Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM

Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM
Geen staatssteun naar KLM?
Greenpeace Nederland stapt naar de rechter om het kabinet te dwingen de huidige staatssteun aan KLM in te trekken, omdat klimaatvoorwaarden ontbreken. 

Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. "Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace. "We willen groen en eerlijk uit deze crisis komen. Deze miljardensubsidie voor grote vervuiler KLM staat hier haaks op. Dat is onverteerbaar voor iedereen die hard werkt aan de omslag naar een duurzame samenleving. Deze staatssteun stort ons dieper in de klimaatcrisis, en dat is in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid heeft voor zijn burgers. Zoals de Hoge Raad dat eerder ook in het Urgenda-vonnis heeft bekrachtigd.”


Wel steun geen zekerheid

KLM heeft geen gedegen klimaatplan en het klimaatbeleid van dit kabinet schiet voor de luchtvaartsector hopeloos tekort. "Ondertussen vliegen de kerosineknallers ons om de oren, met vliegtickets ver beneden de kostprijs. Dat is onhoudbaar. Dit steunpakket is bedoeld om de werknemers van KLM zekerheid te geven. Maar juist dat is de overheid niet gelukt. Want hoewel KLM nu voorlopig overeind wordt gehouden, wordt deze grote vervuiler niet toekomstbestendig gemaakt en worden alsnog duizenden mensen op straat gezet. En dat is niet alleen een slechte zaak voor klimaat, natuur en gezondheid, maar ook voor de werknemers van KLM die nu op de lange termijn nog steeds geen enkele zekerheid hebben”, zegt Zloch.

CO2-uitstoot ieder jaar laten dalen
Greenpeace wil dat de overheid per jaar een maximaal aantal megatonnen CO2-uitstoot oplegt aan KLM. "Dat moet dan elk jaar dalen, zodat de grote vervuiler elk jaar minder uitstoot," aldus Zloch: "Met het zogenoemde verduurzamen van de luchtvaart gaat dat niet lukken, want dat gaat veel te langzaam. Elektrische vliegtuigen of bijvoorbeeld het vliegen op uitstootvrije brandstof komt voorlopig echt niet van de grond. Het aantal vluchten zal daarom flink omlaag moeten. Te beginnen met het schrappen van de korte-afstandsvluchten onder de duizend kilometer. Want het is echt niet nodig om iedere dag meerdere vliegtuigen naar Brussel of Parijs te laten vliegen.” De overheid heeft formeel tot uiterlijk 1 oktober om te reageren en met Greenpeace in gesprek te gaan over of zij aan deze eisen kunnen voldoen. 
Trefwoorden: KLM, staatssteun, groen, duurzaamheid, beleid

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...