Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Evenementenbranche vraagt overheid om aanpassingen binnen nieuw steunpakket

Evenementenbranche vraagt overheid om aanpassingen binnen nieuw steunpakket
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
De Alliantie van Evenementenbouwers is blij met het door de overheid aangekondigde extra steunpakket vanaf 1 oktober. Het geeft ondernemers de mogelijkheid om vanuit een bepaalde basis eigen afwegingen te maken richting de toekomst. Het is echter essentieel dat er aanpassingen worden gemaakt in het generieke pakket, omdat de regelingen voor een groot aantal ondernemers op onderdelen niet voldoende zijn. 

Jolanda Jansen, woordvoerder namens de Alliantie van Evenementenbouwers zegt: "Wij hebben de verantwoordelijke ministers afgelopen week een brief gestuurd met daarin een duidelijke uitleg waarin de, overigens zeer gewaardeerde steunmaatregelen, tekort schieten voor de evenementenbranche.” De onderdelen waarin de branche aanpassingen noodzakelijk ziet zijn: 

  1. In de NOW III regeling zitten verkapte boetes; organisaties die meer dan 10% snijden in personeelskosten worden beboet terwijl bij NOWII juist werd opgeroepen om als bedrijf eigen verantwoordelijkheid te nemen. Oproep: Pas de boeteregeling aan volgens een aan de overheid voorgestelde berekening. 
  2. Het maximum bedrag binnen de TVL vaste lasten regeling is weliswaar hoger dan nu, maar voor de grotere MKB bedrijven, die de ruggengraat zijn van onze sector, is het bij lange na niet voldoende. Zij dreigen hiermee alsnog om te vallen. Oproep: Pas het maximum bedrag aan of hanteer geen maximum.
  3. TOZO regeling freelancers; de nieuwe vermogenstoets zorgt voor ondernemers voor oneerlijkheid en onredelijkheid. Een freelancer moet eerst zijn benodigde reserves en pensioen aanspreken voordat er aanspraak op steun gedaan kan worden. Oproep: De vermogenstoets zou, als hij al geldt, op een veel hoger bedrag gesteld moeten worden of categorieën als pensioenspaarpotten (bijv. FOR), overwaarde uit huis e.d. uit moeten sluiten.
  4. Er is geen eenduidige SBI-code voor evenementen. Daardoor is het voor een aantal bedrijven niet mogelijk om TVL te ontvangen terwijl zij wel grotendeels werken in de evenementensector en daardoor een groot verlies aan omzet hebben. Daarnaast zijn er bedrijven die op 15 maart niet de goede SBI-codes hadden, doch die na 15 maart, na controle door de Kamer van Koophandel, wel de goede code ontvangen hebben, maar nu toch niets ontvangen in verband met een onjuiste SBI-code op 15 maart.
De evenementenbranche is blij in goed contact te zijn met de overheid. Uiteraard staan een routekaart en een stip op de horizon terug naar ‘normaal’ nog altijd hoog op de agenda in de sector. Jansen zegt: "Het allerliefste bieden we al onze evenementen weer een volwaardig podium. Wij, als branche, willen laten zien dat we op een verantwoorde manier live evenementen kunnen organiseren. Je ziet in het buitenland al wel initiatieven ontstaan vanuit de overheid, zo zijn in Frankrijk al concerten met 5.000 bezoekers mogelijk zonder beperkingen terwijl in Nederland vast wordt gehouden aan de anderhalve meter. De evenementensector vertegenwoordigt een groot economisch belang in ons land: 7,4 miljard omzet en 100.000 banen.

Uiteraard staat gezondheid voorop, maar er is ook een enorme behoefte aan geluk, verbinding en vertier in onze maatschappij.” 
Zeker nu versoepelingen voorlopig niet zijn toegestaan, is financiële steun een must voor de branche. Jansen voegt toe: "Waar soms een misverstand over ontstaat, is dat de eerder toegekende 482 miljoen subsidie voor de culture sector, overigens enorm belangrijk, los staat van de niet gesubsidieerde evenementenbranche.  
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.
20/10/20
Amrican dream in de Keukenhof maar komen de Amerikanen wel?
Pete Hoekstra, ambassadeur van de Verenigde Staten, heeft samen met Keukenhof directeur Bart Siemerink tulpenbollen geplant met de toepasselijke naam ‘American Dream’.
20/10/20
Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond.
20/10/20
6 nieuwe accommodaties aangesloten bij Vekabo
Bij organisatie Vekabo plattelandsaccommodaties zijn in de afgelopen maanden 6 nieuwe accommodaties ...
20/10/20
BCD Travel krimpt personeelsbestand in
Nu de coronapandemie aanhoudt, zijn reisbedrijven gedwongen in te krimpen. Zo ook zakenreisorganisatie BCD Travel. Volgens het Financieeele Dagblad gaan daar wereldwijd 3.000 van de 14.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.
19/10/20
Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme.