Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Evenementenbranche vraagt overheid om aanpassingen binnen nieuw steunpakket

Evenementenbranche vraagt overheid om aanpassingen binnen nieuw steunpakket
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
De Alliantie van Evenementenbouwers is blij met het door de overheid aangekondigde extra steunpakket vanaf 1 oktober. Het geeft ondernemers de mogelijkheid om vanuit een bepaalde basis eigen afwegingen te maken richting de toekomst. Het is echter essentieel dat er aanpassingen worden gemaakt in het generieke pakket, omdat de regelingen voor een groot aantal ondernemers op onderdelen niet voldoende zijn. 

Jolanda Jansen, woordvoerder namens de Alliantie van Evenementenbouwers zegt: "Wij hebben de verantwoordelijke ministers afgelopen week een brief gestuurd met daarin een duidelijke uitleg waarin de, overigens zeer gewaardeerde steunmaatregelen, tekort schieten voor de evenementenbranche.” De onderdelen waarin de branche aanpassingen noodzakelijk ziet zijn: 

  1. In de NOW III regeling zitten verkapte boetes; organisaties die meer dan 10% snijden in personeelskosten worden beboet terwijl bij NOWII juist werd opgeroepen om als bedrijf eigen verantwoordelijkheid te nemen. Oproep: Pas de boeteregeling aan volgens een aan de overheid voorgestelde berekening. 
  2. Het maximum bedrag binnen de TVL vaste lasten regeling is weliswaar hoger dan nu, maar voor de grotere MKB bedrijven, die de ruggengraat zijn van onze sector, is het bij lange na niet voldoende. Zij dreigen hiermee alsnog om te vallen. Oproep: Pas het maximum bedrag aan of hanteer geen maximum.
  3. TOZO regeling freelancers; de nieuwe vermogenstoets zorgt voor ondernemers voor oneerlijkheid en onredelijkheid. Een freelancer moet eerst zijn benodigde reserves en pensioen aanspreken voordat er aanspraak op steun gedaan kan worden. Oproep: De vermogenstoets zou, als hij al geldt, op een veel hoger bedrag gesteld moeten worden of categorieën als pensioenspaarpotten (bijv. FOR), overwaarde uit huis e.d. uit moeten sluiten.
  4. Er is geen eenduidige SBI-code voor evenementen. Daardoor is het voor een aantal bedrijven niet mogelijk om TVL te ontvangen terwijl zij wel grotendeels werken in de evenementensector en daardoor een groot verlies aan omzet hebben. Daarnaast zijn er bedrijven die op 15 maart niet de goede SBI-codes hadden, doch die na 15 maart, na controle door de Kamer van Koophandel, wel de goede code ontvangen hebben, maar nu toch niets ontvangen in verband met een onjuiste SBI-code op 15 maart.
De evenementenbranche is blij in goed contact te zijn met de overheid. Uiteraard staan een routekaart en een stip op de horizon terug naar ‘normaal’ nog altijd hoog op de agenda in de sector. Jansen zegt: "Het allerliefste bieden we al onze evenementen weer een volwaardig podium. Wij, als branche, willen laten zien dat we op een verantwoorde manier live evenementen kunnen organiseren. Je ziet in het buitenland al wel initiatieven ontstaan vanuit de overheid, zo zijn in Frankrijk al concerten met 5.000 bezoekers mogelijk zonder beperkingen terwijl in Nederland vast wordt gehouden aan de anderhalve meter. De evenementensector vertegenwoordigt een groot economisch belang in ons land: 7,4 miljard omzet en 100.000 banen.

Uiteraard staat gezondheid voorop, maar er is ook een enorme behoefte aan geluk, verbinding en vertier in onze maatschappij.” 
Zeker nu versoepelingen voorlopig niet zijn toegestaan, is financiële steun een must voor de branche. Jansen voegt toe: "Waar soms een misverstand over ontstaat, is dat de eerder toegekende 482 miljoen subsidie voor de culture sector, overigens enorm belangrijk, los staat van de niet gesubsidieerde evenementenbranche.  
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/20
Blauwe snelle baan voor fietsers
De snelle blauwe inhaalstrook wordt vanaf deze week getest op het fietspad van de toekomst.
28/10/20
KHN: Extra steun is welkom maar niet voldoende
Brancheorganisatie KHN is blij met de aanvullingen op het derde steunpakket maar noemt deze totaal onvoldoende voor de horecabedrijven. Wat moet er volgens KHN nu gebeuren?
27/10/20
Eerste versie app voor attractiepark Toverland
De Toverland-app bevat de plattegrond van het attractiepark met daarop de actuele informatie over de openingstijden, wachttijden van de attracties, showtijden, eet- & drinkgelegenheden en shops. Ook kunnen bezoekers via de app tickets voor Toverland bestellen.
27/10/20
Kabinet komt met aanvullende steun voor horeca, evenementen, theater, sport en toeleveranciers
De Nederlandse regering heeft vandaag extra steunmaatregelen aangekondigd voor bedrijven die zwaar zijn getroffen door de recente beperkingen.
27/10/20
Exclusief voor leden
Door corona geen ranking in bekende restaurantgids
Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt...
27/10/20
Internationale erkenning voor campagnes MarketingOost
Cowfluencer Liesje22 en de Familie Flamingo maken kans op de prestigieuze Lovie Awards. Dat zijn onderscheidingen voor ‘het beste van het Europese internet’.
27/10/20
Sunweb mag Corendon overnemen
Reisorganisatie Sunweb mag reisorganisatie Corendon overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De ACM heeft gekeken naar de concurrentie op zonvakanties rondom de Middellandse Zee, vooral de zogenaamde pakketreizen.
26/10/20
Exclusief voor leden
MOTORbeurs verandert van strategie en wordt outlet
MOTORbeurs Utrecht heeft in 2021 een aangepaste vorm, onder een andere naam: MOTORoutletbeurs Utrech...