Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture voor toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).  Sinds 2002 voeren NBTC Holland Marketing en Kantar (voorheen TNS NIPO) gezamenlijk onderzoek uit binnen de toeristische en recreatieve sector. Meest bekend is het ContinuVakantieOnderzoek dat al vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt uitgevoerd en NRIT samen met NBTC heeft opgezet. Het CBS gaat met ingang van 2021 een nieuw vakantieonderzoek opzetten. 

In een statement melden NBTC en Kantar dat de gewijzigde omstandigheden tot de opheffing hebben geleid: "De toeristische sector heeft in de afgelopen jaren niet stil gestaan. Datzelfde geldt voor de beide organisaties. Kantar is inmiddels onderdeel van een ander internationaal opererend concern en NBTC heeft met Perspectief 2030 – de nieuwe visie op bestemming Nederland – de beweging ingezet van bestemmingsmarketing naar bestemmingsmanagement. Die ontwikkelingen hebben mede geleid tot het gezamenlijke besluit om per april 2021 de joint venture NBTC-NIPO Research te beëindigen.” Wat betekent dit voor de monitoren van toerisme en recreatie?

ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

Op dit moment loopt het veldwerk van het CVO voor het vakantiejaar 2020. Dit zal de laatste meting zijn die het bureau uitvoert. De resultaten worden zoals gebruikelijk in januari gerapporteerd. Ook de gebruikelijke themarapportages, zoals het landenrapport of het segmentatierapport, zijn nog een laatste keer beschikbaar. Binnenkort versturen NBTC-NIPO Research een aparte mailing met de mogelijkheden voor de afname van CVO 2020. Voor verdere informatie over het CVO kunt u contact opnemen met Ferdinand Kieboom van NBTC via fkieboom@holland.com.

Na het afronden van het veldwerk voor het vakantiejaar 2020 zal er vanuit NNR geen nieuwe meting meer worden opgestart en houdt het CVO in zijn huidige vorm op te bestaan. Wel is het goed om te weten dat per januari 2021 het CBS van start gaat met een eigen Vakantieonderzoek: een volledig nieuw onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Daarnaast bekijkt NBTC de mogelijkheden om bij de datavoorziening te ondersteunen middels aanvullende analyses en rapportages.  

ContinuZakenreisOnderzoek (CZO)

Het CZO is voor het laatst uitgevoerd in 2019. De resultaten daarvan zijn tot 1 april 2021 bij NBTC-NIPO Research af te nemen. Er zijn op dit moment zowel vanuit NBTC als Kantar geen plannen om het CZO in een nieuwe vorm op de markt te brengen. Mocht u interesse hebben in de zakenreismarkt en meer informatie over het onderzoek uit 2019 willen, neem dan ook hiervoor contact op met Ferdinand Kieboom van NBTC via  fkieboom@holland.com.

ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO)

Deze driejaarlijkse monitor voerde NBTC-NIPO Research voor het laatst uit in 2018. Ook de resultaten daarvan kunt u tot 1 april 2021  afnemen. NBTC peilt momenteel de interesse onder de huidige deelnemers voor een nieuw onderzoek naar vrijetijdsactiviteiten. Mocht u belangstelling hebben voor data inzake het vrijetijdsgedrag van de Nederlander, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com.

Toeristisch Bezoek aan Steden (TBaS)

Het veldwerk voor deze monitor is nog in volle gang. De resultaten worden in maart 2021 opgeleverd waarna ook dit onderzoek in de huidige opzet stopt. Ook voor deze monitor geldt dat NBTC de interesse in een nieuw onderzoek naar het toeristisch bezoek aan steden zal peilen onder de huidige deelnemers. Mocht u meer willen weten over dit onderzoek, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com
Link: https://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home.htm
Trefwoorden: vakanties, vrije tijd, zakenreizen, onderzoek, stedelijk toerisme

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/10/20
Gesteggel over aantal besmettingen beveiligers in Schiphol
De FNV eist transparantie en roept Schiphol op om onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de ware...
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.
19/10/20
Exclusief voor leden
Steden zijn onderschatte factor in herstel biodiversiteit
Steden kunnen met haar afwisselende landschap en dynamiek een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van biodiversiteit.
05/10/20
Exclusief voor leden
Rijke kasteelverleden Drenthe en Overijssel weer terug
Er stonden minstens 134 burchten, adellijke huizen en versterkingen, zo blijkt uit promotieonderzoek van archeologe en landschapshistorica Diana Spiekhout.
02/10/20
Exclusief voor leden
Kernkwaliteiten van Nieuwe Hollandse Waterlinie bij Laagraven bepaald
De analyse maakt duidelijk wat de kernkwaliteiten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) in het ge...
30/09/20
Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd
Wat vinden consumenten van chatbots? Die vraag stond centraal in onderzoek van Thomas More.
23/09/20
 2e kwartaal sterk gedaalde consumptie huishoudens 8,5%
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwarta...
15/09/20
Drama voor vakantiemarkt in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2020 hebben Nederlanders 65% minder vakanties gemaakt dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Het aantal buitenlandse vakanties stortte vrijwel geheel in. Binnenlandse vakanties zaten ook diep in de min maar veel minder en wisten zich in juni deels weer te herstellen.