Geplaatst op: 20-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen. De geholpen naamsbekendheid binnen Nederland steeg van 76% naar 86%, in Duitsland van 40% naar 55% en in België van 28% naar 38%. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het samenwerkingsverband Hanzesteden is uitgevoerd. 

In Duitsland is de bekendheid van de Nederlandse Hanzesteden sterk gestegen. In 2016/2017 gaf 40% van de ondervraagden aan bekend te zijn met de Hanzesteden, in 2019/2020 is dit percentage gestegen naar 55%. In België steeg de naamsbekendheid van 28% naar 38%. Ook de bezoekintentie van de Vlaming en Duitse toerist is gestegen, gemiddeld met 5% ten opzichte van drie jaar geleden. De bekendheid van Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle is ten opzichte van het eerste onderzoek in 2016/2017 significant toegenomen.

Campagnes werpen vruchten af

Volgens Elizabeth Stoit, programmamanager van het samenwerkingsverband Hanzesteden, is daar een logische verklaring voor: "De afgelopen jaren is actief campagne gevoerd in Vlaanderen en het westelijk deel van Duitsland. Grotere Hanzesteden als Zwolle en Deventer waren daar al goed bekend en je ziet dat toeristen de andere steden beter weten te vinden.” Stoit is er trots op dat ook de Nederlander steeds beter weet wat een Hanzestad is: "Dat is de Hanze ook waard. De steden in het Oosten van het land zijn geworden tot wat ze nu zijn dankzij de handel in de Hanzetijd. Het heeft veel welvaart gebracht en is een belangrijk deel van onze nationale geschiedenis.”  

Bewoners steunen toerisme

Eind 2019 is ook een inwonersonderzoek in de Hanzesteden uitgevoerd door I&O Research. Hieruit blijkt dat bewoners het toerisme steunen en dit overwegend positief ervaren. Ze zijn ook trots op hun Hanzestad en geven deze een score van 3,9 op een schaal van 5. Dat de extra stroom aan bezoekers ook persoonlijk voordeel oplevert voor de eigen inwoners is minder bekend (1,8 op schaal van 5). "Daar valt winst te behalen in de komende jaren”, bevestigt Stoit. "Het toerisme draagt bij aan de levendigheid en het voorzieningenniveau van de stad. Winkels en horecagelegenheden hebben het zwaar zonder de extra bezoekers. We willen daar extra aandacht aan besteden.”

Werken aan leefbaarheid en jaarrondbestemming

De positieve cijfers vallen mooi samen met het 25-jarig bestaan van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC: "We zijn blij te horen dat de Hanzesteden populairder zijn geworden bij onze Ooster- en Zuiderburen. Samen met de negen Hanzesteden gaan we de komende periode verder concrete invulling geven aan Perspectief Hanzesteden 2020-2025. Deze nieuwe visie op toerisme heeft als doel dat iedere Hanzestedeling profiteert van toerisme: bewoners, bezoekers en bedr?ven in de brede Hanzeregio. We werken er hard aan om de Hanzesteden jaarrond ‘cultureel erfgoed hotspot’ te maken, waar de Hanzesteden met recht trots op zijn. Als leefgebied voor bewoners, als marktgebied voor bedrijven én als topbestemming voor toeristen, van binnen en buiten de grenzen.”

Over het samenwerkingsverband Hanzesteden

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, NBTC Holland Marketing, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.
Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, promotie, marketing

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.
22/10/20
Exclusief voor leden
Actie Tulip hotelovernachting voor mantelzorgers
Iedereen kan kennissen of familieleden die actief zijn in de mantelzorg nomineren voor een gratis hotelovernachting inclusief ontbijt voor 2 personen in een van de Nederlandse hotels van de merken Golden Tulip en Tulip Inn.
22/10/20
Exclusief voor leden
Attractie FloriWorld krijgt ADE op bezoek
Dit Amsterdamse event kan dit jaar helaas niet doorgaan met publiek maar wordt zondag 25 oktober 2020 online gevierd. Verschillende ruimten in FloriWorld zullen decor zijn voor dit event.