/2017 gaf 40% van de ondervraagden aan bekend te zijn met de Hanzesteden, in 2019/2020 is dit percentage gestegen naar 55%. In België steeg de naamsbekendheid van 28% naar 38%. Ook de bezoekintentie van de Vlaming en Duitse toerist is gestegen, gemiddeld met 5% ten opzichte van drie jaar geleden. De bekendheid van Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle is ten opzichte van het eerste onderzoek in 2016/2017 significant toegenomen.

Campagnes werpen vruchten af

Volgens Elizabeth Stoit, programmamanager van het samenwerkingsverband Hanzesteden, is daar een logische verklaring voor: "De afgelopen jaren is actief campagne gevoerd in Vlaanderen en het westelijk deel van Duitsland. Grotere Hanzesteden als Zwolle en Deventer waren daar al goed bekend en je ziet dat toeristen de andere steden beter weten te vinden.” Stoit is er trots op dat ook de Nederlander steeds beter weet wat een Hanzestad is: "Dat is de Hanze ook waard. De steden in het Oosten van het land zijn geworden tot wat ze nu zijn dankzij de handel in de Hanzetijd. Het heeft veel welvaart gebracht en is een belangrijk deel van onze nationale geschiedenis.”  

Bewoners steunen toerisme

Eind 2019 is ook een inwonersonderzoek in de Hanzesteden uitgevoerd door I&O Research. Hieruit blijkt dat bewoners het toerisme steunen en dit overwegend positief ervaren. Ze zijn ook trots op hun Hanzestad en geven deze een score van 3,9 op een schaal van 5. Dat de extra stroom aan bezoekers ook persoonlijk voordeel oplevert voor de eigen inwoners is minder bekend (1,8 op schaal van 5). "Daar valt winst te behalen in de komende jaren”, bevestigt Stoit. "Het toerisme draagt bij aan de levendigheid en het voorzieningenniveau van de stad. Winkels en horecagelegenheden hebben het zwaar zonder de extra bezoekers. We willen daar extra aandacht aan besteden.”

Werken aan leefbaarheid en jaarrondbestemming

De positieve cijfers vallen mooi samen met het 25-jarig bestaan van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC: "We zijn blij te horen dat de Hanzesteden populairder zijn geworden bij onze Ooster- en Zuiderburen. Samen met de negen Hanzesteden gaan we de komende periode verder concrete invulling geven aan Perspectief Hanzesteden 2020-2025. Deze nieuwe visie op toerisme heeft als doel dat iedere Hanzestedeling profiteert van toerisme: bewoners, bezoekers en bedr?ven in de brede Hanzeregio. We werken er hard aan om de Hanzesteden jaarrond ‘cultureel erfgoed hotspot’ te maken, waar de Hanzesteden met recht trots op zijn. Als leefgebied voor bewoners, als marktgebied voor bedrijven én als topbestemming voor toeristen, van binnen en buiten de grenzen.”

Over het samenwerkingsverband Hanzesteden

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, NBTC Holland Marketing, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.
Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, promotie, marketing

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.
19/10/20
Exclusief voor leden
Steden zijn onderschatte factor in herstel biodiversiteit
Steden kunnen met haar afwisselende landschap en dynamiek een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van biodiversiteit.
18/10/20
Tweede lockdown nekslag voor groepenmarkt
De Nederlandse watersport- en recreatiesector loopt door de tweede lockdown 158 miljoen euro aan omzet mis. Dat gevoegd bij de schade van het voorjaar van 700 miljoen euro en de totale schade loopt bijna naar een miljard euro. Vooral de groepsaccommodaties en buitensportbedrijven worden hard geraakt.
18/10/20
Efteling bouwt speelbos
De Efteling ruilt de passieve bootjesmolen Polka Marina voor de kleintjes in voor een speelbos waar ze actief aan de slag kunnen.
18/10/20
TopParken nieuwe eigenaar camping de Hertshoorn
Camping de Hertshoorn in Garderen wordt overgenomen door TopParken en zal begin volgend jaar verder gaan onder de naam TopParken Resort Veluwe.
18/10/20
Voor 600 miljoen aan SGR-vouchers uitgegeven.
ANVR-reisbedrijven hebben tot nu toe voor zo’n 600 miljoen euro aan vouchers uitgegeven.
16/10/20
Landal in exploitatie futuristisch vakantiepark bij Bergeijk Forest Village
In Luyksgestel, bij Bergeijk, komt een hoogwaardig vakantiepark met 340 recreatiewoningen met centrumvoorzieningen.
16/10/20
Door fonds kan Limburgs Museum open blijven tijdens gedeeltelijke lockdown
Het fonds stelt 73.000 euro beschikbaar die het museum zal gebruiken om extra gastvrouwen en -heren in te zetten en de openingstijden te verruimen.