Geplaatst op: 26-08-2020
Auteur: Lobke Elbers
CELTH
Publicatie: R&T 2020-1

Human capital in accommodaties: top 25 digital, social & green skills gaps

Service bieden is lastig voor jonge generatie

Human capital in accommodaties: top 25 digital, social & green skills gaps
De markt in accommodaties verandert. Wat zijn nu de gaten in de skills van het personeel en de ondernemers? Skills gaps ontstaan samen met de snelle ontwikkeling van technologie waarmee digitalisering wordt toegevoegd aan menselijke gastvrijheid.

Door een connected samenleving waarbij consumenten, sectoren en markten continu met elkaar in contact staan, zullen ook de toeristische sectoren zich flexibel moeten aanpassen aan disrupties en ontwikkelingen waarvan de impact en invloed op dit moment soms nog onbekend is. Het World Economic Forum merkte in 2016 al op dat in veel landen de huidige meest gevraagde beroepen tien of zelfs vijf jaar geleden nog niet bestonden. Binnen veel sectoren, maar zeker binnen toerisme zijn technische vaardigheden inmiddels onmisbaar en worden life long learning, aanpassingsvermogen en flexibiliteit de nieuwe norm. Daarnaast zijn persoonlijke vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, collaboratieve en interculturele vaardigheden, skills die (nog) niet vervangen kunnen worden door technologie. Om in een steeds meer gedigitaliseerde wereld te overleven, worden de volgende vaardigheden bovendien steeds relevanter voor iedereen: 
  • zelflerende capaciteiten;
  • digital fluency;
  • cognitieve vaardigheden (zoals probleemoplossend vermogen, ondernemerschap, creativiteit);
  • sociaal-emotionele vaardigheden (communicatief, collaboratief vaardig) en multiculturele behendigheid. 

Skills gaps voorkomen in de toeristische subsector accommodaties

Om skills gaps die de groei van de toeristische sector kunnen verhinderen te voorkomen, is het Europese project NTG (Next Tourism Generation) opgestart, een alliantie van partners uit onderwijs, industrie en overheid gericht op sectorale samenwerking tussen onderwijs en industrie op het gebied van digital, social en green skills. Met de blauwdruk die volgt uit dit project kunnen accommodaties (maar ook destinaties management organisaties, attracties, F&B, travel agents & touroperators) hun strategie ontwikkelen en concrete acties ondernemen om in te spelen op de skills behoeften op korte en middellange termijn (2030).

Top 25 skills gaps in Nederland: Accommodaties

Met fieldresearch (survey en diepte-interviews onder Nederlandse accommodaties) zijn de huidige en toekomstige behoeften aan skills ondervraagd. Voor accommodaties betekent dit dat de huidige behoeften aan vaardigheden vooral digitaal zijn en gericht op het gebruik van relevante software (geschikt voor de hotellerie en gastvrijheid sector), vaardigheden op het gebied van video en websiteontwikkeling en sociale media skills (monitoring van online gedrag / beoordelingen, analyse van gegevens). 

Voor de online boekingsplatforms van accommodaties geldt meer dat digitale vaardigheden al onderdeel uitmaken van het DNA. Enkele voorbeelden van die vaardigheden zijn het (uitstekend) beheersen en gebruik kunnen maken van de mogelijkheden binnen office programma’s, Wordpress, sociale media maar ook visuals maken met In-Design, statistieken analyseren met Google Analytics, SEO, kunnen werken met verschillende online softwaresystemen zoals Guesty (Airbnb Property Management Software), Monday (teammanagementsoftware) en Wishbox (een gastbelevingsbeheersysteem, met behulp van slimme automatische tools en wizards om gasten te begeleiden in hun eigen taal vanaf de eerste boeking tot het uitchecken). Het vermogen om zelf te denken, creativiteit te kunnen gebruiken, informatie zoeken en nieuwsgierigheid is daarbij noodzakelijk voor werknemers.

Ook aan sociale vaardigheden is nog steeds een grote behoefte: het grootste probleem in deze sector is het vinden van personeel in de eerste plaats; het volgende probleem is om ze te houden, blijkt onder andere uit de diepte-interviews. Mensen willen niet langer 24 uur per dag werken en het aanbieden van service lijkt steeds moeilijker voor jongeren. Er is een enorm gebrek aan servicevaardigheden en interpersoonlijke vaardigheden: omgaan met andere mensen buiten de eigen vriendenkring, weten hoe je een gesprek moet voeren en het begrijpen van de behoeften van anderen lijkt steeds moeilijker voor jongeren. Citaat: "Jongeren zijn tegenwoordig nogal afkerig van hiërarchie, ze willen niet fulltime werken en zijn meestal niet geschikt voor een servicegericht beroep". De grootste vaardigheidstekorten bevinden zich volgens de survey resultaten op digitaal vlak: AI, data-analyse (tools), Virtual Reality. Daarna volgen een aantal green skills en sociale skills.

Toename in koppeling van systemen en processen vraagt om digitale skills

Naarmate de technologie vooruitgaat en gasten meer terugvallen op digitale tools, is het nog nooit zo belangrijk geweest om te begrijpen hoe de kracht van technologie kan worden gebruikt om het bedrijfssucces van accommodaties te helpen verbeteren. Momenteel zijn in de Nederlandse accommodatie sector vaardigheden om online beoordelingen te monitoren, office-vaardigheden en online marketing- en communicatievaardigheden de meest genoemde vaardigheden. Sociale media en omgaan met online tools om te communiceren en betrokken te zijn tijdens de customer journey, is van vitaal belang. Ook blijven online recensies van cruciaal belang voor een accommodatie, omdat gasten er naast de mening van peers, nog steeds op vertrouwen in hun besluitvorming. 

Kunstmatige Intelligentie als ondersteunde vaktaal binnen accommodaties

Over de gehele linie, blijkt dat AI in de toeristische subsectoren voor de hoogste skills gaps zorgt. AI (Kunstmatige Intelligentie) bestaat al enkele jaren, maar het valt niet te ontkennen dat het een grote interesse voor de toeristische sector vertegenwoordigt, in onder meer aanbevelingenapplicaties, real-time chatbots en gepersonaliseerde diensten. De toekomst zal beïnvloed worden door AI. De voortdurende integratie van systemen en processen (back- en frontoffice, reserveringen, prijzen, facturering, check-in, enzovoort) zal het mogelijk maken om in toenemende mate aanbiedingen te personaliseren en relevante voorstellen te doen voor klanten. Flexibele dagtarieven op basis van capaciteit en vraag -gerealiseerd via AI- zijn dan niet meer weg te denken. AI zal ook in toenemende mate het wervingsproces van nieuwe talenten beïnvloeden. Data-analyse is cruciaal voor deze processen.  



Over de Next Tourism Generation Skills Alliance

De NTG Alliance heeft partners uit 8 landen (Spanje, VK, Hongarije, Nederland, Italië, Bulgarije, Duitsland, Ierland) en biedt werknemers, werkgevers, ondernemers, docenten, trainers en studenten op basis van onderzoeksresultaten een aantal Europese modules in digitale, groene en sociale vaardigheden. Vanuit Nederland is Breda University of Applied Sciences (BUas) betrokken in het onderzoek naar de huidige skills gaps en toekomstige skills behoeften in Nederland.Voor alle onderzoeksresultaten binnen de Nederlandse toeristische sector: https://nexttourismgeneration.eu/research-insights-netherlands/

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, accommodaties, arbeidsmarkt

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...