Geplaatst op: 16-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland
De monitor bezoekersdrukte die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met steun van de provincie Gelderland ontwikkelde heeft 475.238 bezoeken getrokken. Een zeer groot deel van de bezoekers (88%) heeft als gevolg van de informatie drukke plekken hebben vermeden. Daarnaast wil 94% van de gebruikers in de toekomst de monitor weer gebruiken.

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer druk was en waar juist niet. Door alternatieven aan te bieden voor drukke plekken, werden bezoekers over de provincie gespreid en de veiligheid van bezoeker en inwoners gewaarborgd in tijden van het corona-virus. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "De monitor bezoekersdrukte is succesvol geweest, ik ben blij dat dit instrument aan recreanten is aangeboden. Overigens blijven we ook na de zomer als provincie nadenken over het goed reguleren van de grote groep toeristen in Gelderland.”

Meeste gebruikers uit Gelderland

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte 475.238 keer geraadpleegd. Het hoogste bezoekersaantal werd op één van de warmste zomerdagen van dit jaar - 31 juli - gemeten met 29.152. Maar liefst 150 websites plaatsten een widget met de bezoekersmonitor. De meeste gebruikers (50%) kwamen uit Gelderland. Publicitair heeft de druktemonitor Toerisme VAN geen windeieren gelegd. Online werden maar liefst 3 miljoen mensen bereikt en aandacht op landelijke radio- en tv-programma’s leverde 5 miljoen mensen.  

Gebruikers hebben drukke plekken vermeden

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, vroeg 627 gebruikers naar hun ervaringen.  Zij gaven de monitor een rapportcijfer 7,2. Zeer positief was dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken (36%), op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan (52%) of thuis te blijven (6%). Slechts 6% heeft alsnog de locatie op het drukke tijdstip bezocht. 

Hoge toekomstige gebruiksintentie

Een ruime meerderheid van de respondenten (94%) geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. De meesten zouden de tool ook aanraden aan familie en vrienden. ‘Het is goed om te zien dat onze monitor in de behoefte voorzag’, vertelt directeur Herre Dijkema. "Wij geloven dat spreiding van bezoek aan onze regio’s belangrijk blijft, zowel in tijd als plaats. Daarom zullen we de komende tijd nieuwe producten blijven ontwikkelen.”     

Extra inzet Airborne Region 

Oorspronkelijk zou de monitor bezoekersdrukte vlak na de zomervakantie eindigen, wanneer de topdrukte in de regio’s afneemt. Toch blijft de tool de laatste weken van september nog even actief om bezoekersdrukte tijdens de Airborne activiteiten te meten. Het gaat daarbij uitsluitend om de gemeenten Arnhem, Renkum, Ede en Overbetuwe.  


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, bezoekersdrukte, visitormanagement, Gelderland

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Exclusief voor leden
Dormio start verhuur 76 appartementen in Breskens
Dormio Resorts & Hotels is gestart met de verhuur en het beheer van Breskens Apartments in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Het complex, ontwikkeld door Cafferelli en Van der Poel, bestaat momenteel uit drie luxe appartementsgebouwen en biedt 76 appartementen en penthouses.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...