Geplaatst op: 28-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Diepe crisis voor Schiphol

Halfjaarcijfers 2020 brengen donkere periode voor de groep in beeld

Diepe crisis voor Schiphol
62% minder passagiers in eerste helft 2020. Honderden banen weg.
Royal Schiphol Group publiceert vandaag, de halfjaarcijfers over de eerste zes maanden van 2020. Die cijfers zijn nog nooit zo slecht geweest door de coronacrisis. De scherpe daling in luchtvaartbewegingen dwingt de luchthaven tot een forse reorganisatie. In de eerste zes maanden van 2020 registreerde Amsterdam Airport Schiphol een afname van het aantal passagiers met 62,1% tot 13,1 miljoen. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol is met 52,1% gedaald naar 115.952. Honderden medewerkers gaan hun baan verliezen door de reorganisatie. Schiphol Group wil tot 25% minder kosten maken.

Het vrachtvolume laat een daling zien van 14,5% naar 656.000 ton. Ook Eindhoven Airport (-65% in passagiers) en Rotterdam The Hague Airport (-71% in passagiers) hadden een aanzienlijke terugval in het verkeersvolume. Deze luchthavens vallen gedeeltelijk onder de exploitatie van de Schiphol Group.

Van winst naar dieprood cijfer

Het nettoresultaat voor de eerste helft van 2020 kwam uit op een verlies van 246 miljoen euro, vergeleken met een winst van 133 miljoen euro in de eerste helft van 2019. Schiphol Group paste zich aan op de nieuwe situatie door de operatie af te slanken en een deel van de terminal op Schiphol gedurende de eerste maanden van de crisis te sluiten. Terwijl de luchthaven open bleef, werden de bedrijfslasten teruggedrongen. Schiphol Group is in aanmerking gekomen voor de NOW1 regeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) en heeft een aanvraag ingediend voor NOW2.

Toekomst onduidelijk, scherp in kosten snijden met 25%

De vooruitzichten voor de komende jaren zijn zeer onzeker en hangen af van de ontwikkeling van de pandemie, de komst van een vaccin, internationale coördinatie van reismaatregelen, het profiel van het economisch herstel en veranderingen in het gedrag van passagiers en bedrijven. Op basis van scenario's is de verwachting dat het verkeer pas in 2023-2025 weer op het niveau van 2019 zal zijn. In het licht hiervan heeft Schiphol Group besloten zijn kosten aan te passen aan de nieuwe vooruitzichten.


Honderden ontslagen op totaal van 3.000

Schiphol streeft ernaar om zijn totale bedrijfslasten met ongeveer 20-25% te verlagen in 2021 en 2022. De kostenbesparingen zullen op alle onderdelen van de bedrijfslasten worden gerealiseerd, ook op diensten en contracten. Dit zal echter ook betekenen dat het aantal banen binnen Schiphol Group zal afnemen. De directie heeft de centrale ondernemingsraad om advies gevraagd over de organisatorische aanpassingen. Met de vakbonden zal een sociaal plan worden opgesteld. De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.

Er zijn al verschillende maatregelen doorgevoerd om kosten te besparen. Schiphol heeft proactief besloten om dividenden voor aandeelhouders en de variabele beloning voor management over 2019 niet uit te keren.

Liquiditeitspositie genoeg voor een jaar

Schiphol Group heeft per 30 juni 2020 de beschikking over een bedrag van 1,5 miljard euro aan liquide middelen, bestaande uit geldmiddelen en deposito’s ter waarde van 0,5 miljard euro en gecommitteerde, nog niet getrokken bankfaciliteiten ter waarde van 1,0 miljard euro. Deze liquiditeitspositie is voldoende om een periode van ten minste 12 maanden te overbruggen bij de scenario’s die de directie hanteert.

Gevolgen voor projecten

De COVID-19-crisis heeft ook gevolgen voor de hoogte van investeringen in Schiphol. Toch verwacht Schiphol in 2020 en 2021 samen nog altijd ongeveer 1,5 miljard euro te investeren. Schiphol geeft voorrang aan veiligheids- en hygiënemaatregelen en blijft investeren in onderhoud, veiligheid, duurzaamheid, kwaliteit van de dienstverlening en innovatie. Schiphol heeft de maanden met minimaal luchtverkeer benut om een aantal innovatie- en onderhoudsprojecten versneld uit te voeren.

De bouw van de nieuwe pier en de herinrichting van Vertrek 1 is in volle gang. Andere projecten zijn uitgesteld - voor minstens twee jaar -, waaronder de bouw van de nieuwe terminal. De kosten voor dit project bedroegen in de eerste helft van 2020 ruim 400 miljoen euro.

Trefwoorden: luchthaven, toerisme, reizen, vliegen, pandemie, covid 19, beleid, management

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
15/09/20
Drama voor vakantiemarkt in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2020 hebben Nederlanders 65% minder vakanties gemaakt dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Het aantal buitenlandse vakanties stortte vrijwel geheel in. Binnenlandse vakanties zaten ook diep in de min maar veel minder en wisten zich in juni deels weer te herstellen.
14/09/20
Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuu...
10/09/20
Exclusief voor leden
Trend: boten tekort in zomer 2020
De vraag bij verhuurplatform Barqo naar binnenlandse vaarvakanties was dusdanig groot dat 60% van de aanvragen niet geplaatst konden worden vanwege een tekort aan beschikbare boten.
09/09/20
70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaat...
09/09/20
Exclusief voor leden
Comet compact en toch ruim
De Comet is compact, maar door de slimme indeling hebben gasten alle ruimte die ze wensen.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.