Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM

Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM
Geen staatssteun naar KLM?
Greenpeace Nederland stapt naar de rechter om het kabinet te dwingen de huidige staatssteun aan KLM in te trekken, omdat klimaatvoorwaarden ontbreken. 

Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. "Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace. "We willen groen en eerlijk uit deze crisis komen. Deze miljardensubsidie voor grote vervuiler KLM staat hier haaks op. Dat is onverteerbaar voor iedereen die hard werkt aan de omslag naar een duurzame samenleving. Deze staatssteun stort ons dieper in de klimaatcrisis, en dat is in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid heeft voor zijn burgers. Zoals de Hoge Raad dat eerder ook in het Urgenda-vonnis heeft bekrachtigd.”


Wel steun geen zekerheid

KLM heeft geen gedegen klimaatplan en het klimaatbeleid van dit kabinet schiet voor de luchtvaartsector hopeloos tekort. "Ondertussen vliegen de kerosineknallers ons om de oren, met vliegtickets ver beneden de kostprijs. Dat is onhoudbaar. Dit steunpakket is bedoeld om de werknemers van KLM zekerheid te geven. Maar juist dat is de overheid niet gelukt. Want hoewel KLM nu voorlopig overeind wordt gehouden, wordt deze grote vervuiler niet toekomstbestendig gemaakt en worden alsnog duizenden mensen op straat gezet. En dat is niet alleen een slechte zaak voor klimaat, natuur en gezondheid, maar ook voor de werknemers van KLM die nu op de lange termijn nog steeds geen enkele zekerheid hebben”, zegt Zloch.

CO2-uitstoot ieder jaar laten dalen
Greenpeace wil dat de overheid per jaar een maximaal aantal megatonnen CO2-uitstoot oplegt aan KLM. "Dat moet dan elk jaar dalen, zodat de grote vervuiler elk jaar minder uitstoot," aldus Zloch: "Met het zogenoemde verduurzamen van de luchtvaart gaat dat niet lukken, want dat gaat veel te langzaam. Elektrische vliegtuigen of bijvoorbeeld het vliegen op uitstootvrije brandstof komt voorlopig echt niet van de grond. Het aantal vluchten zal daarom flink omlaag moeten. Te beginnen met het schrappen van de korte-afstandsvluchten onder de duizend kilometer. Want het is echt niet nodig om iedere dag meerdere vliegtuigen naar Brussel of Parijs te laten vliegen.” De overheid heeft formeel tot uiterlijk 1 oktober om te reageren en met Greenpeace in gesprek te gaan over of zij aan deze eisen kunnen voldoen. 
Trefwoorden: KLM, staatssteun, groen, duurzaamheid, beleid

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
22/09/20
Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.
22/09/20
5 regels voor duurzaamheidsclaims
De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten.
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
17/09/20
KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom.
16/09/20
Cultuur moet experimenteren voor betere verdienmodellen
De cultuursector leent zich bij uitstek om te experimenteren en het biedt meer financiële armslag aan instellingen om te werken aan innovatie.
14/09/20
Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM
Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. “Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace.