Geplaatst op: 07-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima zomer voor kampeer- en bungalowbedrijven maar is het slechte voorjaar al goedgemaakt?

Prima zomer voor kampeer- en bungalowbedrijven maar is het slechte voorjaar al goedgemaakt?
Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben een prima zomer achter de rug. De omzet uit verhuur van accommodaties en kampeerplaatsen steeg met ruim 20%. Die mooie zomer maakte de verliezen uit het voorjaar grotendeels weer goed. Vanwege corona kwamen de boekingen vanaf week 9 2020 nagenoeg stil te liggen, maar namen ze na week 16 explosief toe. Opvallend is het hoge aantal voorboekingen voor het vakantiejaar 2021. Dat blijkt uit cijfers die drie grote reserveringssystemen Stratech, BookingExperts en Every Office aan NRIT hebben verstrekt. 

Sterke groei in juli en augustus

 De omzet uit verhuuraccommodaties groeide in de maanden juli en augustus 2020 met +22% tot +28% in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Dat maakte het slechte voorjaar grotendeels goed. Tot en met week 35 staat, afhankelijk van het reserveringssysteem, de omzet op -3% tot +13%. 

De kampeeromzet groeide in de zomer spectaculair, in een bandbreed te van +21% tot +33%. Het is duidelijk dat kamperen in het voorjaar een veel hardere klap heeft gekregen want zij hebben het verloren voorseizoen nog niet goedgemaakt. In deze deelbranche staat de omzet tot en met week 35 nog op -4 tot -9%. 

Veel meer Nederlanders kozen voor eigen land

Opvallend in zowel de kampeer- als bungalowsector is de explosieve groei van het aantal binnenlandse reserveringen. Nederlanders hebben volgens Booking Experts duidelijk gekozen voor een vakantie in eigen land. Coen van Rhee: "Dit is ook terug te zien in de cijfers van de campings en vakantieparken. Zo is er een stijging te zien van 37% qua Nederlandse reserveringen voor accommodaties voor de maanden juli en augustus 2020 ten opzichte van 2019. Campings plussen qua Nederlandse gasten zelfs met 45%” Every Office signaleert dat het gemiddelde bedrag dat gasten op de parken besteden ook fors is toegenomen: +23%. 

Grote verschillen tussen bedrijven

Stratech ziet wel grote verschillen tussen recreatiebedrijven. Rob Stevens: "Recreatiebedrijven die afhankelijker zijn van het voorseizoen draaien over het algemeen een verlies ten opzichte van vorig jaar (2019), ook al hebben ze een goede zomer gehad. Bedrijven die minder afhankelijk zijn van het voorseizoen, bijvoorbeeld door veel vaste seizoensplaatsen, draaien vaak beter dan 2019.”

Fokko Mulder van Every Office ziet dat parken met veel faciliteiten op het park en kleinere campings het naar verhouding het beste doen. "Ook parken die nog geen 100% bezetting hadden voor de zomerperiode aan het begin van de corona crisis hebben het makkelijker gehad om de geleden schade van het eerste half jaar weer in te halen.” 

Goede verwachtingen voor najaar 2020

Ook voor het najaar ziet het er rooskleurig uit. Coen van Rhee: "We zien bij de meeste gebruikers van Booking Experts dat het kampeerseizoen wat langer doorgaat dan voorgaande jaren. Zo is een dubbele bezetting in september ten opzichte 2019 geen uitzondering.” Dat Nederlanders in zijn voor een vakantie in het najaar zien ze ook in het zoekgedrag naar vakanties in september en oktober: "We zien echter wel dat er nog wel een groot verschil zit in zoek- en boekgedrag. Mensen boeken namelijk nog steeds voornamelijk last minute. We verwachten dat deze trend zich nog wel even doorzet. Mensen konden in het voorjaar niet op vakantie, in het hoofdseizoen was alles nagenoeg vol in Nederland en mensen willen er toch nog even graag uit.” 

Al veel voor 2021 gereserveerd

Dat vakantiegangers dit jaar niet meer op hun favoriete plekje terecht konden, heeft in een spectaculaire groei van het aantal boekingen voor 2021 geleid. De reserveringssystemen zien daar de omzet meer dan verdubbelen (van +103% tot +154%) waarbij accommodaties duidelijk harder gaan dan kampeerplekjes. Daarmee lopen de bezettingsgraden voor weekenden als Hemelvaart en Pinksteren in 2021 lopen al flink voor op 2019. Dit komt mede door het eerder boekbaar maken van deze weekenden en verzilverde vouchers. "Toch zien we hier ook al behoorlijk wat reguliere boekingen (zonder vouchers)”, stelt Coen van Rhee "We verwachten dat, indien het kamperen weer op normale manier kan, er een behoorlijke run zal komen op de nog beschikbare kampeerplaatsen in deze weekenden.” 

Ook zijn volgens Fokko Mulder gasten bereid meer te betalen aangezien zij bij de boekingen voor 2021 een stijging van de gemiddelde dagprijs zien van 14%. Rob Stevens ziet vijf oorzaken voor de hausse aan reserveringen voor 2021. Daarbij spelen omgeboekte vakanties vanwege corona een rol alsmede gasten die het eigen land dit jaar voor het eerst als vakantiebestemming hebben ervaren en direct weer boeken. "Daarnaast is er grote onzekerheid of er volgend jaar weer veilig in het buitenland gerecreëerd kan en mag worden. Ook willen gasten alvast een plekje claimen omdat dit jaar in ze dit jaar hebben gemerkt dat veel parken nagenoeg 100% bezet waren”. Hij zag ook dat ondernemers de reserveringsmogelijkheid voor 2021 eerder hebben geactiveerd. 

Bij de voorboekingen springen bij Booking Experts vooral de maanden april tot juni springen er bovenuit: "Dit lijken voornamelijk de verplaatste boekingen van dit jaar te zijn (de vouchers). Dit viel ook wel enigszins te verwachten, deze boekingen werden voor het grootste gedeelte gecanceld en vaak was het hoofdseizoen al erg goed bezet waardoor er niet de ruimte was om alle boekingen door te schuiven. Daarnaast is het vaak een andere doelgroep die in het voorseizoen kampeert dan de groep die in het hoofdseizoen kampeert waardoor er vaker werd gekozen voor het doorschuiven naar volgend jaar.”  

Technologie steeds belangrijker

Als gevolg van de coronacrisis ziet Every Office een toenemende vraag naar pincodesloten voor de accommodaties en kentekencamera’s voor de toegangscontrole. "Receptieloos in- en uitchecken via de camping app is het nieuwe normaal voor 2021”, stelt Fokko Mulder.

Booking Experts zag dit jaar in de markt een toenemende behoefte aan meer en betere automatisering. Coen van Rhee: "Zo ervaarden campings en vakantieparken met verouderde reserveringssystemen problemen met het verwerken van de grote aantallen annuleringen en reserveringen, en duurde het erg lang voordat men de situatie zo voor elkaar had dat werknemers van vakantieparken en campings eenvoudig konden thuis werken. Dit is ook een van de redenen geweest voor Booking Experts om de overstap-actie te lanceren. Om deze parken uit de brand te helpen zodat men makkelijk en eenvoudig vanuit huis in de cloud aan het werk kon. We kunnen met trots zeggen dat veel bedrijven hier gebruik van hebben gemaakt.” 

De Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie geeft inzicht in de eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht. "We merken dat ondernemers op basis van de Stratech Benchmark de behaalde resultaten in een beter perspectief kunnen plaatsen en hierdoor betere en onderbouwde beslissingen kunnen nemen. We schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Meld je aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox."
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, omzet, boekingen

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.